user icon

Valtteri Bottas: "Moet mezelf finetunen naar Bottas 2.77 voor beter 2020"

  • Gepubliceerd op 17 dec 2019 16:27
  • comments 23
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Ook in 2019 lukte het Valtteri Bottas niet om Lewis Hamilton te verslaan en echt mee te doen om de wereldtitel. Met finetuning tot 'Bottas 2.77' wil de Fin ervoor zorgen dat hij in 2020 wel meedoet.

Bottas begon nog op ijzersterke wijze aan het seizoen 2019. Hij opende het seizoen met een zege in Australië, om vervolgens ook in Azerbeidzjan te winnen. Daarna volgde er echter een periode van dominantie van Hamilton, die voor de zomerstop al een gapend gat wist te slaan richting zijn teamgenoot. Bottas zou uiteindelijk nog winnen in Japan en de Verenigde Staten, maar de titel ging weer naar Hamilton.

Dat is de derde keer in drie seizoenen sinds Bottas Mercedes kwam versterken, maar de zevenvoudig Grand Prix-winnaar is van mening dat hij geen enorme veranderingen hoeft door te voeren om Hamilton te verslaan. Wel denkt de Fin dat het in de breedte een zwaarder seizoen zal worden in 2020, omdat hij meer tegenstand verwacht van Ferrari en Red Bull Racing.

"Het feit is dat ik denk dat de competitie tussen de drie topteams alleen maar zwaarder gaat worden. Natuurlijk is het altijd lastig om Lewis te verslaan, maar het houdt ook in dat je andere coureurs moet verslaan. Ik weet echter dat ik de snelheid en de skills in mij heb, dus ik denk niet dat er wonderen verricht moeten worden. Ik moet alles finetunen tot 'Bottas 2.77' er is."

Bottas heeft 'veel geleerd' van 2019

Bottas is van mening dat hij in 2019 een goed jaar gehad heeft waarbij hij zich over de hele breedte verbeterd heeft. "Ik heb vanuit vorig jaar naar dit jaar veel over mezelf en van de fouten van vorig jaar geleerd. Het heeft me geholpen een betere coureur te zijn. Natuurlijk heb ik dit jaar veel weekenden gehad dat het veel beter had gekund, dus er zijn veel dingen die we met het team gaan bespreken om de oorzaak te vinden, waarom de snelheid er niet was of waarom ik in de fout ging."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Driver87

    Posts: 236

    Hij doet gelukkig mee met zijn eigen geintjes?

    • + 0
    • 17 dec 2019 - 16:29
    • Inderdaad, Dit vind ik dan weer goud van hem. Ik mag die gast ook wel. Alleen is het gewoon geen kampioen.

      • + 2
      • 17 dec 2019 - 16:59
  • Snork

    Posts: 12.522

    Hij kan razendsnel zijn in de kwalificatie, en alles goed staat in z'n hoofd wint hij ook de race dan. Maar het lijkt alsof dit alleen op een aantal circuits zo werkt voor hem, de consistentie is er niet om dit vaker te laten zien. Dat maakt het verschil met Lewis, die met vlagen een keer langzamer is dan Bottas, maar veelal juist sneller.
    Ik denk dat hij z'n kansen heeft gehad. Ja, Mercedes zal weer een snelle auto afleveren, maar de top 3 kruipt dichter naar elkaar toe. En dan komt de beste coureur pas echt bovendrijven.

    • + 2
    • 17 dec 2019 - 16:39
  • Roy

    Posts: 2.172

    Ik denk dat Bottas juist wat vrijer moet gaan racen, ipv. geforceerd opzoek te gaan naar een bottas 2.0 , een bottas 2.77 of whatever.

    Het is echt een hele goede coureur, maar gewoon niet het kaliber van een Lewis, Max of een Vettel. En ja , ook een Leclerc....

    Accepteer gewoon dat je een prima 2e coureur bent, want dan kon hij nog wel eens erg interessant zijn voor 1 van de 3 topteams!

    • + 2
    • 17 dec 2019 - 16:39
    • AUDI_F1

      Posts: 1.813

      Ik vraag me af of dit een interview met Bottas is geweest, of een journalist die zijn artikelen moet schrijven voor zijn salaris. Lijkt heel erg veel op artikel van vorig jaar dat het een Bottas 2.0 moest worden.

      • + 1
      • 17 dec 2019 - 20:24
    • hoogie35

      Posts: 707

      We horen dit ieder jaar van Bottas, maar het is ieder jaar hetzelfde: in het begin wint hij wat en daarna zakt het af. Misschien omdat Hamilton dan op stoom begint te komen, dat kan ook.

      • + 1
      • 18 dec 2019 - 11:34
    • XaoRalas

      Posts: 414

      Denk je niet dat Bottas gewoon een geintje maakt? Iig met dat 2.77-label?

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 04:52
  • z0mer

    Posts: 2.087

    Een aardige nummer twee, meer zal het nooit worden.

    • + 1
    • 17 dec 2019 - 16:40
    • Kubica

      Posts: 4.221

      Je ziet het. 2,77 is zijn doel

      • + 0
      • 17 dec 2019 - 21:17
    • Is simpelweg niet aangenomen om nummer 1 te zijn. Ze zochten de bese tweede rijder, e voila V aslteri Bottas.

      Maar toch waardeer ik zijn instelling wel. Die niet waagt die niet wint. Houdt Lewis lekker scherp. Kan me voorstellen dat Lewis als teamgenoot, je carrière op een laag vuurtje zet. Maar nog steeds chapeau Valteri, hij heeft zijn best gedaan.

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 19:10
  • GHM65

    Posts: 556

    'Valtteri, it's James, Paul and Toto here. We need you to slow down so Lewis can overtake. We know it's hard but please bend over one more time, thank you."
    Dat is zijn lot. Wil Valtteri het anders dan zal hij inderdaad wat meer van zich af moeten bijten en consistenter worden.

    • + 1
    • 17 dec 2019 - 16:57
  • Zit Vallteri hier nou een beetje te grappen? :)
    Voor zijn team heeft Bottas dit seizoen goede zaken verricht met een mooie 2e plek in het kampioenschap, geen Rosberg achtig gedoe op de baan en achter de schermen..
    Heb persoonlijk niks tegen Vallteri, hij doet zijn ding, is soms de snelste maar alleen op een dag dat Lewis even niet 'thuis is'..
    Verder tegen zijn teamgenoot aan kruipen is mogelijk, maar verslaan? Dan zal hij Lewis de oorlog moeten verklaren..
    Een Rosbergje doen

    • + 1
    • 17 dec 2019 - 17:04
    • Wat is precies "Rosberg achtig gedoe op de baan en achter de schermen"?

      • + 0
      • 17 dec 2019 - 17:45
    • Gewoon, rosbergerig, je weet toch

      • + 3
      • 17 dec 2019 - 17:48
    • Snork

      Posts: 12.522

      Ik rosberg
      Jij rosbergt
      Hij/zij rosbergt
      We hebben gerosbergd. Met een d.

      Is gewoon een werkwoord. Nu nog doen.

      • + 2
      • 17 dec 2019 - 20:16
    • @TheStijg

      Mindf*ck games spelen is wat rosberg begon te doen na zijn eerste overwinningen in zijn kampioenseizoen

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 09:25
    • precies @MOD,
      op de baan was Lewis een fractie beter maar Nico was een kei in het spelen van spelletjes, denk dat Vallteri daar te 'simpel' voor is
      niet respectloos bedoeld ha ha

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 10:51
    • Hoe zien die "Mindf*ck games" er dan uit? Hoe moet ik me dat voorstellen en wordt je daardoor sneller?

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 11:19
    • * word je

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 11:25
    • hoogie35

      Posts: 707

      Die Rosberg werd wel wereldkampioen, daar heeft hij veel voor gelaten. De enige die Lewis aankon. Dat is wat Valtteri moet laten zien: vechtlust. Maar als je al ziet hoe makkelijk het is hem in te halen...... gaat hem niet worden

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 11:36
  • 1.33 is z'n max, en positiever ga ik niet worden over deze supersub met af en toe een positieve uitschieter. Daarvoor mist hij domweg de skills en het race gogme.

    • + 0
    • 17 dec 2019 - 18:39
  • Porridge boss level 300 heb je nodig hahaha

    • + 0
    • 18 dec 2019 - 01:16
  • John6

    Posts: 5.681

    Hij zegt ook maar wat, Bottas kan toch geen kampioen worden, dan moeten er wel heel veel zaken verkeerd gaan bij vele andere rijders.

    • + 0
    • 18 dec 2019 - 05:36

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.473
  • Podiums 115
  • Grand Prix 243
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (32)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar