user icon
user icon

Bottas had zorgen over 'dubbele pitstop' Mercedes

  • Gepubliceerd op 16 apr 2019 09:27
  • comments 12
  • By: Tom van Hooft

Valtteri Bottas geeft toe dat hij zich zorgen maakte over het feit dat hij tijdens de Chinese Grand Prix in dezelfde ronde als Mercedes teamgenoot Lewis Hamilton naar de pits werd geroepen. Mercedes koos ervoor om beide coureurs een tweede stop te laten maken in de 36e ronde nadat Max Verstappen en Sebastian Vettel dit al twee ronden eerder hadden gedaan.

Het team van Mercedes moest reageren, wetende dat er een 'undercut' over Bottas op de loer lag. Mercedes wilde de leider in de race, Lewis Hamilton, prioriteit geven en besloot hem samen met Bottas naar binnen te halen. Bottas realiseerde zich dat een pitstop van beide coureurs in dezelfde ronde geen verandering zou opleveren. Toch was hij bezorgd dat hij tijd zou kunnen verliezen als er iets mis zou gaan bij de stop van zijn teamgenoot.

"Ik was zeer bezorgd", vertelde de Fin. "Je weet dat je misschien wel wat tijd zou kunnen gaan verliezen, maar ik ben zelf in deze positie terecht gekomen. Ik vroeg aan het team of ik later kon stoppen, maar zij vonden het een te groot risico in termen van de levensduur van mijn banden."

"Ik vroeg me af wat ik anders zou kunnen doen. De enige manier om de race te winnen was een andere strategie te hebben dan Lewis. Ik wist dat, als we beide binnen zouden komen, dat de situatie hetzelfde zou blijven." Bottas finishte uiteindelijk op een kleine achterstand van winnaar Hamilton, ondanks dat hij voor het laatste gedeelte van de race de beschikking had over een nieuwe set banden. Hamilton reed de race uit met een gebruikte set.

Bottas was uiteindelijk blij dat de stop goed verliep: "Ik verloor wat tijd, maar de stop verliep goed. Het was trouwens ook maar een minimaal iets wat ik verloor, dus het team heeft het uitstekend gedaan. Ik heb alle gegevens achteraf kunnen bekijken en ik ben er zeker van dat het team het vanuit hun oogpunt perfect heeft gedaan. Ik wilde zelf misschien wel het risico nemen om op een ander moment te stoppen, maar ik denk niet dat de bandenslijtage daadwerkelijk zo'n invloed zou hebben gehad", sloot de Mercedes-coureur af.

 

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Politik

    Posts: 5.698

    Andere strategie was inderdaad zijn enige kans, maar te risicovol.
    Hij verloor de race bij de start, net zoals Lewis de race bij de start in Australië verloor.

    Jammer dat het door het team allemaal zo geregiseerd wordt, want wij als kijkers willen volgend mij toch het liefste verschillende strategieën, met als gevolg mooie gevechten op de baan.

    • + 0
    • 16 apr 2019 - 09:40
  • meister

    Posts: 2.414

    Volgens mij was hij een tiende sneller of hij moest al liften bij de pitingang.

    • + 0
    • 16 apr 2019 - 09:50
  • 'Mercedes zeer bezorg' Jaja.. ze proberen het altijd spannender te doen lijken dan het werkelijk is om maar niet teveel kritiek te krijgen op hun jarenlange dominantie.

    Liberty zit ondertussen met de handen in het haar: De Mercedes dominantie is groter dan afgelopen jaren en Ferrari lijkt alleen op warme cricuits met ruw oppervlak te kunnen concurreren met Mercedes... en daar zijn er niet genoeg van om werkelijk voor het wk mee te strijden.
    Hopelijk in Baku weer een knotsgekke race om deze pijn te verzachten.

    • + 0
    • 16 apr 2019 - 09:52
    • Op de banen als Bahrein waar Ferrari 3 tienden sneller is wint Mercedes op basis van betrouwbaarheid, op banen als China waar Mercedes sneller is winnen ze op basis van snelheid én betrouwbaarheid, het ziet er vooralsnog niet goed uit dit seizoen qua competitie..
      Ik kijk ook uit naar Baku ja, die baan was afgelopen jaren het toneel van gekke races, SC gegarandeerd, en mocht het aan de kop saai zijn wie weet doet Grosjean wel iets mafs, zoals zijn wagen haaks de muur insturen achter de SC, hij kan alleen nu Ericsson niet meer de schuld geven...

      • + 0
      • 16 apr 2019 - 10:05
    • marcio

      Posts: 2.363

      Ik weet dat sommigen het voorbarig vindt, maar het kampioenschap is wat mij betreft beslist. Ferrari heeft zo te zien verkeerde keuzes gemaakt met hun ontwerp, waardoor hun wagens niet op elke circuit optimaal presteert. De wagen van Mercedes daarentegen presteert op bijna elke circuit goed. Gelet hierop zal Mercedes gedurende het seizoen verder uitlopen, terwijl Ferrari met RBR om de derde of vierde plaats aan het strijden is. De enige manier om Mercedes te stoppen is door restricties op te leggen op gebieden waar zij hun voordeel uit halen. Deze tactiek is in het verleden ook toegepast bij Ferrari (onbeperkt testen op het circuit verbieden) en RBR (het verbieden van engine mapping en de geblazen diffuser).

      • + 0
      • 16 apr 2019 - 10:07
    • Clemenza, Grosjean gaf Ericsson niet de schuld, dat was zijn engineer.

      • + 0
      • 16 apr 2019 - 10:08
    • @Mr Marly,

      Is dat zo? want in een interview met Grosjean en Magnussen ("Grill the Grid") zegt Grosjean toch echt "It was Ericssons fault! I can't believe those words came out of my mouth".

      • + 0
      • 16 apr 2019 - 10:55
    • @Mustfeed, ik begon te twijfelen dus heb het opgezocht maar inderdaad je hebt gelijk. Excuses @Clemenza voor het foutief verbeteren.

      • + 0
      • 16 apr 2019 - 11:07
    • Geen probleem, ik heb van verschillende bronnen ook weer gehoord dat het zijn engineer was. Misschien dat ze beiden dezelfde conclusie hadden. Ik weet ook nog steeds niet 100% zeker wie je over de boardradio hoort direct na de crash.

      • + 0
      • 16 apr 2019 - 12:36
  • Taures

    Posts: 941

    Dit was een geplande actie van Mercedes, om de eerste plek van Hamilton veilig te stellen.
    Bottas nog een rondje geven en dan op nieuwe sloffen zou dan een voordeel voor Bottas zijn en de race misschien in tranen zou eindigen.

    • + 0
    • 16 apr 2019 - 10:08
    • gp

      Posts: 3.810

      Bottas had al een undercut cadeau gekregen de vorige pitstop. Hamilton had hier al vragen over gesteld over de boordradio. Twee keer zou nogal oneerlijk geweest zijn tegenover Hamilton.

      • + 2
      • 16 apr 2019 - 11:01
    • Stel je voor zeg, dat Hamilton zijn voorsprong even wat kleiner zou zijn, of in het ergste geval, dat Mercedes de posities weer moest wisselen...

      • + 0
      • 16 apr 2019 - 12:28

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Related news

Test calendar

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

World Championship standings 2020

Show full world champion standings

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Points 1.157
  • Podiums 42
  • Grand Prix 106
  • Land Finland
  • Date of b. 28 aug 1989 (30)
  • Place of b. Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Show full profile

Team profiel

Show full profile

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
Bekijk volledige kalender
show sidebar