user icon
user icon

Jacky Ickx als succesvolste Belgische coureur opgenomen in FIA Hall of Fame

  • Gepubliceerd op 07 dec 2019 15:25
  • comments 28
  • Door: Brick van Boxtel

Samen met nog eens 28 andere wereldkampioen in de verschillende race klasses is Jacky Ickx in Parijs opgenomen in de Hall of Fame van de Internationale Autosportfederatie FIA. De FIA hield een bijeenkomst deze week om de coureurs te eren.

Jacky Ickx komt nu terecht in een kleine clubje met daarin 33 wereldkampioenen van de Formule 1 en 17 kampioenen uit het World Rally Championship. Zij werden twee jaar geleden bij de oprichting van de Hall of Fame opgenomen. De hoofdzetel van de Internationale Autosportfederatie FIA ligt aan de place de la Concorde in Parijs.

Reactie van Jacky Ickx

Tijdens de ceremonie kwam Ickx met een korte reactie: "Ik ben tevreden dat alle generaties aanwezig zijn, van jonge tot oudere coureurs.”

Of je nu in de WRC, Formule 1 of waarin je ook rijdt, het is een familie. “We behoren allemaal tot dezelfde familie en moeten hier samen van genieten." Jacky Ickx is de bekendste en meest succesvolle Belgische Formule 1-coureur aller tijden. Hij won zes keer de 24 uur van Le Mans en is tweevoudig vicewereldkampioen Formule 1.

Reacties (28)

Login om te reageren
  • De naam alleen al zou zo verzonnen kunnen zijn uit een superheldenstrip... Gereden in een aantal bijzondere liveries en de prestaties zijn meer dan voldoende om opgenomen te worden in een Hall of Fame... Volledig terecht ook naar mijn mening.

    • + 0
    • 7 dec 2019 - 15:32
    • Arie54

      Posts: 3.295

      Dat was Michel Vaillant LOL

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 11:13
  • mario

    Posts: 6.831

    "De hoofdzetel van de Internationale Autosportfederatie FIA ligt aan de place de la Concorde in Parijs."

    AHA!!!! Concorde Agreement 😋😋😋

    • + 0
    • 7 dec 2019 - 15:45
  • Knap, Maar 1 vraag wat doet Britney daar vooraan?????

    • + 1
    • 7 dec 2019 - 16:04
    • mario

      Posts: 6.831

      "Jacky Ickx komt nu terecht in een kleine clubje met daarin 33 wereldkampioenen van de Formule 1 "

      Zegt denk ik genoeg....

      • + 1
      • 7 dec 2019 - 16:10
    • Ik ben niet van gisteren maar 1 van mijn helden staat daar links. Zet die dan in het midden.:p

      • + 0
      • 7 dec 2019 - 16:34
    • Ik zie maar 1 Jacky op de foto en die heet Stewart.
      Waar is Jacky Ickx, of moest hij deze foto zelf maken?!

      • + 1
      • 7 dec 2019 - 16:47
    • Ik zie drie vrouwen op die foto. Wat moeten die daar. Ik houd de F1 het liefst zoveel mogelijk een mannen bastion!

      • + 1
      • 7 dec 2019 - 19:36
    • @Royalere Ben jij fan van Jacques??

      • + 1
      • 7 dec 2019 - 19:39
    • Jacques lijkt rechtstreeks van de filmset van de Joker afgelopen te zijn of is meneer eindelijk uit de kast gekomen??:D

      • + 0
      • 7 dec 2019 - 22:01
    • Ik snap in ieder geval wel dat het 1 van jou helden is Royalere;-)

      • + 0
      • 7 dec 2019 - 22:02
    • mario

      Posts: 6.831

      Is Jean Todt jou held???? Die staat links van Britney 😎

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 02:09
    • mario

      Posts: 6.831

      @Hika: Het gaat bij FIA Hall of Fame niet alleen om de Formule 1 hoor......

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 02:13
    • mario

      Posts: 6.831

      @Hika: Staat al in de eerste zin.... Tis gewoon een kwestie van (goed) lezen....

      "Samen met nog eens 28 andere wereldkampioen in de verschillende race klasses is Jacky Ickx in Parijs opgenomen in de Hall of Fame van de Internationale Autosportfederatie FIA. "

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 02:16
    • @Hika:
      buiten Jeanette Todt en Britney Rosberg tel ik toch echt vier dames hoor, niet drie.
      @Roy: links in de opstelling of links voor de kijker? Villeneuve of Mansell; doe voor mij dan maar links in de opstelling!

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 12:30
    • Dat is niet Villeneuve @Br, maar Jaques d'Anconna als je het mij vraagt.

      • + 1
      • 8 dec 2019 - 12:50
    • @Hika, ik zie toch echt 5 vrouwen staan . ;)

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 23:36
  • snailer

    Posts: 3.809

    Zoals zijn naam uitgesproken werd dacht ik dat het een Engelsman was. 1 van de mooiste herinneringen was in een race in Hockenheim (denk ik). Ickx reed in de F1 race mee met een F2 auto. Het grootste gedeelte reed hij achter de koplopers, maar in die tijd was mechanische pech eerder regel dan uitzondering. Een aantal rijders vielen voor hem weg en Ickx wist in zijn F2 auto de derde plek in de race te pakken. Helaas sloeg bij hem de pechduivel ook toe. Hij viel uiteindelijk uit.

    Ondanks dat hij nooit in de allerbeste auto's heeft gereden wist hij toch winnaar van een hand vol GPs te worden.

    Tercht dat hij deze onderscheiding kreeg.

    • + 1
    • 7 dec 2019 - 16:45
    • Ickx schat ik toch hoger in dan Boutsen. En dat komt waarschijnlijk door de overwinningen buiten de F1 op Le Mans.

      • + 0
      • 7 dec 2019 - 21:21
    • snailer

      Posts: 3.809

      Boutsen had 3 overwinningen in F1, Ickx had er 8. Le Mans heb je er niet voor nodig om te oordelen. Hoewel ik las dat hij die 6 keer heeft gewonnen.
      Overigens heeft Ickx wel degelijk in goede auto's gereden zag ik daarstraks. Zal wel komen doordat ik me niet al te veel details kan herinneren van voor 1975 denk ik.

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 01:06
  • En Thierry Boutsen dan?

    • + 0
    • 7 dec 2019 - 19:34
    • Theirry is bij mijn weten geen wereldkampioen geworden. In ieder geval niet in de Formule 1...

      • + 0
      • 7 dec 2019 - 21:59
    • StevenQ

      Posts: 6.654

      Ickx won 8 GP's, Boutsen 3

      • + 0
      • 7 dec 2019 - 23:25
  • Beri

    Posts: 2.768

    Waar is meneer Hamilton op deze foto?

    • + 0
    • 7 dec 2019 - 20:40
    • mario

      Posts: 6.831

      D'r staan maar 20 mensen op de foto en het gaat om 29 wereldkampioenen die toegevoegd zijn aan de FIA Hall of Fame..... Lewis stond al in de Hall of Fame.....

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 02:15
  • Ickx

    Posts: 66

    Volledig terecht natuurlijk;-)

    • + 0
    • 7 dec 2019 - 20:45
  • Staat daar nou Jos Verstappen verkleed als vrouw naast Nigel Mansell?

    • + 0
    • 7 dec 2019 - 22:04
    • Die vrouw naast Mansell zal me jeuken. Wtf is die gast die Nige volle gas in z'n nek staat te tongen? En hij schijnt er nog van te genieten ook nog! Damon kan er wel om lachen in elk geval ;)

      • + 0
      • 8 dec 2019 - 03:10

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar