user icon

Gerhard Berger: "Niet makkelijk voor Vettel om met deze situatie om te gaan"

  • Gepubliceerd op 27 aug 2019 08:09
  • comments 16
  • Door: Brick van Boxtel

De geruchten over een vertrek van Vettel bij het team van Ferrari lijken steeds sterker te worden na een slechte seizoenstart van de Scuderia. Voormalig Ferrari-coureur Gerhard Berger acht een voortijdig vertrek van Sebastian Vettel uit de Formule 1 niet onmogelijk.

"Ik kan Sebastian vertrouwen, omdat hij een zeer slimme man is. Hij heeft zeker veel klasses waarin hij in zijn leven nog zou willen rijden. Sebastian houdt van zijn familie, zijn retro motorfietsen en klassieke auto’s", zei Berger tegen GMX.

Afscheid Vettel lijkt steeds dichterbij te komen

In de afgelopen maanden werd er veel gespeculeerd over een mogelijk vertrek van de 32-jarige Duitser uit de Formule 1 aan het einde van dit jaar. De viervoudig wereldkampioen, die tot eind 2020 verboden aan Ferrari is, moet de titelkansen ook laten schieten in zijn vijfde seizoen voor de Italiaanse renstal. Vettel gaf eerder al aan geen interesse te hebben om over te stappen naar een ander team. Overstappen naar een concurrent is 'geen optie', aldus Vettel na de race op Hockenheim eind juli.

De voormalig Oostenrijkse Ferrari-coureur kan zich volledig vinden als Vettel vertrekt uit de Formule 1 en zich gaat focussen op andere dingen. "Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer hij op een ochtend opstaat en zegt dat hij teveel stress ervaart en toe is aan een nieuw avontuur", zei Berger.

Moeilijke situatie

Berger was mede-eigenaar van Toro Rosso toen Vettel in 2008 zijn eerste Formule 1-race in Monza sensationeel won. Vettel heeft sinds dit seizoen met de Monegask Charles Leclerc een jonge sterke stabiele rivaal. Het team wist dit seizoen nog geen enkele keer een race te winnen en dat verwerkt zorgen voor de Duitser.

Volgens Berger is de situatie waarin Vettel zich bevindt erg moeilijk. "Omgaan met deze situatie is niet makkelijk voor Sebastian, hij heeft bijna geen tijd meer voor zijn privé leven, Sebastian brengt zijn team niet voldoende en vooral niet het resultaat waarop wordt gehoopt", zei Berger. "Hij is een beetje anders dan Michael Schumacher, die veel hechter was met het team en meer een echte leider was. Dat is geen verwijt voor Sebastian, die erg hard werkt en erg slim is, maar dat is niet zijn aard, het is de plicht van het management."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • snailer

    Posts: 6.491

    Berger kan natuurlijk gelijk hebben. Echter vind ik de huidige situatie niet veel anders dan vorig jaar.
    Naar mijn mening is hij in races gewoon beter dan Leclerc gemiddeld. Daarbij krijgt Vettel veel kritiek om zijn fouten. Leclerc heeft er veel meer gemaakt dit seizoen.
    Enige dat anders lijkt is dat Leclerc de overhand krijgt in kwalificatie langzaam maar zeker.

    Zodra Leclerc zijn stabiliteit gaat vinden in de races wordt het mogelijk een aan ander verhaal.

    • + 4
    • 27 aug 2019 - 08:34
    • Alleen "mag" Vettel geen fouten meer maken van de fans (en het team?) en Leclerc "mag" dat wel. Ben benieuwd hoe de kwalificaties nu verder gaan.

      • + 0
      • 27 aug 2019 - 08:38
    • sailor

      Posts: 10.771

      Het team heeft natuurlijk het liefst dat beide geen fouten maken ,ik denk dat ze het Charles minder kwalijk nemen als hij een fout maakt , je kunt hem met 2 jaar f1 ervaring best nog een rookie noemen , zeker t.o.v. Vettel , bovendien is het pas zijn eerste jaar bij een topteam.
      Ik vind dat Charles en Vettel bijna niets voor elkaar onderdoen , echt een duidelijke eerste rijder zoals Red Bull en Mercedes dat heeft , hebben ze niet bij Ferrari
      Ik geloof nog steeds niet dat Vettel Ferrari gaat verlaten , maar sommigen in de f1 hebben het er wel steeds over , dat is wel weer vreemd

      • + 0
      • 27 aug 2019 - 08:54
  • beerkuh

    Posts: 2.544

    de Kritiek op Vettel komt van alle kanten, steevast wordt hij met name door een bepaalde groep Nederlanders jankert of huilebalk genoemd, geheel ten onrechte en vaak ook overtrokken. als een andere coureur hetzelfde doet dan hoor je niemand! Persoonlijk vind ik Vettel een van de grote couereurs van deze tijd, en ik denk dat door alle druk hij teveel van de Ferrari eist waardoor hij fouten moet maken, de wagen is gewoon niet stabiel genoeg. de ferrari is ook nooit een maatpak voor Vettel geweest en daar ligt het hele probleem.

    Vettel kan ook niet zoals Alonso, Hamilton en Max om de problemen heen rijden, althans niet zoals deze heren. Ik denk dat Vettel meer tot zijn recht zal komen in een ander team zelfs in de Renault die verre van goed is, persoonlijk denk ik dat met name de McL en de RB hem uitsteken passen.

    ik zou het verschrikkelijk jammer vinden als hij besluit om met pensioen te gaan, en ik denk dat hij er spijt van krijgt aangezien hij nog wel wat te bewijsen heeft.

    Hoe dan ook de beslissing zal bij hem liggen en wat hij ook beslist hij zal met de tijd herrinerd worden als een van de grote uit zijn tijd.

    • + 7
    • 27 aug 2019 - 09:01
    • Snork

      Posts: 13.696

      Wat Vettel samen met Red Bull gepresteerd heeft is ongekend. Dat zie ik Max niet zo snel overklassen. Mijn respect dus voor Vettel. Maar ik denk dat hij zijn beste tijd inmiddels wel achter zich heeft liggen.

      • + 0
      • 27 aug 2019 - 16:10
  • Rimmer

    Posts: 9.031

    Kan Daniël toch nog een rode overall aantrekken. Dat lijkt mij toch wel een mooi duo met Leclerc.
    De topsnelheid van de Ferrari icm de mega lange divebombs van Daniël maken dat Baku, Spa en Monza al een zekerheidje zijn.

    • + 0
    • 27 aug 2019 - 09:23
    • wie zegt dat Honda of Mercedes volgend jaar geen snellere motor hebben? Zekerheidjes lijkt me iets te optimistisch.

      • + 0
      • 27 aug 2019 - 09:39
    • Snork

      Posts: 13.696

      Daniel met Italiaanse genen in de Ferrari, het is gewoon een match. Ik zie hem daar graag rijden, hij hoort gewoon tot de betere coureurs. Weg bij Renault en instappen bij Ferrari!

      • + 0
      • 27 aug 2019 - 16:12
  • John6

    Posts: 5.952

    Vettel die zie ik nog wel rijden in 2020 voor Ferrari, maar daarna is het 1 groot vraag teken voor de top 3 teams wie waar zal rijden.

    • + 1
    • 27 aug 2019 - 09:59
  • LimboF1

    Posts: 5.131

    Ik weet het zo net nog niet of hij gaat stoppen, ik zie hem eerder naar Mercedes gaan. Het zou ook nog eens RBR kunnen worden, maar denk persoonlijk dat het Mercedes gaat zijn waar hij het nog gaat proberen. Ik denk dat het hem ook gaat lukken bij Mercedes, hij heeft een stabiel team nodig en Mercedes kan hem dat bieden. Als hij zich weer happy voelt, dan zal hij gaan winnen. Ik denk dat als hij Hamilton zekfs de baas gaat worden dan.

    • + 0
    • 27 aug 2019 - 12:16
  • Het is altijd weer 'ja, maar hij heeft extra druk', of 'de auto is niet naar zijn smaak', of 'de motorconfiguratie past niet bij hem', of 'de banden werken niet zoals hij wil', of 'hij is niet het type leider zoals Schumacher', of 'de strategie was niet goed', of 'enz, enz.'.
    In goed Nederlands noemen we dat, wanneer het zo'n verzameling wordt, een slap excuus.
    De man klinkt uitgeblust en ik denk dat ie dat ook is. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe spelers.

    • + 0
    • 27 aug 2019 - 13:03
    • Hij heeft gewoon eerlijk gezegd dat de bokalen niet meer mooi zijn?

      • + 0
      • 27 aug 2019 - 23:49
  • Vettel lijkt me eerder het type dat binnenkort helemaal geen (nieuw) avontuur meer wil.... Meer het introverte type wat lekker in de anonimiteit gaat leven ...

    • + 0
    • 27 aug 2019 - 13:08
    • Snork

      Posts: 13.696

      Hij heeft meer dan genoeg geld op de bank om nooit meer een poot uit te hoeven steken en zich te pletter te pensioneren.

      • + 0
      • 27 aug 2019 - 16:13
  • Vettel zou goed bij Mercedes passen en daar kunnen opbloeien.

    • + 0
    • 27 aug 2019 - 16:57
  • louc_

    Posts: 2.293

    Zet Vettel in die Mercedes en de wereldkampioen is gekend.

    • + 0
    • 27 aug 2019 - 18:06

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.443
  • Podiums 56
  • Grand Prix 141
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (34)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar