user icon
user icon

Kubica: "Zelfs in zesde versnelling gleed ik door de bochten"

  • Gepubliceerd op 02 jul 2019 12:16
  • comments 30
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Robert Kubica werd afgelopen zondag op pijnlijke wijze laatste in de Oostenrijkse Grand Prix. Naar eigen zeggen kampte de Williams-coureur de gehele race met een gebrek aan grip.

Op de Red Bull Ring had Kubica het lastig. Hij was in de kwalificatie al de langzaamste coureur geweest en in de race verging het hem niet veel beter. De Pool eindigde op drie ronden achterstand als laatste, maar nog pijnlijker was dat teamgenoot George Russell bijna een ronde voorsprong op hem had. Naar eigen zeggen had Kubica de hele race een gebrek aan grip, mede door het warme weer.

"Het is lastig te antwoorden als je drie ronden achterstand hebt en bijna een ronde achter je teamgenoot eindigt. Mijn commentaar is hetzelfde als altijd: ik glij, ik stop te veel energie in de banden en ik heb geen grip. Zelfs als ik de snelheid bij probeer te houden, dan lukt dat twee of drie ronden. Daarna worden de banden te warm. Ik gleed zelfs bij het uitkomen van bocht 7, die in vijfde, zesde versnelling gaat."

"Het is lastig het maximale eruit te halen als je glijdt en de banden slijten. Als je de banden meer laat slippen, ga je langzamer. Ik moet dus proberen ze niet te laten slippen, maar dan ligt de snelheid erg laag. Ik probeer alles. Het is gewoon dat ik over het algemeen grip mis. In deze omstandigheden, als het erg warm is, oververhitten de banden en hebben ze het zwaar."

Reacties (30)

Login om te reageren
  • z0mer

    Posts: 2.001

    Tja, een pijnlijke rentree, meer kan ik er niet van maken. De excuses zijn wel een keer op.

    • + 2
    • 2 jul 2019 - 12:24
    • Kubica

      Posts: 3.417

      Inderdaad. Ik heb me steeds verzet tegen mensen die hem na de eerste race al afbrandden en gezegd dat we minimaal 3 races moeten afwachten. We zijn nu al veel verder en verbetering is er gewoon niet. Zelfs niet ten opzichte van Russell. Comeback mislukt mogen we nu echt we concluderen.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 12:33
    • MCL34

      Posts: 426

      Je kan ook niet verwachten dat je na zulke lange tijd zomaar in de F1 weer kan instappen. HIj had gewoon in lagere klasses moeten beginnen en niet maar denken dat je na 8 jaar, met een handicap, gewoon weer vooraan mee kan doen.
      Tijd om hem te vervangen. Nog een half jaar doet zijn imago geen goed

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 12:36
    • Stitch

      Posts: 4.787

      Toch zou ik hem graag ook eens in een betere auto zien. Als ie dan ook door de mand valt, zeg ik oké, echter ick denk dat ie het in ee goede auto gewoon goed zou doen. Het is alsof men een Mercedes met een lelijke eend vergelijkt.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 13:34
    • Toch denk ik eerder dat het niet lekker loopt door de lange afwezigheid en het slechte materiaal dan door de blessure.
      En Russel is gewoon heel erg goed bezig.
      Vind het wel sneu want er zijn meer coureurs die door hun teamgenoten dik afgedroogd worden.
      Die hebben gewoon ook moeite met de wagen werkend te krijgen.

      Kubica vervangen heeft geen zin want met de Williams kun je toch geen punten scoren.
      Zelf Lewis of Max niet.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 13:54
    • Kubica

      Posts: 3.417

      Stitch, het eerste vergelijk is je team genoot. Meer hoef ik niet te zeggen. En reken maar dat hij niet zomaar onvoorbereid in een F1 auto is gestapt. Hij was al test coureur en heeft zeker ook simulator werk gedaan...

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 18:24
  • Maar wel DotD!

    • + 1
    • 2 jul 2019 - 12:27
  • jd2000

    Posts: 3.039

    Terecht driver of the day. Het is ook een zware verantwoordelijkheid om het hele veld voor je uit te jagen.

    • + 3
    • 2 jul 2019 - 12:34
    • Snork

      Posts: 6.369

      Slider of the Day.

      • + 2
      • 2 jul 2019 - 21:11
  • Baksteen

    Posts: 685

    Met pijn in de hart concludeer ik: het is over voor die jongen.

    • + 0
    • 2 jul 2019 - 12:42
  • streamable(PUNT)com/ptpmv

    Filmpje van de overtakes van Sainz. Kijk even in het begin naar de wegligging van de Williams. Zeer nerveus die auto (deze was van Russel)

    • + 0
    • 2 jul 2019 - 12:44
    • Was dat geen valse start van Sainz?

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 13:07
    • Ja en nee, hij laat de clutch los maar stopt onmiddellijk weer en vertrekt daarna pas echt als de lichten uit zijn. Het is een beetje een grijs gebied in de regels op die manier. Beetje zoals bij Verstappen zijn niet juist staan, hij heeft geen sensoren laten afgaan.

      • + 1
      • 2 jul 2019 - 13:24
    • Thx voor de verduidelijking, @Ruth :)

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 15:34
  • Het wordt gewoon eens tijd dat hij gaat erkennen dat het met zijn beperking niet meer mogelijk is om snelle tijden te rijden. Dat is jammer, niet erg, maar geeft het gewoon toe en gun een ander je plek. ik heb zelf een beperking en wilde ook niet erkennen dat ik bepaalde dingen niet meer kon, maar er komt een dag dat je er simpelweg niet meer omheen kunt, en het zal moeten toegeven. Niet erg, wel jammer, maar stop ermee en ga genieten van de dingen die je nog wel kunt doen (heb ik ook gedaan en bevalt meer dan uitstekend)

    • + 3
    • 2 jul 2019 - 12:45
  • Toch zie je hier duidelijk dat hij in het begin nog mee komt, maar dan begint het glijden van de auto.
    Vaak is hij ok in quali bíjna net zo snel als Russell.
    Ze krijgen die auto niet aan de praat..

    • + 0
    • 2 jul 2019 - 12:49
    • Hij is in de kwalificatie bijna net zo snel dan Russel?!
      Het is uberhaupt 9 - 0 voor Russel. Verschil per race:
      Aus: 1,7 seconden
      Bah: 0,04 seconden
      Chi: 0,03 seconden
      Aze: 0,4 seconden
      Spa: 1,2 seconden
      Mon: 0,3 seconden
      Can: 0,7 seconden
      Fra: 0,5 seconden
      Oos: 0,3 seconden

      2 races was het inderdaad een beetje nipt, daarna is hij helemaal in de vernieling gereden door een rijder met 0,0 ervaring in een F1-team. Het is ronduit zwak over de hele lijn. Dat glijden is allemaal mooi en wel, maar daar heeft Russel ook last van, hij kan er alleen wél mee overweg. Kubica zou beter de eer aan zichzelf houden en er mee stoppen.

      • + 1
      • 2 jul 2019 - 13:30
  • meister

    Posts: 2.214

    Ben benieuwd wat Max ermee zou kunnen.

    • + 0
    • 2 jul 2019 - 12:54
    • masf1

      Posts: 5.909

      Die loopt er met een grote boog omheen.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 13:01
    • Gebruiken als rijdende chicane.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 13:21
    • Zou hem gebruiken voor de zeepkistrace

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 15:40
    • Die hangt hem achter zijn RB en gebruikt hem als caravan.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 18:05
  • Hij reed op poolijs?

    • + 0
    • 2 jul 2019 - 16:28
    • Nee, hij had een slow puncture omdat hij over een accupool gereden was.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 16:34
    • als ik hem was zou ik stoppen en iedere dag aan de poolbar hangen

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 17:05
    • Snork

      Posts: 6.369

      Of stukadoor worden.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 21:13
  • PWNieuw

    Posts: 376

    Hadden ze niet na het geklaag van Kubika over de auto deze met Russell omgewisseld?

    • + 0
    • 2 jul 2019 - 18:03
    • MCL34

      Posts: 426

      Ja, toen ging het nog slechter.

      • + 0
      • 2 jul 2019 - 20:09

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar