user icon

Formule 1 onthult nieuwe logo's ter ere van 70-jarig bestaan

  • Gepubliceerd op 02 jan 2020 13:45
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 viert in 2020 haar 70ste verjaardag en dat laat de klasse niet onopgemerkt voorbijgaan. Speciaal voor het jubileum heeft de sport besloten om een aantal nieuwe logo's te introduceren.

In totaal onthulde de Formule 1 bij het begin van het nieuwe jaar drie nieuwe logo's. Het eerste logo betreft het huidige logo van de Formule 1, de gestileerde F1, waarin voor de gelegenheid een gestileerde 70 toegevoegd is. De alternatieve versie van dit logo is met de 70 uitgeschreven als 'Seventy', terwijl het derde logo de losstaande 70 is, met daaronder de woorden 'Born 1950'.

De logo's bestaan uit twee dikke, naast elkaar lopende lijnen. Hiermee wil de Formule 1 een eerbetoon brengen aan de circuits waarop de sport in de afgelopen 70 jaar gereden heeft. Bovendien is een van de doelstellingen van het ontwerp om zendgemachtigden, promotors, sponsoren en team in staat te stellen om hun eigen kleuren in de logo's te verwerken.

De Formule 1 heeft door de jaren heen meerdere keren gesleuteld aan het logo. De laatste verandering vond plaats in 2018, toen nieuwe eigenaren Liberty Media het vorige logo na 24 jaar dienst de deur uit deed. Dat besluit kon destijds rekenen op de nodige kritiek van zowel fans als coureurs. Ook in 2019 voerde de Formule 1 een bijzonder logo: dat gebeurde tijdens de Chinese Grand Prix, de 1000ste in de historie van de sport.

 

Reacties (16)

Login om te reageren
  • zo dan, alsof het allemaal niks kost...

    • + 2
    • 2 jan 2020 - 14:12
    • Reno

      Posts: 1.575

      Weer typisch een "hollandse" reactie. ;-)

      • + 2
      • 2 jan 2020 - 14:28
    • Mojito

      Posts: 4.843

      @Clemenza
      Wat is dat nou voor achterlijke reactie?

      • + 1
      • 2 jan 2020 - 15:01
    • Humor mensen, humor.......

      • + 2
      • 2 jan 2020 - 19:44
  • GHM65

    Posts: 554

    Vind het 3xnix en daar de helft van.

    • + 1
    • 2 jan 2020 - 15:01
    • Buurman

      Posts: 1.542

      Blijft hetzelfde dus. ;)

      • + 1
      • 2 jan 2020 - 15:50
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Ik moet zeggen de Amerikaanse invloed van Liberty op het promotionele vlak wel een + te vinden.

    Het maakt de sport zelf (nog) niet beter, maar zou in de basis alvast wel nieuw publiek kunnen aantrekken.

    • + 0
    • 2 jan 2020 - 15:04
  • Het ziet er niet uit

    • + 1
    • 2 jan 2020 - 15:16
    • nou nou die lui hebben ook maar d'r best gedaan...

      • + 0
      • 2 jan 2020 - 15:22
  • Ik hoop dat de stagiaire de stage opdracht hiermee met voldoende punten heeft afgerond zodat deze wordt toegelaten op de kunstacademie.

    Ik vind het in ieder geval helemáál niks!
    Misschien zelfs nog inspiratielozer dan het het huidige 3M .... erhm, F1 logo.
    Had dan de "F" van F1 gewoon omgedraaid om er een 7 van te creëren en er in hetzelfde font een "0" achter geplaatst.
    Nou ja... dat zal wel.weer te makkelijk of voor de hand liggend zijn geweest om er een apart potje met budget voor vrij te maken.

    • + 0
    • 2 jan 2020 - 15:48
    • Waarschijnlijk was het een stagiair. Het 2de plaatje doet me denken aan game gigant SEGA qua logo. Totaal inspiratieloos dit. Maar wie viert er nou ook een 70 jarig jubileum... 75 staat beter.

      • + 0
      • 3 jan 2020 - 00:05
    • Ik had eigenlijk het geslacht bewust achterwege gelaten maar kennelijk heeft autocorrect hier toch een keuze in gemaakt...?

      • + 0
      • 3 jan 2020 - 08:13
  • vandeB

    Posts: 597

    Onpopulaire mening: ik vind het een goed logo. Zowel F1 als nu 70. Eenvoudig, herkenbaar, origineel, niets mis mee.

    • + 1
    • 2 jan 2020 - 15:58
  • Joeppp

    Posts: 4.657

    Heeft de ontwerper van Profile tyre center promotie gemaakt?

    • + 3
    • 2 jan 2020 - 16:03
  • Toen het nieuwe logo zijn intrede maakte vond ik het helemaal niets! Nu ben ik er aan gewend en vind het op zich wel vet.

    Halo btw... ook aan gewend maar nog steeds een gedrocht! (Neemt niets weg van zijn goeie functie)

    • + 0
    • 2 jan 2020 - 19:24

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar