user icon
user icon

Nieuwe uitgang pits Circuit Zandvoort loopt door tot na Tarzanbocht

  • Gepubliceerd op 10 dec 2019 10:35
  • comments 32
  • Door: Bjorn Smit

De verbouwingen op en rond Circuit Zandvoort zijn nog altijd in volle gang. Een van de opvallendste, maar minst belichte veranderingen is die van de uitgang van de pits.

Circuit Zandvoort gaat voor de terugkeer van de Formule 1 in mei 2020 flink op de schop. Er wordt een groot aantal tribunes bijgeplaatst, terwijl het circuit op een aantal plaatsen breder gemaakt wordt om inhalen beter mogelijk te maken. De grootste en meest uitgelichte veranderingen zijn echter de derde en de laatste bochten: deze krijgen een banking van 18 graden.

De verandering zorgt ervoor dat de coureurs al voor de laatste bocht hun DRS kunnen openen, waarmee de kans op inhaalacties vergroot wordt. Vervolgens komen de coureurs op het rechte stuk met de ingang van de pits aan. Die ingang blijft grotendeels onveranderd, maar tegenover RacingNews365 benadrukt Jan Lammers dat de uitgang van de pits wel verplaatst wordt.

"Je komt straks pas na de Tarzanbocht de baan op", vertelde Lammers. "Net als op Spa gaat de pitstraat aan de binnenkant van de bocht verder in een eigen baan. Deze maatregel is nodig in verband met de veiligheid. Aan het eind van het rechte stuk komen de coureurs aanvliegen richting de Tarzanbocht en als er twee auto's naast elkaar op de bocht afkomen, dan wil je niet dat er ineens een auto uit de pits komt."

Pitstraat Zandvoort blijft erg kort

Ondanks het verleggen van de uitgang van de pits blijft de pits in Zandvoort een van de kortste op de kalender van de Formule 1. Lammers verwacht pitstops van 15 tot 17 seconden en dat zou de coureurs de mogelijkheid kunnen geven om te spelen met de strategie, omdat het tijdverlies door een pitstop op Zandvoort relatief klein is in vergelijking met andere races.

De video, naar buiten gebracht door de architect van Studio Dromo, Jarno Zafelli, laat zien hoe de pitstraat van Circuit Zandvoort eruit zal zien nadat de aanpassingen aan de baan zijn aangebracht

 

Reacties (32)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 6.069

    Worden die pitboxen nog verlengt?zie trouwens dat KWS lekker aan de gang is.

    • + 0
    • 10 dec 2019 - 10:42
    • Ja ze worden dieper gemaakt

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 10:58
    • Die zijn al verlengt na onze prins de boel opkocht.
      Tijdens de rondleiding kwam de prins erachter dat zowel zijn bril als ego met geen mogelijkheid de box in kon komen....

      • + 3
      • 10 dec 2019 - 11:01
    • Volgens mij ben je geobsedeerd door het halve duitse sterretje van die prins.

      • + 4
      • 10 dec 2019 - 11:18
    • @nobullshit: wat heb je nou aan een diepe pitbox? Los van de schade als je in zo'n gat rijdt, hoe klim je daar ooit met je auto weer uit? ;-)
      @masf1: de 'd' zit op je toetsenbord tussen de 's' en de 'f', echt waar.

      • + 2
      • 10 dec 2019 - 12:27
    • Ik dus

      Posts: 835

      Ik snap al dat kritiek op die man eigenlijk niet echt.
      Volgens mij mogen we al blij zijn dat hij zijn geld (en dat van andere) in een circuit heeft gegooid wat al jaren niet meer rendabel is daardoor ook slecht onderhouden was.
      Als hij dat niet had gedaan en de F1 naar Assen was gegaan was de baan in Zandvoort over een paar jaar misschien wel terug gegeven aan al die al dan niet gestreepte padjes en hagedisjes en was er dus geen enkele race in welke klasse dan ook meer gereden.
      Mede door zijn inbreng komt de F1 weer in Nederland, toch echt ook wel iets waar velen blij om zullen zijn gezien de kosten voor een buitenlands bezoek.

      • + 14
      • 10 dec 2019 - 12:31
  • hugenholz

    Posts: 362

    Oud nieuws. Verleden week werd dit al bij de rondleiding bekendgemaakt en is bet zelfs door diverse media gemeld (behalve dan GPToday...)

    • + 2
    • 10 dec 2019 - 12:07
    • Oud nieuws??? Behalve GPT0**???

      Niet iedereen (eigenlijk bijna niemand ) had de tijd/was uitgenodigd
      om bij de media sessie vorige week op het circuit aanwezig te zijn
      en er is slecht één site die het vermeld heeft!

      Beetje ze*ken om te ze*ken.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 13:07
    • GPToday was wel aanwezig, getuige hun uitgebreide fotoreportage.
      Verder eens met Pietje, als ze alle veranderingen aan het circuit in één keer vermelden hebben ze rest van de winter niks meer om te plaatsen ;)

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 13:33
    • Je hebt gelijk @PallMall, was te lezen dat Charrel Jalving namen deze site aanwezig was. :-)

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 14:00
  • Die banking wordt toch alleen aangelegd omdat anders DRS op het (korte) rechte stuk geen (of niet genoeg) effect heeft? En wat als in 2021 DRS (fingers crossed) wordt afgeschaft, wordt dan de banking ook weer weggehaald?

    • + 0
    • 10 dec 2019 - 12:23
    • Dan kunnen de auto's dichter achter elkaar rijden en hebben ze door de kombocht een langer gedeelte om te slipstreamen. Men hoopt dus dat met de nieuwe regels in 2021 het DRS overbodig is geworden.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 13:05
  • In het (reeds bekende) filmpje scheuren ze de pitstraat voorbij. Niets te zien.

    • + 0
    • 10 dec 2019 - 12:26
    • Ik dus

      Posts: 835

      Dan toch Gans Anders maar eens bezoeken, want zowel de ingang als de uitgang is toch echt te zien hoor

      • + 3
      • 10 dec 2019 - 12:33
    • Je hebt gelijk, maar ik verwachtte een filmpje door de pitsstraat. En nu snel naar Hansie toe! ;-)

      • + 1
      • 10 dec 2019 - 12:35
  • Joeppp

    Posts: 2.360

    1000 euro neergelegd om aan het einde van het rechte stuk te zitten bij de uitgang van de pitstraat. Verleggen ze de pitstraat....

    • + 4
    • 10 dec 2019 - 12:38
    • masf1

      Posts: 6.069

      Joeppp ze weekend in de soeppp

      • + 2
      • 10 dec 2019 - 12:48
    • 😂😂😂😂
      Aanklagen die hap!

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 23:48
  • ´omdat het tijdverlies door een pitstop op Zandvoort relatief klein is in vergelijking met andere races.´

    Mwah, De baan is natuurlijk ook een van de kortste dus dat trekt zichzelf wel recht.

    • + 0
    • 10 dec 2019 - 13:05
    • Lengte van de baan maakt niks uit, wel de gemiddelde snelheid. Een lange pitstop zal je op Spa meer pijn doen ook al is het een lange baan (maar wel snel) dan op Hongarije ook al is dat een korte (maar langzame) baan.

      • + 1
      • 10 dec 2019 - 13:37
    • Zandvoort is een redelijk snel baantje hoor. wat zullen ze gaan rijden? 1:15 ? en in de race rondetijden van rond de 1:20. Na Oostenrijk en Monaco denk ik de kortste ronde tijd volgend jaar. Of vergeet ik er een paar?

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 14:03
    • Monza? hongarije?

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 14:05
    • StevenQ

      Posts: 5.745

      Het ronderecord van Max met de RB8 op demobanden is 1.19.5 en die kombochten kunnen waarschijnlijk sneller genomen gaan worden dan de oude bochten

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 15:10
    • Rondetijd zelf zegt toch niks. Nogmaals het gaat om de gemiddelde snelheid over een ronde.
      Als we uitgaan van jouw 1.15 kom je uit op een gemiddelde snelheid van ongeveer 206km/h, ter vergelijking de gemiddelde snelheid op de hungaroring was afgelopen jaar 212km/h tijdens de kwalificatie.

      Een paar andere gemiddelde snelheden (in de kwalificatie; Monza 264, Spa 247, Silverstone 237, Paul ricard 233, Monaco 170.

      Ik denk dat het na Monaco de langzaamste baan is. Dus dat in combinatie met een korte pitstraat maakt het erg verleidelijk om vaker een pitstop te maken (mits er ingehaald kan worden)

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 16:31
    • Ik lees nu op de site van Zandvoort GP dat ze zelf uitgaan van 1.10

      In dat geval komt de gemiddelde snelheid uit op zo’n 221 km/h, oftewel toch iets sneller dan de Hungaroring.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 16:52
    • Ja en? Hoe sneller ze gaan over 1 ronde hoe minder belangrijk een korte pitstop is. Dat was mijn punt. Waar jij het over hebt weet ik niet.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 17:41
    • Hoe sneller ze gaan hoe belangrijker een korte pitstop juist is omdat de concurrentie dan meer meters aflegt in de tijd dat iemand nodig heeft voor een pitstop.

      Mij ging het erom dat je eerst aangaf dat het tijdverlies zich recht trekt omdat het een korte baan is, terwijl de lengte van de baan daar helemaal niks mee te maken heeft. Vervolgens zeg je dat het een snel baantje is en dat onderbouw je dmv de ronde tijd.

      Ik geef alleen aan dat het gaat om de gemiddelde snelheid over een ronde. Op een langzame baan verlies je al minder tijd tijdens een pitstop omdat de concurrentie minder meters aflegt in de tijd dat je met je pitstop bezig bent. Als het dan ook nog eens een korte pitstraat is kan het totale tijds verlies van een pitstop weleens zo klein zijn dat teams meer dan de gebruikelijke 1 a 2 pitstops maken (afhankelijk van het asfalt en inhaal mogelijkheden).

      Dat was mijn punt.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 18:04
    • Maar misschien leg ik het te ingewikkeld uit. Laat ik het zo dan proberen;
      De totale afstand van een F1 race is iets meer dan 300km, de lengte van de baan maakt dus niks uit aangezien ze net zoveel ronden rijden om die 300km te halen.
      Een complete pitstop (incl. pitstraat) kost je op Monza zo’n 25 seconden. Als het klopt dat een complete pitstop op Zandvoort zo’n 15 seconden kost kan je 3 pitstops maken in minder tijd dan dat 2 pitstops op Monza je kosten.

      En hier laat ik het verder maar bij ;)

      • + 1
      • 10 dec 2019 - 18:26
  • Boy B

    Posts: 53

    @StevenQ
    Ik vraag mij af waarom in de sim op Formule 1 Café de 1.10.00 wordt aangetikt, terwijl Max 1.19.5 rijdt in het echie. Daar vanuitgaande zie ik met de nieuwe kombochten eerder een tijd van 1.05.00 in de kwalificatie.
    Of is dat verkeerd gedacht?

    • + 0
    • 10 dec 2019 - 16:20
    • Max reedt met een RB8 En op rukbanden met een motor die niet eens ver was opengeschroeft.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 17:42
  • meister

    Posts: 2.293

    Had ik wel verwacht, maar kunnen ze die draai wel maken qua stuuruitslag?

    • + 0
    • 10 dec 2019 - 18:39
    • Uitgang Spa (België) is overhaaks-binnendoor-achteruit aan de binnenkant van La Source en zelfs dáár zijn geen problemen met je suggestieve vraag omtrent stuuruitslag, dus wat denk je zelf?

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 21:18

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar