user icon
user icon

Daniel Ricciardo: "2018 was voor mij frustrerender dan 2019"

  • Gepubliceerd op 13 dec 2019 14:10
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

De prestaties van Renault in 2019 vielen tegen, maar Daniel Ricciardo vond het niet zijn meest frustrerende seizoen in de Formule 1. De Australiër vond 2018 een vervelender jaar om te doorstaan.

Tussen 2016 en 2018 liet Renault een stijgende lijn zien in het kampioenschap. Vanaf de negende positie in 2016 klom het team via P6 op naar de vierde positie in het kampioenschap van 2018. Ricciardo zag wel wat in het project en maakte vanaf topteam Red Bull Racing de overstap naar het Franse fabrieksteam, maar het seizoen 2019 verliep voor de combinatie niet zoals gehoopt.

Daar waar werd gerekend op verdere progressie en een nieuwe stap richting de top 3, moest Renault in werkelijkheid genoegen nemen met de vijfde positie in het kampioenschap. Zelfs klantenteam McLaren moest het voor zich dulden. Desalniettemin blijft Ricciardo erbij dat het jaar 2018 voor hem frustrerender was dan dit jaar. "Het was nu absoluut niet frustrerender dan vorig jaar", vertelde hij in de podcast Beyond the Grid.

"2018 was frustrerend. Dat was het meest frustrerende jaar, omdat het zo veelbelovend begon en het daarna grotendeels niet meer op gang kwam. Meestal had ik het gevoel dat het buiten mijn macht lag en dat was het meest frustrerend. Als ik zelf 90 procent van de fouten zou maken, dan had ik daar iets aan kunnen doen. Ik zeg niet dat ik perfect ben, maar vorig seizoen lag het meestal buiten mijn macht."

"Dat zorgde voor frustratie. Dit jaar hebben we niet consistent goede resultaten behaald en ging het op en neer, maar ik denk ook dat mijn verwachtingen voor dit jaar niet zo hoog waren als die vorig jaar bij Red Bull Racing waren. Ik wist dat er veel werk te doen zou zijn, dus ik zorgde ervoor dat er geen irritatie ontstond over de resultaten."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • racer013

    Posts: 343

    Natuurlijk Daniel. Veel leuker dan om plek 8 te strijden i.p.v voor het podium. Gelooft hij zichzelf nog wel? "Ik wist dat er veel werk te doen zou zijn". Denkt hij dat dat komend seizoen anders zal zijn? Of het seizoen daarna.

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 14:58
    • Mr.Rofl

      Posts: 391

      Beter vechten om plek 8, dan je auto in podiumkansrijke positie steeds kapot te zien gaan, terwijl je teamgenoot de ene na de andere podiumplaats haalt.

      • + 1
      • 13 dec 2019 - 15:17
    • JV fan

      Posts: 1.954

      Dat... hoevaak moest Ricciardo vanuit het achterveld starten omdat er dingen mis ging.. om er alleen maar renault te van beschuldigen kan niet.. team maakte ook fouten.. en kijkt af en toe meer te concentreren op 1 rijder... dat is bij red Bull altijd geweest, vraag maar aan Webber , Vettel (2014) en Gasly, (die wilde iets op de auto hebben zodat hij zich beter voelde in de auto ..

      • + 1
      • 13 dec 2019 - 16:38
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      Feit is dat Ricciardo verleden jaar 2 overwinningen en 170 punten haalde en dit jaar 4e als beste finish had met maar 54 punten

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 18:07
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      Feit is ook dat Ricciardo dit jaar ook 5 uitvalbeurten en 1 diskwalificatie had

      • + 1
      • 13 dec 2019 - 18:16
    • Net alsof Ricciardo zo ontzettend veel pech had vorig jaar. Bij zIjn overwinning in China had hij veel geluk met de safety car. Daarna heeft Ricciardo in Monaco op eigen kracht wel gewonnen, maar buiten dat reed hij alleen nog in Mexico op podium koers. Zo heel dramatisch zijn al die uitvalbeurten van hem niet geweest.

      En zet dat eens af tegen hoe ontzettend veel geluk Ricciardo in 2017 had waar hij 9 keer het podium haalde waarvan 7 keer met geluk, inclusief een van de meest lucky overwinningen ooit in de F1.

      Nee hetgeen wat denk ik voornamelijk frustrerend was voor Ricciardo was dat hij zijn teamgenoot niet bij kon houden.

      Dit jaar viel Ricciardo ook 5 keer uit en werd 1 keer gediskwalificeerd. Dus zoveel beter was dat ook niet dan 8 uitvalbeurten in 2018. En daarnaast ook maar 8 keer dit jaar in de punten voor Ricciardo en ik weer niet eens hoe vaak Ricciardo op een ronde is gereden door Verstappen.

      Maar natuurlijk kan Ricciardo niet zeggen dat 2019 frustrerender is geweest want hij heeft zelf de keuze gemaakt. Net zoals dat Alonso zogenaamd ook nooit spijt had van zijn keuze om Ferrari te verlaten om vervolgens 4 jaar lang bij McLaren in de achterhoede rond te rijden.

      • + 3
      • 14 dec 2019 - 00:36
    • En die zak geld helpt natuurlijk ook wel...

      • + 0
      • 15 dec 2019 - 00:29
  • jd2000

    Posts: 3.698

    Ach ja, zonder verwachting wordt je ook niet teleurgesteld

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 15:08
    • Joeppp

      Posts: 2.972

      Ja dood gaan we toch...

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 15:21
    • Ik niet. Ik vertik dat gewoon.

      • + 1
      • 13 dec 2019 - 18:16
  • Jullie begrijpen RIC niet, met "2018 was voor mij frustrerender dan 2019" bedoeld hij zijn financiële jaar na afsluiting balans.

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 15:58
    • MosyB

      Posts: 323

      Die gedachtr had ik ook.. 20miljoen redenen om.minder gefrusteerf te zijn en ook nog eens je teamgenoot verslagen wat hij anders niet had gedaan

      • + 0
      • 14 dec 2019 - 16:45

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 792
  • Podiums 21
  • Grand Prix 107
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (31)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar