user icon
user icon

Christian Horner: "Red Bull Racing overtrof verwachtingen in 2019"

  • Gepubliceerd op 05 dec 2019 17:15
  • comments 23
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Red Bull Racing gaat met veel vertrouwen de winter in. Teambaas Christian Horner stelt tevens dat het Oostenrijkse team haar eigen verwachtingen overtroffen heeft.

Afgelopen winter verbrak Red Bull Racing na dertien jaar de samenwerking met motorleverancier Renault. Het team koos voor een overstap naar Honda, dat in de jaren daarvoor ook kampte met veel technisch malheur en tegenvallende prestaties. Er werd gerekend op een overgangsjaar, maar de resultaten vielen niet tegen. Er werd drie keer gewonnen en Max Verstappen wist nog zes podiumplaatsen te behalen.

Gedurende het seizoen kwam de progressie ook tot uiting in de snelheid die Red Bull liet zien in de kwalificatie. Twee keer werd de pole position gepakt en in het laatste kwart van het seizoen deed Verstappen telkens goed mee in de top. De sterke prestaties kwamen volgens Horner toch enigszins onverwacht: de teambaas van Red Bull Racing meent dat de verwachtingen voor 2019 overtroffen zijn. 

"Ik denk dat het op meerdere vlakken boven verwachting ging", reflecteert Horner op het seizoen 2019. Daarbij looft hij de rol die weggelegd was voor motorleverancier Honda. "De relatie met Honda is tot nu toe fantastisch, en de betrouwbaarheid, de prestaties en de verbeteringen bij iedere motor zijn echt het hoogtepunt."

Horner onder de indruk van Verstappen

Ook de rol van Verstappen kan op de nodige complimenten van Horner rekenen. De Brit was onder de indruk van de prestaties van de Nederlander, die gedurende het seizoen twee teamgenoten naast zich had. Aanvankelijk was het Pierre Gasly die aan de zijde van Verstappen reed, maar na een tegenvallende eerste seizoenshelft werd zijn rol binnen het team overgenomen door Alexander Albon.

"Ik denk dat de manier waarop Max gereden heeft zeer, zeer positief is. We hadden natuurlijk halverwege het seizoen de rijderswissel, en ik denk dat dit het juiste was om te doen. Alex heeft een zitje in de auto voor volgend jaar en we gaan na een veelbelovend resultaat hier in Abu Dhabi met veel motivatie de winter in."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Niet echt eigenlijk. Ik hoopte op 4/5 overwinningen en dat werden er 3 maar het hadden er ook zomaar 4/5 kunnen zijn. Gewoon een redelijk jaar aangezien dit het eerste jaar is Met de Honda.

    • + 0
    • 5 dec 2019 - 17:22
    • Niet met je eens.
      Als je ziet waar Honda vandaan heeft moeten komen kwa prestaties, vind ik dat ze het heel goed gedaan hebben...

      • + 5
      • 5 dec 2019 - 17:45
    • Ik zeg ook niet dat ze het slecht hebben gedaan. Gewoon naar verwachting. Max heeft er iets meer van gemaakt maar ik denk dat elke andere rijder veel meer moeite had gehad.

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 18:17
    • Redelijk...........?? vind ik niet.....gewoon fantastisch gezien de nieuwe motorfabrikant.

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 18:21
    • En door wie kwam dat? Waar waren die andere rijders?

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 18:22
    • 4 of 5 durfde ik niet te dromen een jaar geleden maar na Hongarije was ik er zeker van dat 5 haalbaar moest zijn. Singapore liep echter in de soep en Mexico verknalde Maxico het zelf. Hadden er echt wel 5 kunnen zijn met wat meer geluk. Uiteraard zat Max in Hongarije ook nog 3 ronden voor het einde aan de leiding dus 6 overwinningen had gekund als echt alles mee had gezeten.

      Ben echter wel van mening dat zonder Max er weinig te vieren zou zijn afgelopen jaar bij RedBull. Denk dat een coureur van het kaliber Ricciardo veel meer moeite zou hebben de auto op het podium te zetten laat staan overwinningen.

      • + 2
      • 5 dec 2019 - 18:41
    • Dat zeg ik :p

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 18:45
    • Scorpio69

      Posts: 103

      Nou als Ferrari niet gesjoemeld had?

      • + 4
      • 5 dec 2019 - 20:11
    • snailer

      Posts: 3.170

      Het is gewoon een zeer goed jaar geweest. Ten eerste hebben de aero regels geintroduceerd voorafgaande aan het begin van dit jaar vooral Red Bull getroffen. Ze moesten het vooral van de aero en de mechanische grip hebben. En dat gold ook aan het begin van het seizoen nog toen de Honda een stuk minder was dan de Ferrari en mercedes motor. Juist dit jaar bleek hoe belangrijk het chassis was ivm de banden. Mercedes in handen van Hamilton heeft een aantal races de bovenhand gehad juist door de banden. Die bleven veel langer goed. En dat dit niet alleen de kunde van Hamilton was bleek uit Bottas. In 2018 wist Bottas de banden race na race om zeep te helpen. Dit jaar kon hij die banden veel beter goed houden.
      Daarbij heeft Red Bull voor het eerst de Honda in moeten passen. Ik geef toe dat ik dit niet altijd zo zie (onkunde van mijn kant denk ik), maar ik moet hier vertrouwen op de mening van een aantal forum leden en vooral ook op de mening van een aantal analisten. Gezien de vele grote veranderingen (Aero regels, motor, banden) vind ik het niet gek dat ze met een behoorlijke achterstand zijn begonnen. Daarnaast moeten we de twee crashes van Gasly niet vergeten. Het veroorzaakte dat ze een aantal onderdelen pas in Australie beperkt konden testen. Dat heeft ze behoorlijk teruggeworpen. Het heeft de achterstand waarschijnlijk nog groter gemaakt. Ik vind het knap dat ze zijn gegroeid van "met geluk een podium" naar "af en toe race winst" en "poles".

      Als je kijkt naar de verwachtingen van al die analisten voor 2019, ze voorspelden een derde/vierde plek vechtend met Renault, dan hebben ze het zelfs extreem goed gedaan.

      Overigens heeft Red Bull zelf het volgende gezegd over hun verwachtingen bij aanvang: Een achterstand op Ferrari en Mercedes. Deze achterstand zou worden ingelopen in fases, waarbij incidenteel om een overwinning zou worden gevochten.
      Ik kan niet anders concluderen dan dat ze de verwachting van de analisten ver hebben overtroffen en dat ze hun eigen realistische verwachting redelijk waar hebben gemaakt.

      Zelf maakt het me niet zo uit. Max heeft me weer eens regelmatig op het puntje van mijn stoel doen zitten. Hamilton ook wel een paar maal trouwens.
      Als we even de eerste races vergeten dan hebben we een geweldig seizoen gehad met een flink aantal geweldige races.

      En dat is mijn plan voor Australie. Ik ga er voor zitten en hopen op een aantal fijne wedstrijden. En als Max en Red Bull daar een hoofdrol in hebben, dan ben ik extra blij

      • + 3
      • 5 dec 2019 - 21:39
    • Met een Renault motor hadden ze dit jaar voor het kampioenschap kunnen rijden gezien deze uitspraak van Abiteboul; Teambaas Cyril Abiteboul is zelfs van mening dat zijn team qua krachtbron alleen onder hoeft de toen aan die van de Scuderia: "Volgens onze berekeningen, hebben wij samen met Ferrari de krachtigste motor van het veld," zo vertelt hij tegenover Auto Motor und Sport. "Daarna komt Honda en daarachter zit Mercedes pas."

      • + 1
      • 6 dec 2019 - 07:26
    • PallMall.
      Heeft Abiteblabla ooit iets anders verteld dan sprookjes?

      • + 2
      • 6 dec 2019 - 09:06
    • Nope, hij zou niet misstaan als attractie in de Efteling

      • + 1
      • 6 dec 2019 - 09:26
    • z0mer

      Posts: 2.040

      Kwa? Is het schrijven van 'qua' nou echt zo moeilijk.

      • + 0
      • 6 dec 2019 - 11:49
  • Edward M

    Posts: 893

    Ze raken voor volgend jaar waarschijnlijk wel hun titelsponser kwijt gaat niet zo goed met Aston Martin .

    • + 0
    • 5 dec 2019 - 17:50
    • Dan gaat er HONDA op die wagen en dat gaat geen minder geld opleveren hoor.

      • + 1
      • 5 dec 2019 - 18:18
    • met 6,79 miljard blikjes verkocht in 2018 als relatief recent cijfer is de inbreng van Aston Martin niks. Leuk mee genomen maar niet nodig. Voor Aston Martin zou het beter zijn als ze zich over laten nemen door Lawrence Stroll op marketingoogpunt... Alle aandacht gaat naar Red Bull.... Max... en Honda. Je hoort niemand spreken over een weergaloos seizoen van "Red Bull Aston Martin Honda met Max Verstappen" ... t bekt niet echt lekker zegmaar

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 21:18
    • Als Stroll AM overneemt, en Honda niet doorgaat na 2021, wat gaat er dan gebeuren met RBR en TR?

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 22:54
    • StevenQ

      Posts: 5.912

      Wat heeft Aston Martin met die beslissing te maken dan?

      want Aston Martin heeft geen F1 motor en kan dus ook geen leverancier worden.

      • + 0
      • 6 dec 2019 - 09:01
    • Toto heeft een brief gestuurd naar onder andere Red Bull dat hij onder voorwaarden 2021 bereid is om motoren te leveren aan Red Bull

      Wat die voorwaarden zijn weet ik niet

      • + 0
      • 6 dec 2019 - 12:58
  • Albon op 69 seconden achter MAX, uitsluitend door Max zijn er 3 overwiningen, Honda heeft het zeker prima gedaan, maar je ziet met volle tanks hoe Lewis wegrijd bij Max en ook Charles Max eenvoudig kon inhalen.
    Voor 2020 ben ik niet optimistisch, 3motoren voor 22 wedstrijden, mercedes heeft het al bewezen, betrouwbaar en meer vermogen op de meeste circuits en een zeer goede wegligging, ik zie RB en Honda geen 2 stappen vooruit maken, bovendien slapen ze niet bij Mercedes. Maar ik laat mij zeer graag verrassen, want aan MAX zal het zeker niet liggen.

    • + 0
    • 5 dec 2019 - 20:50
    • snailer

      Posts: 3.170

      Over die inhaal actie. Die zou je nog eens goed moeten terugkijken. Verstappen had een flink overstuur-moment achter Hamilton. Hierdoor kon Leclerc op de staart van Verstappen kruipen. Dat Leclerc er voorbij ging was zeker ook de verdienste van Leclerc. Die had aan 1 kansje voldoende.

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 22:30
    • StevenQ

      Posts: 5.912

      en uiteindelijk zat Leclerc bij de finish nog een stuk verder achter Max dan dat Max achter Hamilton zat

      • + 1
      • 6 dec 2019 - 08:38
    • Met slechts 3 motoren op 22 wedstrijden wordt het JUIST interessanter om 4 of zelfs 5 motoren te gebruiken ipv 3. Je krijgt namelijk de situatie dat een team die MEER motoren inzet over het algemeen in 20 vd 22 races meer motorperformance kan gebruiken dan een team die met hangen en wurgen een seizoen probeert uit te zingen met 3, nog los van de extra updates die je EERDER kan introduceren bij gebruik van meer dan 3 motoren. Ergens is er dus een kantelpunt dat een gridstraf voor een extra motorwissel meer oplevert dan het kost qua kampioenschapspunten scoren. Ik denk dat Honda en RedBull er volgend naar gewoon 4 of zelfs 5 blijven gebruiken, mede om bovenstaande redenen.

      • + 1
      • 6 dec 2019 - 08:55

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar