user icon
user icon

Kombocht Zandvoort krijgt stijgingspercentage van 32 procent, hoogteverschil 4,5 meter

  • Gepubliceerd op 15 nov 2019 17:55
  • comments 37
  • Door: Bjorn Smit

De Arie Luyendijkbocht op Circuit Zandvoort gaat een forse banking krijgen. De hellingsgraad van de bocht wordt 32 procent, wat neerkomt op zo'n 18 graden en een hoogteverschil van 4,5 meter tussen de binnen en buitenkant van het circuit.

Dat kondigde directeur Robert van Overeem van Circuit Zandvoort aan in de podcast The Road to Zandvoort van BNR Nieuwsradio. Het circuit is op dit moment een drukke werkplaats, want met man en macht wordt er gewerkt om alle verbouwingen op tijd gereed te hebben voor de Nederlandse Grand Prix van 2020, die tussen 1 en 3 mei 2020 verreden wordt op het Noord-Hollandse circuit.

Er is een hele lijst met zaken die op de schop gaan, maar de veranderingen aan de Arie Luyendijkbocht zijn ook voor Van Overdijk het meest ingrijpend. "De kombocht wordt het meest spectaculaire onderdeel van het circuit. Die bocht krijgt een stijgingspercentage van 32 procent. Het hoogteverschil tussen de binnenkant en buitenkant van de bocht wordt 4,5 meter, dus dat is behoorlijk. We verwerken een Amerikaanse bocht in een verder Europees circuit en dat is uniek."

Niet alleen de Arie Luyendijkbocht krijgt een banking bij de huidige verbouwing: ook in bocht 3, de Hugenholtzbocht wordt het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenbocht geaccentueerd. "Die bocht wordt als het ware parabolisch gemaakt, zodat er twee auto's naast elkaar kunnen rijden met dezelfde snelheid", verklaart Van Overdijk. "Het stijgingspercentage zal daar tussen de acht en tien procent zitten."

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Wel lastig baantje om in te halen met de huidige bolides. Sowieso 2 drs zones. Einde rechte stuk voor de tarzanbocht en einde scheivlak

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 18:04
    • 2e drs zone komt voor de Audi-S chicane.

      Overigens vind ik het keistoer om te lezen dat er zoveel banking komt! De totale drs zone wordt dan een kilometer lang, moet genoeg zijn om in te halen bij Tarzan.

      • + 3
      • 15 nov 2019 - 18:34
    • Wou net zeggen, dat wordt spektakel met drs na Scheivlak :)
      Ik denk dat t wel mee zal vallen. Wat je wel zal gaan zien zijn rondenlange positioneringsgevechten om daarna een poging te doen. Ik persoonlijk hou daar wel van. En het is wel een circuit voor rijders met ballen. Fouten zullen hard afgestraft worden.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 19:20
    • Edward M

      Posts: 932

      Als ze eruit vliegen liggen ze op het strand.

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 21:44
    • ......tussen de Duitsers.

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 23:24
    • mario

      Posts: 6.419

      In zo'n diepe kuil ;)

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 03:47
    • Mwa, zand erover?

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 15:27
  • DvB89

    Posts: 55

    Klinkt goed. Weet iemand ter vergelijking wat bijvoorbeeld de banking op Indianapolis is?

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 18:10
    • Google is je vriend (naja, eigenlijk je vijand maar wel handig om dingen op te zoeken)

      What is the degree of banking in the turns?
      Each of the four turns on the oval is banked at exactly 9 degrees, 12 minutes, the same dimensions as when the track opened in 1909.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:17
    • Maximo

      Posts: 6.291

      Slechts 9,2 volgens Wiki

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:20
    • StevenQ

      Posts: 6.426

      Daytona heeft ongeveer dezelfde banking

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:23
    • Maximo

      Posts: 6.291

      Daytona 31 graden, dat is ook een echt serieus steile bocht

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 18:23
    • Ik weet toevallig de perfecte vergelijking: Daytona International Speedway is geloof ik bij het startfinish knikje naar links 18 graden banking... in de serieuze bochten 30+

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:27
    • @StevenQ, als je het antwoord niet weet (en je bent te beroerd om het op te zoeken) zeg dan gewoon niks.
      Je zit er alwéér helemaal naast.


      @PallMall en @Maximo, is dit dan gemeten in Celsius of in Fahrenheit? ;)

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 18:35
    • StevenQ

      Posts: 6.426

      hoezo weet ik het antwoord niet?

      ze hebben het hier over 32 graden en Daytona is 31.

      dat is toch echt ongeveer hetzelfde, dus ff dimmen wijsneus.

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 18:40
    • StevenQ... ze hebben het over 32%... gelijk aan 18 Graden... wel heb je gelijk over Daytona, maar alleen over het startfinish gedeelte.

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 18:43
    • @StevenQ, De vraag ging over Indianapolis.
      Ik had gemist dat jij ter vergelijking Daytona aan draagt.
      Mijn excuus.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:45
    • VestAan

      Posts: 218

      Als ik die 35% omreken dan kom ik op een hellingshoek van 19.2° ongeveer het dubbele van Indy. Dit wordt dus echt een super vette kombocht. Ander leuk detail is dat deze bocht al de naam van Luyendijk had en er nu ook beter bij gaat passen.

      • + 1
      • 16 nov 2019 - 11:09
  • Dit wisten we toch al? 18 graden kombocht...

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 18:16
  • marvin

    Posts: 271

    Oei wat hoog, mag hopen dat ze daar een fatsoenlijke vangrail plaatsen. Als daar eentje uit de bocht vliegt zijn de gevolgen niet te over zien denk ik.

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 18:24
    • Ben je serieus want je zet er geen " ;-) " bij... Er komt geen gat achter die 4,5 meter hoogte ofzo hahah.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:30
    • marvin

      Posts: 271

      Daar ga ik ook niet van uit dat er gat achter zit, maar het blijft een soort schans idee heb ik steeds en ze gaan daar vol gas doorheen. Even per ongeluk daar iemand daar aan tikken en die zal best wel eens gelanceerd kunnen worden. Hopelijk heb ik fout natuurlijk.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:36
    • MCL34

      Posts: 531

      Tijdens de rijdersbriefing krijgen ze te horen de track limits te respecteren. 1ste die van de track afgaat vliegt eruit

      • + 4
      • 15 nov 2019 - 18:43
    • @Marvin, geen probleem. Er is overal aangedacht; De balkons van de flats naast het circuit zullen de auto's tegenhouden zodat ze niet in de Noordzee vliegen.

      • + 3
      • 15 nov 2019 - 18:47
    • Volgens mij zei Doornbos laatst dat ook de gehele grindbak zone verhoogd wordt tot dezelfde hoogte aan het begin van de grindbak... oplopend naar 5 a 6 meter... vergelijkbaar met de Tarzanbocht maar dan minder extreem. Zo is er geen sprake meer van een schans, maar glijden naar boven.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:51
    • marvin

      Posts: 271

      @Diszaidup haha. @TylaHunter Dank je voor de info nu heb ik ander beeldvorming er zullen dus geen balkons sneufelen.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 19:02
  • Supersoft

    Posts: 915

    Glijden de wagens bij een natte baan dan niet naar beneden? ;-)

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 18:25
    • Nee, maar moeten wel een hellingproef doen. ;-)

      • + 2
      • 15 nov 2019 - 18:38
    • Panino

      Posts: 78

      Daar hebben regenbanden voor ;)

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:41
  • Panino

    Posts: 78

    Kunnen de banden dit aan, dat we niet zoals in 2005 Indianapolis als herhaling krijgen. De wrijving in de kombocht deden de Michelins toendertijd geen goed aan.....
    Maar dit zal wel in overleg met Pirellie kortgesloten zijn, toch.....

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 18:40
  • Gaaf, ik ben benieuwd.. We kunnen trouwens ook wel weer gezeik over de banden krijgen met zo'n bocht, maar dat terzijde..

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 18:42
  • 18 graden begin Mei?
    Ik teken ervoor!! :)

    • + 2
    • 15 nov 2019 - 18:50
    • Hmmm dat is niet extreem hoor. Hebben al vaak zat boven de 20 in maart gehad.
      Ik hoop op een lekkere 25 in mei. Nog wat co2 de lucht in pompen en dan moet dat zeker lukken.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 23:19
  • Hier krijg je een beetje een idee hoe steil de banking wordt in Zandvoort ..www.youtube.com/watch?v=0IDz_BOyBU4

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 21:50
    • markos

      Posts: 326

      Thanks, geeft een goede indruk! Best steil en best stijl.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 23:04
    • Dat is 31 graden. Zandvoort wordt 18

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 23:20
  • meister

    Posts: 2.430

    Ff geen spacecake eten dan.

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 22:25

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Bespreken Max Verstappen en teamlid in dit filmpje de intro van DAS?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar