user icon
user icon

Jamie Chadwick: "Formule 1 lijkt verder weg dan ooit ondanks W Series-winst"

  • Gepubliceerd op 08 nov 2019 13:18
  • comments 21
  • Door: Bjorn Smit

Jamie Chadwick werd eerder dit jaar de eerste kampioene in de W Series. De Formule 1 is nog altijd haar droom, maar voor haar gevoel is de mogelijkheid om daar te komen verder weg dan ooit.

De W Series maakte dit jaar zijn debuut op de internationale autosportkalender. De klasse, die rijdt met auto's die ook in regionale Formule 3-klasses gebruikt worden, heeft als doel om vrouwen meer kansen in de autosport te geven. Chadwick werd de eerste winnares van de klasse en won de beurs van 500.000 dollar die daarbij hoort, maar voor haar gevoel is het bereiken van de Formule 1, de hoogste autosportklasse, verder weg dan ooit.

"Eerlijk gezegd lijkt het verder weg. Niet op een slechte manier, maar juist verfrissend. Ik heb het idee dat ik weet wat ik moet leren in de komende jaren. Dat ga ik niet overhaast proberen te doen. Ik heb de tijd nodig om me te ontwikkelen en als ik de Formule 1 haal, wil ik de best mogelijke coureur zijn om mijn punt te kunnen maken."

Het afgelopen jaar was Chadwick al onderdeel van Williams. Voor dat team werkte ze, naast haar vaste werkzaamheden in de W Series, tests af in de simulator. Een rit in een echte Formule 1-auto zat er vooralsnog niet in, maar wel geeft de regerend kampioene in de W Series toe dat ze hoopt dat die kansen in de nabije toekomst wel gaan komen.

Volgend jaar zal Chadwick haar titel in de W Series gaan verdedigen, vooral door het gebrek aan geld om een stap hogerop te zetten. "Hoewel er geweldig veel aandacht was in het eerste jaar, is het me niet echt gelukt om de financiële steun te verkrijgen voor de stap naar bijvoorbeeld de FIA Formule 3. Ik hoop dat een sterk tweede seizoen mij die kans gaat geven."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Pappous

    Posts: 686

    Al is je talent nog zo groot, zonder een flinke zak met pegels bereik je nu eenmaal weinig in deze sport.

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 13:33
    • Eerlijk gezegd denk ik dat er zeker grote bedrijven zijn die, om pr redenen, dolgraag een vrouw zouden willen sponsoren om in de F1 terecht te komen... alleen al om het principe.
      Dus ik denk dat Chadwick misschien eerlijk moet zijn, en zeggen dat ondanks haar kampioenschap in de W series, ze misschien toch niet tot de top 20 coureurs ter wereld hoort.

      • + 1
      • 8 nov 2019 - 14:02
    • Maximo

      Posts: 5.932

      Het is gewoon zielig dat zo’n jonge dame voor de vorm dit soort uitspraken doet en voor de vorm geen enkele F1 insider zegt waar het op staat, oftewel: “als je geen deuk in ene pak boter rijdt in de F3 tegen jongere jongens, dan ga je NOOIT de F1 halen”.

      Ook de paydrivers in de F1 hebben in serieuze opstapklassen prijzen gepakt, deze dame red het nog niet eens tot het podium in de F3 bij losse races.

      • + 2
      • 8 nov 2019 - 15:38
  • Inderdaad, nadeel van de Formule W is dat je alleen tegen vrouwen rijd en alles dus veel minder competitief is. Is dus een slechte voorbereiding op de F3, F2 en laat staan F1.

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 13:36
    • AUDI_F1

      Posts: 1.457

      Het voordeel volgend jaar is, dat je Super licentie punten kunt verdienen. Van mij mag de winnaar zelf 25 punten krijgen, zodat in elk geval gerechtigd zijn om een vrijdag training mee te doen. Als een team dat wil.

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 17:09
    • Op grond waarvan? Punten aan een klasse worden gegeven op basis van zwaarte en moeilijkheidsgraad.
      Een vrouwenklasse meer punten geven dan het verdiend omdat het vrouwen zijn is pure discriminatie.

      • + 2
      • 8 nov 2019 - 18:57
  • jarka

    Posts: 1.131

    Is inderdaad het geval latenwe eerlijk wezen hoe moet je aantonen dat je sneller bent dan bijvoorbeeld de gp2 of f3 kampioen.
    Lijkt mij een vrij onmogelijke zaak tenzij er ooit een vervolg competitie op komt door bijvoorbeeld 5 races tussen de beste 5 uit deze 3 klassen. lijkt mij trouwens wel wat.

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 13:51
  • Wat zijn de verschillen in de ronde tijden in de W-series tegenover de huidige F3? Ben namelijk wel nieuwsgierig naar het verschil tussen de vrouwen en mannen.

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 13:57
    • jarka

      Posts: 1.131

      geen vergelijk andere auto

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 14:02
    • Oh.. Ik dacht dat de dames in dezelfde soort F3 auto zaten

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 14:03
    • jarka

      Posts: 1.131

      @james stunt je hebt ook gelijk hoor in basis vergelijkbaar echter daar houdt het ook op hele team verhaal is anders enzo veel meer verschillen. Om enig idee te geven Chadwick had op Brands hatch een pole met 1.22. 4 en in de britse f3 werd er een pole gereden van 1.20.7

      • + 1
      • 8 nov 2019 - 14:15
    • De W Series rijdt met een Euroformula Open auto, dus als je al zou willen vergelijken moet je daar naar kijken. Maar de extra complicerende factor is dat W Series de teams verplicht chassis's onder elkaar te wisselen. Alsof Carlin dus de winnende auto van Marino Sato verplicht beschikbaar zou moeten stellen aan Rui Andrade, de rijder met de minste punten die alle races meegedaan heeft.

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 15:22
    • mediF1

      Posts: 2.675

      ze rijden in een VW kever.

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 17:05
    • StevenQ

      Posts: 5.687

      Nee, De Eurofomula Open rijd met de oude auto's uit het EK F3(Dallara 2 liter motor zonder turbo), de W series rijd met een Tatuus chassis en een 1.8 turbo Alfa Romeo motor.

      dezelfde auto word gebruikt in de Formula regional

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 22:21
  • AirJan

    Posts: 1.147

    Wat doet ze dan met het prijzengeld van $500.000? Is dat niet genoeg om een seizoen F3 te rijden?

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 14:02
    • @AirJan. In 2016 kostte een F3 seizoen rijden al 600.000 euro en dat was zonder wintertests. Dan kon er nog eens tussen de 65000 en 100.000 bij opgeteld worden afhankelijk van het programma

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 15:25
    • AUDI_F1

      Posts: 1.457

      Waarom komt ze dan bij Williams aan de bak?

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 17:10
  • Chadwick moet trots zijn: ze is wereldkampioen auto-racen bij de vrouwen.
    Je hoort Dafne Schippers toch ook niet klagen dat ze nooit Usain Bolt heeft weten te verslaan?

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 14:04
    • ThisGuy

      Posts: 310

      Iets met appels en peren?

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 17:26
    • @Thisguy de cijfers bevestigen het gewoon: het verschil tussen mannen en vrouwen is ook in de auto-sport heel groot.
      Misschien iets minder groot dan bij atletiek, maar als er een ranglijst zou zijn, dan betwijfel ik of er een vrouw in de top 100 staat.

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 14:17
    • @ RJH vandaag: Ik weet wel 100% zeker dat daar wel een vrouw in zou staan: Michelle Mouton.

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 23:44

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar