Perez: "Eén stop strategie was niet het plan"
- Gepubliceerd op 27 maa 2011 12:29
-
23
- Door: Kees Schooneman
Dit was een droomdebuut voor mij. Ik had een leuke race, een goede strategie en punten aan de finish. Dit had ik me niet mooier kunnen voorstellen, vertelt Perez.
Om eerlijk te zijn had ik nooit verwacht dat we het met één pitstop konden redden. Voor de race hadden we besproken om twee of drie stops te maken. Dat zou afhangen van het verloop van de race. Maar ik kon erg lang door op de harde banden, terwijl de rest op de zachte banden reden. Daardoor verloor ik wel wat posities, maar die won ik later weer terug, vervolgt Perez.
Toen ik op de zachte banden reed, dacht ik dat ik tien tot vijftien ronden daarop kon rijden. Ik besloot toen echt te pushen. Ik had Sebastian Vettel voor me rijden. Ik bleef in zijn buurt, waardoor ik uiteindelijk de zesde positie aan Jensen Button verloor, want ik verloor daardoor acht seconden. Ik besloot mijn banden te sparen, want de voorbanden sleten vrij snel. Toen Vettel naar binnen ging, passeerde ik hem en besloot ik zuinig om te gaan met mijn banden. Ik ging niet voluit, ik had zeker drie of vier tienden per ronde sneller gekund. Daardoor hoefde ik niet nog een keer een pitstop te maken, met een zevende plaats als resultaat. Ik ben erg blij voor het team, aldus Perez.
Achter Perez finishte teamgenoot Kamui Kobayashi als achtste, waardoor Sauber met beide autos in de punten finishte.
Kobayashi finishte achter zijn debuterende teamgenoot, maar dat zit de Japanner niet dwars. Het is volgens Kobayashi juist een extra motivatie.
Het team heeft de afgelopen winter prima werk geleverd. Ik ben erg tevreden met dit resultaat. Mijn teamgenoot was ook erg sterk in de race, wat misschien wel een verassing is. Sergio heeft het erg goed gedaan vandaag. We weten nu wel dat het een goede en snelle coureur is. Ik denk dat we elkaar kunnen motiveren en zodoende het team sterker maken. Ik denk dat dat erg goed is voor het team, aldus Kobayashi.
Trending nieuws
-
Wolff voorspelt ingrijpende problemen voor Ferrari
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix hard uitgehaald naar Ferrari. De Oostenri...
28 jun 2026 18:39 -
Verstappen zet Russell te kakken: "Nu vol gas?"
Max Verstappen was tijdens de race in Oostenrijk het controversiële slot van de kwalificatie van een dag eerder ...
28 jun 2026 18:16 -
Verstappen blijft kritisch ondanks tweede plaats: "Dat voelde niet goed aan"
Max Verstappen beleefde een ijzersterke race tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in Spielberg. De Red Bull Racing-co...
28 jun 2026 17:54 -
Mekies ziet progressie bij Red Bull: "Sterkste race van het seizoen"
Laurent Mekies heeft genoten van de Grand Prix van Oostenrijk. Zowel Max Verstappen als Isack Hadjar kenden een sterk...
28 jun 2026 17:36 -
Hamilton onthult groot Ferrari-probleem na lastige race
Lewis Hamilton heeft een zeer zware Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De zevenvoudig wereldkampioen moest een ...
28 jun 2026 19:08
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (23)
Login om te reagerenPosts: 5.397
Competitie is zeker de beste motivatie. Dat zag je tussen Prost en Senna alsook tussen Alonso en Hamilton om twee voorbeelden te noemen. Ik geloof wel dat Perez een goede aanwinst is voor Sauber en ben benieuwd naar hoe hij het gaat doen in de volgende races van het seizoen. Peetje af voor Sauber overigens om het seizoen te beginnen met twee jonge talenten.. Ik hoop dat ze het zo goed zullen blijven doen..
Posts: 7.033
Als coureur is het misschien een verbetering ten opzichte van De la rosa al moet dat nog blijken want na 1 race valt nog niet te oordelen. Maar ik vrees een beetje voor de verdere ontwikkeling bij Sauber met 2 onervaren coureurs.
Posts: 10.412
@L.Hamilton daar sluit ik mij bij aan..
Posts: 265
Volgens mij is Sauber een goede middenmoter geworden en zeker een team om rekening mee te houden. Met Kobayashi, een racer pur sang, en Perez, die ook met z\'n hoofd kan rijden getuige deze race en dit artikel, hebben ze ook een redelijk sterk rijdersduo. Ik hoop dat ze meer van dit soort, en zelfs betere, resultaten kunnen boeken.
Posts: 49
Prachtig, die gaan elkaar lekker opjagen dit seizoen!
Posts: 1.503
Jammer dat ze beide gediskwalificeerd zijn, was een mooi resultaat!
Posts: 10.089
?
Posts: 10.089
ik lees het net ook, schande :(
Posts: 10.089
goeie race Peer (perez, snapje je hem, peer es, Peer hahahahhaa omg sarcasme)
ik vind Sauber 1 van de leukere teams op de Grid..
Posts: 77
Klopt, de achter keuvel zou teveel flexen ofzo. Erg jammer voor deze mannen en het team.
Posts: 4.951
Inmiddels is bekend dat ze uit de uitslag geschrapt zijn wegens verkeerde achtervleugels, jammer.
Posts: 2
Beide Saubers gediskwalificeert voor rear wing infringement aldus Jake Humphrey :(
Posts: 2.263
Wat een schande dat ze DQ zijn.
Posts: 1.503
Schande? Eigen schuld lijkt me, dan moet men de regels maar naleven... Maar het is wel zeer jammer en de coureurs, en met name Perez lijkt me, zullen flink balen.
Posts: 2.263
Die auto\'s worden toch ook na de kwalificatie gekeurd?
Posts: 7.320
ik wil weten wat het precies is!!! is het idd eigen schuld, of zijn ze slachtoffer van onduidelijke regelgeving?! fok, wat een domper.......
Posts: 10.412
Enkele uren na afloop van de Grand Prix van Australië zijn de Sauber-coureurs Sergio Perez en Kamui Kobayashi uit de uitslag geschrapt omdat hun auto niet voldoet aan de technische reglementen.
Achtervleugel
Bij de technische keuring na afloop van de race in Melbourne ontdekte de FIA dat het bovenste element van de achtervleugel van de Sauber C30 niet voldoet aan de maten die zijn vastgelegd in de technische reglementen.
Droomuitslag
Door de diskwalifcatie gaat voor het Zwitserse team een droomuitslag verloren. Perez reed in zijn debuutrace dankzij een uitgekiende strategie naar een zevende plek en hij werd op de voet gevolgd door zijn teamgenoot Kobayashi.
Klassering
Door de uitsluiting van de Sauber-coureurs schuift Felipe Massa op naar de zevende plek, Sebastien Buemi naar de achtste, Adrian Sutil naar de negende en debutant Paul di Resta naar de tiende plek.
Posts: 18.535
Maar dat testen ze normaal toch al voor het weekend? Wat een gezeik is dit nu?
Posts: 18.535
Maar dat testen ze normaal toch al voor het weekend? Wat een gezeik is dit nu?
Posts: 329
Een heel spijtige zaak,maar hierbij is toch bewezen dat de pirelli banden niet echt zo slecht zijn als men dacht.
Posts: 632
erg jammer voor sauber perez en Kobayashi, maar ook wel eigen schuld lijkt me.
Posts: 67
Dit seizoen wordt succesvol voor degene die een goede auto heeft, maar bovendien ook goed kan omgaan met hun banden.
Posts: 4.764
Ik vind het netjes van Perez, jammer dat Sauber de wagen niet op orde had. En toch ook weer een mooi voorbeeld van hoe slecht de banden van Pirelli wel niet zijn ;-) Al die mensen hier die maar riepen dat de banden zo kudt waren wil ik nu ook wel horen eigenlijk :-)