user icon

Carey: "Dominantie Mercedes niet goed voor kijkcijfers Formule 1"

  • Gepubliceerd op 20 jun 2019 09:57
  • comments 27
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 gaat in 2019 wederom gebukt onder de dominantie van Mercedes en dat heeft invloed op de kijkcijfers. Volgens Chase Carey, de CEO van de sport, is het mede daardoor lastig om nieuwe fans aan te trekken.

Na twee spannendere seizoenen in 2017 en 2018, waarbij Red Bull Racing en Ferrari een bedreiging vormden voor Mercedes, is de dominantie van het Duitse team dit jaar weer terug. Alle zeven races zijn door de renstal gewonnen en Carey baalt daarvan. De Amerikaan weet dat spanning en sensatie voor meer kijkers zorgt, maar tegenover SpeedWeek geeft hij duidelijk aan dat hij deze factoren in 2019 vindt ontbreken.

"In de basis zou ik zeggen dat de getallen in grote lijnen constant gebleven zijn. Ik moet echter toegeven dat er in 2019 geen dramatische gebeurtenissen zijn die toeschouwers aantrekken, aangezien een team alle zeven races tot nu toe gewonnen heeft. Ook waren een aantal races niet zo dat het tot het einde spannend was. In Monaco en Canada hadden we in ieder geval nog tot het einde strijd om de eerste plaatsen."

Carey ziet belangrijke functie voor nieuwe platformen

Een andere factor waardoor de Formule 1 het qua kijkcijfers lastiger heeft gekregen in de afgelopen jaren, is de verplaatsing naar betaal-tv. Zo zit de Formule 1 in Engeland inmiddels bijna volledig achter de decoder en dat geldt eigenlijk ook voor Nederland, waar alleen abonnees van kabelaar Ziggo de Formule 1 gratis kunnen bekijken. Voor de jonge fans maakt dat volgens Carey niet uit, want die kijken amper nog naar de televisie.

"Als je naar andere grote sporten kijkt, zoals het Europese voetbal, dan gaat de tendens ook richting de betaalkanalen. Wij waarderen onze partners van de open televisiekanalen echter ook. Om meer nieuwe fans binnen te halen, moeten we de andere platformen niet vergeten. Streaming wordt belangrijker. Tieners en twintigers kijken bijna geen televisie meer, maar zien alles op hun smartphones."

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Snap ook niet dat Ferrari en in zekere zin Red Bull (oorzaak Renault motor) het gat na 5 jaar niet of nauwelijks hebben weten te verkleinen.

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 10:19
    • tour71

      Posts: 879

      nogal eenvoudig toch? omdat redbull geen mercedes of ferrari motoren geleverd krijgt.

      • + 0
      • 20 jun 2019 - 11:16
    • Ja tuurlijjk: het is de schuld van Renault. Mag ik je er even aan helpen herinneren dat RB met die "verschrikkelijke" Renault motor de afgelopen 2 jaar wél races wist te winnen.

      • + 2
      • 20 jun 2019 - 16:34
    • Achelos

      Posts: 47

      @De Pleaggeest
      Dat kan aan meerdere dingen liggen. Mercedes heeft duidelijk grote stappen gemaakt. Het zij motorisch of de wagen zelf.. Voordeel van de banden.... En daarbij is Honda nog steeds bezig met een inhaalslag.

      Mensen vergeten een beetje dat dit juist een inhaal jaar zou worden voor RB met Honda...... Er is een zeker iemand die gezegd heeft dat VER dit jaar wel races zou gaan winnen of zelfs dit jaar WK kon worden en iedereen tuint er gelijk in.

      • + 0
      • 20 jun 2019 - 20:13
    • De pleaggeest... jahoor dat mag zeker. Ik help iedereen wel te herinneren dat het laatste Renault aangedreven podium van een niet Red Bull auto voor het laatst behaald is in Amerika 2013. Een Mercedes motor bracht in de tussentijd klantenteams heel wat meer podia. Maar niet getreurd Renault Fans... Ferrari doet het voor hun klantenteams statistisch gezien nog slechter... Japan 2012 Kobayashi. Wie kent m nog! Wel verdient podium van een inhaalmeester.

      • + 0
      • 20 jun 2019 - 20:16
  • "Om meer nieuwe fans binnen te halen, moeten we de andere platformen niet vergeten."

    Zoals het geweldige platform F1 TV.
    Daar trek je echt nieuw publiek mee aan.....
    Zucht.

    • + 2
    • 20 jun 2019 - 10:22
    • Ik ben er niet ontevreden over. Had alleen wel graag de voor- en nabeschouwing van SKY erbij gehad.

      • + 0
      • 20 jun 2019 - 11:51
    • RBH2019

      Posts: 2.975

      Ik heb 1 raceweekend probleemloos kunnen kijken via F1 TV, wat een baggerproduct.

      • + 2
      • 20 jun 2019 - 12:22
  • Alles achter die decoder duwen; dát is pas slecht voor de kijkcijfers (maar wel goed voor de bankrekening, dat snap ik ook wel)...

    • + 1
    • 20 jun 2019 - 10:28
  • RB is nooit een bedreiging geweest....en bij Ferrari leek het een bedreiging, alleen vorig jaar de 1e seizoenshelft. Voor de rest heeft iedereen al jaren met dezelfde spelregels te maken. Beter je huiswerk doen.

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 10:29
    • Precies @DutchF1, daardoor (RB is nooit een bedreiging geweest en Ferrari leek een bedreiging maar was het ook niet) is het zo mega knap van Lewis om WK na WK binnen te hengelen...:’-) niemand komt bij Lewis in de buurt, en is gewoon de allerbeste in zijn generatie.. ??‍♂️

      • + 5
      • 20 jun 2019 - 11:56
    • Totdat de Pirelli Mercedes edition erin kwam toen was het gedaan voor Ferrari. De ene glansloze titel na de andere.

      • + 0
      • 20 jun 2019 - 17:31
  • sailor

    Posts: 10.467

    Daar doe je toch niets aan , dominantie is altijd al geweest , nu het iets langer duurt is het ineens een enorm probleem , ze hadden in het verleden toch al de regels kunnen aanpassen zodat er minder snel dominantie van 1 team zou kunnen ontstaan

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 10:57
    • Dat is de instelling. Je doet er toch niets aan, dus laat maar lekker doodbloeden die handel!
      Hou je een beetje bezig met de gigantisch snel dalende kijkersaantallen of interesseert je dat ook niet?

      • + 4
      • 20 jun 2019 - 11:07
    • sailor

      Posts: 10.467

      Zijn ze wel mooi laat mee dan , dominantie heerst al tientallen jaren in de formule 1 en iedere keer zakken de kijkcijfers tijdens dominantie , ze hebben wel nooit actie ondernomen om dat in de toekomst te voorkomen en nu is er ineens paniek

      • + 0
      • 20 jun 2019 - 11:28
    • NicoS

      Posts: 12.663

      Het probleem is dat er al 6 jaar voornamelijk mercedes coureurs op het podium staan. Vorig seizoen was dat wat beter, maar het is voor teams buiten de top drie vrijwel uitgesloten.
      Dominantie is er altijd geweest, maar duurde veelal nooit langer dan twee of drie jaar, uitzonderingen daargelaten. Ook de dominantie van RBR duurde misschien optisch wel 4 jaar, maar twee daarvan waren spannend, en stond niet na zeven races al vast dat ze kampioen gingen worden. Er stonden er ook wel coureurs van andere teams op het podium, of zo nu en dan een verrassende winnaar.
      Al 6 jaar komt die verrassende winnaar alleen nog maar van Ferrari, of soms RBR.
      Dan kun je wel zeggen dat de anderen beter hun huiswerk moeten doen, maar gaat het wat minder, dan gooien ze er vrolijk weer even 100 miljoen tegenaan.
      Het is toch van de zotte dat er 900 man werken aan twee auto's om ze rondjes te laten rijden?
      Dat is voor kleinere teams gewoon niet meer bij te benen, het is gewoon niet gezond voor de sport, en het kost je ook gewoon kijkers, simpel zat.
      Formule1 is ziek, en er zal spoedig wat moeten gebeuren, anders haken er teams af.

      • + 7
      • 20 jun 2019 - 12:20
    • sailor

      Posts: 10.467

      Toch vind ik het raar dat ze verder nooit actie hebben genomen zodat dominantie voorkomen had kunnen worden in de toekomst.
      Ze wisten al ruim van tevoren dat een team langer dan een paar jaar kan domineren , daar zit namelijk helemaal geen termijn aan vast , het kan ook gewoon 10 jaar achter elkaar zijn

      • + 0
      • 21 jun 2019 - 00:22
  • roelie77

    Posts: 287

    No shit Sherlock....

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 11:00
  • pacoramon

    Posts: 565

    En zodra t minder gaat stappen ze er uit

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 11:05
  • Als de maatschappij zich volledig heeft uitgekristalliseerd, met de jeugd en de nieuwe trends zal het hele beeld veranderen.
    Nog meer wordt online geregeld en ik voorspel dat FI uiteindelijk helemaal verwijnt en wij opgescheept zitten met ''racende'' bladblazers.
    Het is jammer wat mij betreft dat de maatschappij die kant op gaat, maar ik zie het wel zo.
    Gelukkig hoef ik dat op mijn leeftijd niet meer mee te maken.

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 11:36
    • https://youtu.be/-_gqZQzXcSI

      ???

      • + 1
      • 20 jun 2019 - 12:04
  • Dat Mercedes dominant is, daar kan je wat van zeggen.
    Maar ik denk toch dat je bij de FIFA moet zijn, zij zijn degene die deze (dure) formule bepaald hebben.
    Veel jaren van dominantie is natuurlijk nooit goed voor geen enkele sport.

    Ik denk dat de FIFA mede schuldig is aan het teruglopen van de kijkcijfers.

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 11:49
    • De FIFA is schuldig aan alles tegenwoordig ;)

      Allemaal de schuld van Blatter.

      • + 3
      • 20 jun 2019 - 11:53
    • Sorry, de FIA, FIA, FIA

      • + 1
      • 20 jun 2019 - 11:58
  • MCL34

    Posts: 531

    De Dominantie van Mercedes is niet alleen het probleem. Dat er standaard eigenlijk alleen maar rijders van 3 teams mee doen voor de podiumprijzen is ook een pobleem.
    Mischien nog wel een groter probleem dat er eigenlijk maar 6 rijders mee doen NIet 20

    • + 1
    • 20 jun 2019 - 12:17
  • Ja , gelijk alle uitzonderlijk presterende topsporters maar diskwalificeren , zijn ze nu helemaal gek geworden.... terug naar de olympische gedachte .... Rare hippie mentaliteit van deze poppe-snor helpt de F1 ook niet echt, of echt niet..... :)

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 13:10
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Nee, moet je vooral de kalender naar 25 op willen rekken.

    Zorg eerst eens voor een competitieve grid van, het liefst, 26 auto's

    • + 0
    • 20 jun 2019 - 15:42

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 22 nov 1953 (67)
  • Geb. plaats Ireland, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar