user icon
user icon

Video: Red Bull Racing voert pitstop uit zonder zwaartekracht

  • Gepubliceerd op 21 nov 2019 10:11
  • comments 22
  • Door: Bjorn Smit

Red Bull Racing gaat vandaag een heel bijzonder experiment uitvoeren. Het Oostenrijkse team zal namelijk zonder zwaartekracht een pitstop gaan uitvoeren.

Het is niet voor het eerst dat Red Bull iets extreems doet met haar Formule 1-team. In het verleden werden er al eens donuts gedraaid op het helikopterplatform van een enorm hotel in Dubai, terwijl de coureurs van het team regelmatig betrokken worden in promotionele filmpjes. Deze keer is het echter de beurt aan de pitcrew van Red Bull Racing om mee te doen aan een dergelijke stunt.

Vandaag werd een pitcrew van Red Bull Racing namelijk meegenomen worden naar de ruimte om een pitstop uit te voeren zonder dat daarbij de zwaartekracht een rol speelt. Het team zette daarvoor een Red Bull RB1 in en leunde voor ondersteuning op de Russische ruimtevaartautoriteit Roscosmos. Om alles in goede banen te laten verlopen, moesten de leden van de pitcrew een week lang trainingen volgen.

De vlucht waarbij de zwaartekracht verdwijnt bestaat uit een vluchtpatroon met meerdere parabolen. Eerst klimt het vliegtuig onder een hoek van 45 graden omhoog, om vervolgens door de zwaartekracht in een vrije val te komen. Daarbij wordt een periode van gewichtsloosheid gecreëerd die zo'n 22 seconden duurt, voordat de volgende klim ingezet wordt.

 

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Leuk! Typisch Red Bull.

    • + 1
    • 21 nov 2019 - 10:19
  • Snork

    Posts: 8.746

    De klimhoek van 45 graden omhoog doen ze maar heel even, om daarna een curve te volgen waarbij het vliegtuig een parabolische baan naar beneden vliegt, de vanuit natuurkunde bekende kogelbaan. Daarbij valt het vliegtuig continue met een valversnelling die in het vliegtuig een 0 g (dus gewichtloos) situatie creëert.
    Bijzonder dat ze dit doen, echt een Red Bull dingetje!

    • + 1
    • 21 nov 2019 - 10:41
  • nugunz

    Posts: 192

    "Vandaag werd een pitcrew van Red Bull Racing namelijk meegenomen worden naar de ruimte".

    Niet dus, want ze gebruiken een vrije val om gewichtloosheid te simuleren. Ze blijven gewoon binnen de dampkring, op een hoogte van zo'n 8 kilometer waarbij men 20 seconden gewichtloosheid ervaart. Wat men gebruikelijk als grens ruimte ziet ligt op 100km hoogte.

    • + 3
    • 21 nov 2019 - 10:48
    • Houwimmie

      Posts: 487

      Exact dit !

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 12:03
    • Drunt

      Posts: 359

      joh? Ik dacht echt dat ze NASA en Roscosmos hadden ingeschakeld om deze exercitie in een baan om de aarde te realiseren. Nu jij het geheim verklapt vind ik het opeens niet meer leuk...

      • + 1
      • 21 nov 2019 - 20:28
    • Ondanks de spoiler maakt dit het er niet minder leuk om .

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 09:51
  • deMercer

    Posts: 18

    Gaaf! Ben benieuwd of de opgedane ervaring/kennis ook nog iets oplevert voor de pitstops on track.

    "Daarbij wordt een periode van gewichtsloosheid gecreëerd die zo'n 22 seconden duurt"
    Dat zijn dus 11 pitstops per 'val'. :-D

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 10:48
    • snailer

      Posts: 3.809

      Sinds Red Bull de naaf van het wiel heeft veranderd ergens dit jaar zijn ze van tweede snelste (achter Williams) veranderd naar snelste crew. Het kan toeval zijn natuurlijk.

      Maar volgens mij is dit reclame tegen het tanken in F1 tijdens een stop. Dit gaan we missen indien er getankt moet worden.
      Maar ik denk dat het gewoon een beloning is voor de crew plus zorgt zo iets gaafs automatisch voor team spirit.
      Gewoon wat gedachtes. Het zou een goede vraag zijn van journalisten aan Horner.

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 11:04
  • MauZ

    Posts: 341

    Klein beetje OT.

    Die record breaking pitstop van RB in Brazilië was het niet alleen een banden wissel, de voorvleugel werd ook aangepast.😲
    Was mij niet opgevallen maar een oplettende kijker op YouTube melde dat in de reacties. En inderdaad het klopt. Het is moeilijk te zien maar het gebeurt wel.
    Mad respect voor die monteurs! 👏💪🏼

    • + 6
    • 21 nov 2019 - 11:00
    • M@X

      Posts: 601

      Wut??!! Wauwsers

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 11:32
  • geweldige promo!
    wat kan mij de natuurkunde er omheen en of het nu wel/niet in de ruimte is me nu schelen..
    vind het nogal spectaculair! Top gedaan!

    • + 1
    • 21 nov 2019 - 11:08
  • Vallie

    Posts: 148

    Mee genomen naar de ruimte? Je ziet ze GVD in een vliegtuig stappen en ze hebben geen ruimte pak aan. En je vermeld zelf al dat ze in een normaal vliegtuig stappen.

    Ook klopt die hele zin niet "Vandaag werd een pitcrew van Red Bull Racing namelijk meegenomen worden naar de ruimte"

    Doe eens beter je best man.

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 11:37
    • sambal

      Posts: 947

      Doe eens normaal man.

      • + 2
      • 21 nov 2019 - 11:54
    • #doeeenslief

      • + 2
      • 21 nov 2019 - 11:55
    • Zero Gravity Plane.. Dat ding is er al zo lang. Veel filmmakers maken er gebruik van. JijBuis staat vol met footage.

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 12:43
    • Er staat toch in t stuk dat t in een vliegtuig gebeurd?

      dus ik snap jou niet

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 10:21
    • Vallie

      Posts: 148

      @M@ximumOverdrive
      Heb jij ooit een vliegtuig naar de ruimte zien gaan? En ga niet zeggen de Space shuttle. Want dat is een ruimteschip. Ik snap niet dat jij dat niet snapt.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 12:47
    • Ieder normaal denkend persoon weet dat een vliegtuig niet de ruimte inkan , wellicht was het voor jou beter geweest als ruimte tussen aanhalingstekens stond zodat je t niet te letterlijk nam

      • + 0
      • 23 nov 2019 - 13:37
    • Een iets normalere woordkeuze mag inderdaad wel @Vallie. Al vind ik wel dat je gelijk hebt dat er "weer" van sommige zinnen weinig klopt kwa zinopbouw, dat komt hier helaas vaker voor, wellicht een puntje op te letten voor de redacteuren.

      • + 0
      • 23 nov 2019 - 15:33
    • Vallie

      Posts: 148

      M@ximumOverdrive Waarom zou je in eerste instantie de ruimte er bij halen. De enige vergelijking dat je kan maken is dat hetzelfde effect ook in de ruimte aanwezig is. En in die context is het niet gezet.

      @Sambalbei Daar heb je wel een punt.

      • + 0
      • 25 nov 2019 - 01:17
  • Musicman

    Posts: 63

    een paraboolvlucht is trouwens Niet tijdens het vrije val gedeelte , maar het laatste stukje omhoog over de heuvel vd parabool , je wordt een soort van gelanceerd , en zodra je met het vliegtuig in de vrije val komt is er weer volop G kracht aan het werk

    • + 2
    • 21 nov 2019 - 15:54
  • Kubica

    Posts: 3.804

    CO2 en Stikstof neutraal neem ik aan ?

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 08:43

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar