user icon

Bottas: "Ik ben in 2019 weer verliefd geworden op de Formule 1"

  • Gepubliceerd op 19 dec 2019 16:03
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

Het lastige jaar 2018 heeft zijn sporen achtergelaten bij Valtteri Bottas. De Fin vertelde aan Autosport dat hij het plezier in het racen verloor en dat hij zijn stoeltje bij Mercedes kwijt zou zijn als hij nog zo'n seizoen had gekend in 2019.

Na een behoorlijk eerste seizoen bij Mercedes in 2017 was de vorm in 2018 ver te zoeken bij Bottas. Daar waar teamgenoot Lewis Hamilton zijn vijfde wereldtitel in de wacht sleepte, wist Bottas geen enkele race te winnen op weg naar de vierde positie in de titelstrijd. Het herstel volgde in 2019: vier overwinningen zorgden ervoor dat Bottas de tweede positie in het kampioenschap bemachtigde, wederom achter Hamilton.

Die betere prestaties waren volgens de coureur zelf van doorslaggevend belang voor behoud van zijn stoeltje. "Als ik een vergelijkbaar seizoen met 2018 had gehad, denk ik niet dat het team met mij door was gegaan. Zo werkt de Formule 1. Het is zo belangrijk voor mij, maar ook voor mijn algemene toestand." Want mentaal had Bottas het niet eenvoudig in 2018.

"Ik heb nu tussen de race veel meer plezier gehad en ik ben weer een soort van verliefd geworden op de sport, iets wat ik misschien een beetje verloor richting het einde van vorig jaar. Ik geniet nu echt van het rijden en het is zo'n belangrijk seizoen voor me. Nu kan ik gelukkig stellen dat ik nog vele jaren voor me heb, hopelijk met dezelfde ontwikkeling."

Bottas telde in 2018 dagen tot einde seizoen af

Bottas kende een prima start van het seizoen met twee zeges in de eerste vier races. Na een periode zonder zeges keerde de sterke vorm terug richting het einde van het jaar. Bottas won de races in Japan en de Verenigde Staten en wist vanaf de laatste startpositie bijna het podium te bereiken in Abu Dhabi. Het betere seizoen zorgt voor meer vertrouwen bij Bottas.

"Mijn mindset is absoluut heel anders dan vorig jaar. Ik telde toen de dagen af tot het seizoen voorbij zou zijn en dat ik een manier kon vinden waarop ik mezelf kon herpakken en vanaf nul kon beginnen. De laatste maand van vorig seizoen voelde als een heel, heel lange periode."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Zal je vrouw leuk vinden... oh wacht...

    • + 2
    • 19 dec 2019 - 16:28
    • Zijn vriendinnen vinden het nu leuk... Bottas heeft geen oude dominante trol op de bank dat is zeker...

      • + 1
      • 19 dec 2019 - 17:37
    • walteij

      Posts: 1.474

      @DreamsOfPower ik weet niet of je de ex van Bottas wel eens goed hebt bekeken, maar een dergelijke troll zou menig man graag op de bank willen zien.

      • + 1
      • 20 dec 2019 - 06:39
    • @DOP Snap helemaal niet waar die opmerking vandaan komt. Ze komt gewoon heel normaal over op TV, ze wilde alleen de stress van de F1 niet meer... dus tenzij jij iets over haar weet wat niemand anders weet, lijkt je opmerking meer iets te zeggen over je eigen leven dan over dat van haar.

      • + 0
      • 20 dec 2019 - 07:23
    • RJHvandaag

      Ik denk dat de ex van Vallteri nu op jacht is naar een eerste coureur ;-)

      • + 0
      • 20 dec 2019 - 08:12
    • dat zou trouwens een mindgame van jewelste zijn als Lewis Hamilton in Melbourne met Vallteri's ex aan de hand de Mercedes garage komt binnenlopen..
      Dan is Bottas gelijk gebroken voor seizoen 2020
      "i've got youre b*tch Vallteri"

      • + 0
      • 20 dec 2019 - 08:14
  • jd2000

    Posts: 4.819

    Dat wordt minimaal 3.0........

    • + 0
    • 19 dec 2019 - 16:35
  • Snork

    Posts: 11.269

    Bottas met of zonder baard,
    Meer dan 2e rijder is hij niet waard.
    Maar zonder een vrouw die zit te zeiken,
    Kan hij in 2020 meer hoogtepunten bereiken.

    Vul het soort hoogtepunten zelf maar in.

    • + 2
    • 19 dec 2019 - 17:12
    • Nou, eigenlijk zakt m'n broek er vanaf. Wat een zak hooi zeg. De beste auto van het veld, er zelf een potje van maken en dan zielig doen dat je de 'motivatie verliest'...? Man, man, ga asjeblieft wat anders doen en zet een coureur uit welk willekeurig team in die super Benz. 100% dat er niemand op de grid staat die het slechter doet als Bottas.

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 18:45
    • Als je niet lekker in je vel zit en uit vorm ben raak je zelfvertrouwen kwijt. Dat is het belangrijkste wat er is. Dit jaar heeft hij dat teruggewonnen en er zijn er zeker 10 op de grid die het dit jaar slechter hadden gedaan dan Bottas. Die 10 waren namelijk helemaal opgekouwd en uitgespuugd door Hamilton. Los van dat is het nog de perfecte teamplayer en 2e coureur.

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 19:13
    • Met een 'collega' die alleen maar met mindgames bezig is moet je wel heel sterk in je schoenen staan. Niet voor niets dat Rosberg na een seizoen zijn rug rechthouden niet meer de energie voor nog zo'n eentje kon opbrengen.

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 22:04

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.369
  • Podiums 53
  • Grand Prix 125
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar