user icon
user icon

'Sean Bratches stopt na 2019 als commercieel directeur Formule 1'

  • Gepubliceerd op 03 okt 2019 16:11
  • comments 9
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een nieuwe commercieel directeur. Volgens RACER zal Sean Bratches, die momenteel invulling geeft aan die rol, na 2019 opstappen.

Sinds Liberty Media begin 2017 de Formule 1 overnam van CVC Capital Partners staan er drie mannen aan het hoofd van de sport: Chase Carey is de CEO en voorzitter, Ross Brawn is de directeur die zich bezig houdt met de zaken rond het racen zelf en Bratches is dus verantwoordelijk voor de commerciële zaken. De Amerikaan heeft de aandeelhouders echter geïnformeerd dat hij na 2019 zal stoppen.

Voordat Bratches in de Formule 1 kwam werken, was hij 27 jaar werkzaam bij het Amerikaanse sportnetwerk ESPN, waar hij onder andere tien jaar lang de Executive Vice President van sales en marketing was. Begin 2017 voegde hij zich dus bij het team van Liberty Media dat de gang van zaken in de Formule 1 ging overzien.

Bratches mede verantwoordelijk voor terugkeer Zandvoort

In zijn rol als commercieel directeur heeft de 58-jarige Bratches een aantal nieuwe televisiedeals gesloten. Zo gingen de uitzendrechten in de Verenigde Staten van NBC Sports naar ESPN. Daarnaast zorgde hij er met Vietnam en Nederland voor dat er in 2020 twee nieuwe races op de kalender staan, terwijl een aantal andere deals verlengd werden. Tevens is hij een van de krachten achter de fanfestivals, die een aantal keren per jaar rond de Grands Prix georganiseerd worden.

Volgens RACER heeft de Formule 1 nog geen vervanger voor Bratches op het oog en wordt er gekeken of de huidige commerciële structuur behouden kan blijven. Op de andere vlakken is er volgens de website meer zekerheid, want zowel Carey als Brawn zouden hun respectievelijke rollen vasthouden.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • JV fan

    Posts: 1.920

    Bernie heeft vast nog wel tijd over.. :P

    • + 1
    • 3 okt 2019 - 16:32
  • Boy B

    Posts: 56

    Eindelijk! De vrouw van dit individu heeft ervoor gezorgd dat we geen Gridgirls meer hebben bij de F1.
    Hoezo onder de plak! Hoop nog steeds dat ze in Zandvoort weer aanwezig zullen zijn. Hoort gewoon bij de F!!

    • + 0
    • 3 okt 2019 - 16:44
  • BiKing

    Posts: 16

    Er ging een paar maanden geleden het gerucht de ronde dat Toto Wolff de vervanger van Bratches zou gaan worden. We wachten af..

    • + 0
    • 3 okt 2019 - 16:55
    • Mag hopen dat het niet gaat gebeuren. Net als ik van Todt vind, mogen ex teambazen geen leiding krijgen in de Fia. Ze zijn niet neutraal.

      • + 0
      • 3 okt 2019 - 17:07
    • @Nep, de goede man werkt niet voor de FIA maar voor Liberty in de commercie.

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 06:58
  • kimirai

    Posts: 93

    Bratches mede verantwoordelijk voor terugkeer Zandvoort.

    daarom vertrekt hij nu :P
    voordat het een flop word waar hij verantwoordelijk voor is haha

    • + 0
    • 3 okt 2019 - 21:13
    • Jij gaat volle zalen trekken met je grappen......

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 10:49
  • Offtopic!! Zelfs geen F1 maar wellicht toch interessant genoeg gezien de eerdere reacties omtrent het F2 ongeval op Spa;

    Juan Manuel Correa (20), de Formule 2-coureur die betrokken raakte bij het dodelijke ongeval van Anthoine Hubert, heeft een 17 (!) uur durende operatie aan zijn rechterbeen met succes achter de rug.
    De doktoren noemen de ingreep geslaagd, al wacht de Amerikaan nog wel een lang en complex revalidatieproces.

    n een donderdag vrijgegeven verklaring spreekt Correa voor het eerst sinds het ongeval in België: „De laatste weken waren extreem zwaar. Zwaarder dan alles wat ik ooit eerder fysiek of mentaal voor mijn kiezen heb gekregen. Ik ben me bewust van mijn toekomst wat betreft het herstel van mijn benen. Vooral omtrent mijn rechterbeen heerst nog veel onzekerheid”, vertelt de Amerikaan.

    Hij vervolgt: „Ook besef ik maar al te goed dat mijn fysieke herstel extreem lang gaat duren en gecompliceerd gaat zijn. Alles wat er gebeurt en gebeurd is, ben ik nog steeds aan het verwerken. Iedereen die me op wat voor manier dan ook heeft gesteund wil ik bedanken. Het immense aantal steunbetuigingen is overweldigend. Jullie aanmoedigingen en positieve berichten hebben echt een verschil gemaakt.”

    Correa moest na de operatie van 17 uur drie dagen van cruciaal herstel wachten. „De dagen na de operatie waren stressvol. Hoewel de ingreep als geslaagd werd beschouwd in de operatiekamer, waren de 48 tot 72 uur daarna cruciaal met het oog op de uitkomst van de operatie. Nu, donderdag en meer dan 72 uur later, hebben de artsen vertrouwen in een succesvolle ingreep, ook al wordt de situatie nog steeds nauwgezet geobserveerd. Tijdens de ingreep hebben de artsen meer botmateriaal moeten verwijderen dan ze hadden voorzien en diverse kwesties aan de bloedvaten moeten verhelpen, maar het hoofddoel van de operatie is bereikt.”

    De F2-coureur moet de komende weken nog wel meerdere operaties ondergaan. Pas half november wacht eventueel een ontslag uit het ziekenhuis. „Juan Manuel blijft in het ziekenhuis in Londen waar hij over twee weken nog een nieuwe, minder complexe operatie zal ondergaan. De artsen verwachten dat hij over zo’n zes weken het ziekenhuis mag verlaten. Dan zal hij beginnen aan zijn weg naar herstel. Het komende jaar zal bol staan van fysiotherapie, rehabilitatie en corrigerende operaties, met een volledig gebruik van zijn rechtervoet en -enkel als doel”, is ook in de verklaring te lezen.

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 07:15
    • beerkuh

      Posts: 1.801

      kleine waarschuwing , op dergelijke berichten staat copyright als je kopieert en plakt dan bronvermelden! verder hoop ik dat ie er helemaal bovenop komt al waag ik te betwijfelen of dat ooit gaat gebeuren

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 09:18

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar