user icon

Charles Leclerc: "Gelukkige situatie bij een ongelukkige race"

  • Gepubliceerd op 31 maa 2019 19:34
  • comments 39
  • Door: Tom van Hooft

Ferrari-coureur Charles Leclerc stond vandaag voor het eerst in zijn Formule 1-carrière op het podium. De 21-jarige coureur uit Monaco leek, met nog tien ronden te gaan, op weg naar een glorieuze overwinning tot het moment dat zijn MGU-H haperde. Het betekende dat Leclerc uiteindelijk nog voorbij gereden werd door Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Leclerc had het 'geluk' uiteindelijk aan zijn zijde toen beide Renaults aan het einde van de race uitvielen. Door het inbrengen van de Safety-Car mocht Leclerc, de terechte, gang naar het podium maken.

Leclerc sprak na afloop van de race als een echte kampioen. "Helaas was het vandaag niet onze dag, maar ik ben er van overtuigd dat we met het team een geweldige klus hebben geklaard om het gebrek aan tempo in Australië te herstellen. Natuurlijk ben ik teleurgesteld, het team is ook teleurgesteld, maar dit soort dingen gebeuren in een seizoen."

De Ferrari-coureur kreeg na afloop meerdere malen complimenten van Lewis Hamilton, die eerlijk toegaf dat zijn race een 'cadeautje' was. "We hebben geluk gehad in een zeer ongelukkige situatie. Ik ben blij dat de safety car aan het einde van de race kwam, anders waren we nog verder teruggevallen. Ik denk dat we uiteindelijk door het missen van de MGU-H ook een brandstofprobleem zouden krijgen", vertelde Leclerc.

Om de leiding van de race te nemen moest Leclerc de Mercedes van Bottas en de Ferrari van zijn teamgenoot opnieuw passeren. Leclerc, vertrokken van pole position, verdiende met de snelste ronde nog een extra punt. Toch baalde de Monegask. "De derde plaats is niet onze plaats. Zoals ik in het verleden al veel gezegd heb, kijk ik nooit naar het resultaat. Ik kijk naar de potentie die ik heb om het beter te doen."

Reacties (39)

Login om te reageren
  • Cypher

    Posts: 2.157

    Topper deze jongen. Gaat eerder kampioen worden dan Max denk ik. Goed om te zien dat hij en ook Norris in de F1 zitten.

    • + 3
    • 31 maa 2019 - 19:37
    • Deze race had van hem moeten zijn. Dat heeft hij verdiend.

      • + 2
      • 31 maa 2019 - 19:39
    • Joeppp

      Posts: 4.512

      Nee, hij verdiende het om 4de of 5de te worden. Je kan het mazzel of pech noemen vandaag maar ik zie de safety car als mazzel en Ferrari ging wel hard maar is obetrouwbaar.

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 19:47
    • nr 76

      Posts: 1.931

      Joepp, kan toch niet serieus beweren dat Leclerc geen podium verdiende??

      • + 4
      • 31 maa 2019 - 19:58
    • Joeppp

      Posts: 4.512

      Tuurlijk verdiende hij het niet. De race is gewoon 2 ronde ingekort. Als die wel waren gereden had hij het niet gehaald dus hij heeft het niet verdiend. Ik gun het hem wel maar dat is wat anders dan dat hij het verdiende.

      • + 1
      • 31 maa 2019 - 20:12
    • Snelrondje. Eens. Deze race was voor hem. Had hem P1 gegund. Gelukkig nog een podium. Ondanks dat ik Max-fan ben, deed mij dat goed. Totaal geen moeite mee dat Max op 4 is geeindigd. Mooi punten gepakt.

      • + 1
      • 31 maa 2019 - 20:30
    • Joep.. Leclerc verdiende de overwinning, Ferrari verdiende het niet! Kijk naar het hele weekend. Bloedsnel en foutloos. Get real man!

      • + 2
      • 31 maa 2019 - 21:10
    • Arie54

      Posts: 3.903

      @Cypher: helemaal met je eens, Max wordt never nooit WC, dat roep ik al vanaf het begin.

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 21:51
    • @Cypher, een glazen bol gekocht? Wat wordt komende weekde winnende lotto?

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 22:00
    • Cypher

      Posts: 2.157

      @snelrondje,

      Ik zeg toch 'denk ik'. Nergens dat ik het 100% zeker weet. Ferrari is gewoon sterker

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 07:16
    • Is bekent geworden dat het aan eeen cilinder ligt dus 1 motor minder

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 07:29
  • Stri

    Posts: 2.401

    Wat was het pijnlijk. Maar gelukkig wel heel veel potentie gezien. Charles komt er wel. Vettel had in de positie moeten zitten om het stukgaan van Leclerc op te vangen, helaas liet hij het (geheel tegen mijn verwachtingen in om eerlijk te zijn) totaal afweten. Teleurstellend.

    Overigens zijn die fabeltjes over kopman bij Ferrari meteen de mond gesnoerd. Was duidelijk dat ze vrij mochten knokken aan het begin.

    • + 1
    • 31 maa 2019 - 19:39
    • RenzoH

      Posts: 215

      Daar was ik zelf blij mee, dat ze mochten vechten.

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 19:44
    • Vandaag hebben we de wisseling van de wacht gezien bij Ferrari. Indeukwekkend van Leclerc en schrijnend van Vettel.

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 20:06
  • RenzoH

    Posts: 215

    Vandaag wel echt een visitekaartje afgegeven na de beroerde start. Snel kunnen herstellen en wow! Ferrari moet de betrouwbaarheid snel op orde krijgen. Nu al beide races issues.

    • + 1
    • 31 maa 2019 - 19:40
  • Buurman

    Posts: 1.536

    Heel pijnlijk dit, ik heb staan schelden!

    Wel een hele mooie volwassen reactie gezien bij Leclerc. Ster en toekomstig wereldkampioen. Ik hoop dit jaar al.

    • + 1
    • 31 maa 2019 - 19:41
    • Arie54

      Posts: 3.903

      Ik ook, mijn oerhollandse gevloek donderde over mijn Franse dorpspleintje.

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 09:33
  • Wat een baas, echt heel gaaf. En heel jammer dat t niet bekroond werd met de zege. Vettel is sneller gezien dan ik verwachtte. Wat zakt ie weer door het ijs onder druk. Leclerc gaat m opvreten.

    • + 1
    • 31 maa 2019 - 19:42
  • Ik zat er helemaal naast dat ik dacht dat Vettel een voorkeursbehandeling kreeg.... en daar ben ik blij om want wat is Leclerc (nu al zo vroeg in het jaar) sterk zeg!

    Maar Vettel valt met alweer een fout toch wel door de mand. Vorig jaar een sloot aan fouten en ook nu had hij P1 of P2 moeten pakken.
    Leclerc zou zomaar eens het onderlinge duel kunnen winnen.

    • + 3
    • 31 maa 2019 - 19:45
  • Dit is zo zonde. Het hele weekend had Charles zijn visitekaartje afgegeven en het enige dat hem kon stoppen was een lullig mechanisch probleem richting het einde. Maar dat hoort er ook bij.

    We gaan zeker nog veel terug zien van deze jongen.

    • + 0
    • 31 maa 2019 - 19:46
  • Cypher

    Posts: 2.157

    Ik vond de reactie van Alonso ook erg mooi na de problemen van LeClerc

    • + 1
    • 31 maa 2019 - 19:46
    • Je kan de auto van hem afnemen, maar niet de racehart in hem.

      • + 1
      • 31 maa 2019 - 19:47
    • Cypher

      Posts: 2.157

      Klopt helemaal

      • + 1
      • 31 maa 2019 - 19:48
  • Leclerc heeft het geluk zelf afgedwongen door een beresterk weekend te rijden, en met een beetje hulp van Renault.

    • + 0
    • 31 maa 2019 - 19:46
  • Dit is zo zonde! Het hele weekend had Charles prima gereden in zijn 2e raceweekend bij Ferrari. Helaas voor hem is het ook een mechanische sport. Deze jongen hoort echt bij dit team.

    • + 0
    • 31 maa 2019 - 19:53
  • Ferrari kan nu niet meer om Leclerc heen en Vettel een voorkeursbehandeling geven. Wat denk je hoe de Italiaanse kranten morgen reageren? Leclerc was fantastisch, Vettel matig en Ferrari ontnam Leclerc zijn overwinning. Zoiets gaat het worden. Leclerc is de held, Vettel de schlemiel en Ferrari krijgt op zijn donder morgen.

    • + 0
    • 31 maa 2019 - 20:00
  • Leclerc reed dit weekend ijzersterk, had de overwinning absoluut verdiend. Ferrari heeft de auto wel degelijk op orde. De motor is nog een twijfelgeval na vandaag. Maar het grootste probleem lijkt de mentale staat van Vettel. Die krijgt niet uit de auto wat er in zit.

    • + 0
    • 31 maa 2019 - 20:02
  • Rimmer

    Posts: 8.568

    Ben wel heel benieuwd wat nu het verhaal met die motor precies is. (Vage verhalen omtrent Australië in het achterhoofd)
    Tenslotte was een groot deel van de dominantie van Ferrari te wijten aan de beresterke motor. Wat als ze die nu moeten terugschroeven omdat hij niet betrouwbaar is..
    Wellicht dat Mr. Monza ons de komende week kan vertellen wat daar gaande is.
    In iedergeval is Leclerc de revelatie van het seizoen. Een baken van hoop en licht voor Ferrari. Er zijn hele mooie jaren in aantocht.

    • + 0
    • 31 maa 2019 - 20:24
    • Hoe lullig het ook klinkt, er schijnt 1 cilinder de geest gegeven te hebben.

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 22:27
    • Er schijnt een cilinder de geest gegeven te hebben.

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 22:35
    • zoals hierboven ook al gezegd wordt, we waren getuige van de wisseling van de wacht bij Ferrari, het doek is nu gevallen voor Seb.

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 10:08
    • Loop je niet te hard van stapel @Clemenza?
      Bahrein is een circuit dat Lec best goed ligt. De vraag gaat wel ff zijn of Lec dit vol kan houden over een seizoen. En gezien de ervaring van Lec komen er vast nog wel een paar foutjes (net als bij Vet maar dat is een vast gegeven :-()
      Afijn, "wisseling van de wacht" vind ik nog net iets te voorbarig dit jaar. Ik geef Vet nog wel kansen om dit jaar de titel te pakken.
      Maar Lec is absoluut de toekomst.

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 21:30
  • sailor

    Posts: 10.646

    Wat een geweldig ventje is die Leclerc toch , tijdens zijn eerste seizoen bij Ferrari meteen schitteren

    • + 0
    • 31 maa 2019 - 20:58
  • Schandelijke vertoning om deze race te zien eindigen achter de SC....heeft niks met een oranje bril te maken..maar de fans die overigens zeer veel poen neertellen voor een kaart/decoder zien een race eindigen in deceptie ...
    De SC ronden zouden ze moeten bevriezen en zodoende zouden ze niet tellen als race ronden....

    • + 0
    • 31 maa 2019 - 21:06
    • @King

      Leuk idee in theorie, praktisch gezien niet haalbaar. Dit zou kunnen betekenen dat auto’s zonder benzine komen te staan als je de rondjes bevriest. Vooral als er behoorlijk wat valt op te ruimen op de baan wat resulteert in meer rondjes achter de sc.

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 22:51
    • En dan tijdens de safetycar allemaal rijdend bijgetankt worden door drones zodat ze niet stil komen te staan. Lijkt me wel wat! Je hebt er goed over nagedacht.

      • + 0
      • 31 maa 2019 - 23:07
    • ZO moeilijk is bijtanken toch niet...en daarna weer in slagvolgorde achter de SC...het is geen hoge wiskunde

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 13:19
  • John6

    Posts: 5.451

    Ga er maar van uit dat Ferrari de volgende kwalificatie en race niet zo snel zullen zijn, ze vragen veels te veel van de motoren, die prijs hebben ze nu betaald, en haas ook.

    • + 0
    • 1 apr 2019 - 02:28
  • John6

    Posts: 5.451

    Ik denk persoonlijk dat ze gegokt hebben met de motor van Charles,meer vermogen geven, het antwoordt hebben ze ieder geval erop.

    • + 0
    • 1 apr 2019 - 03:24

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 481
  • Podiums 13
  • Grand Prix 69
  • Land Monaco
  • Geb. datum 16 okt 1997 (23)
  • Geb. plaats Monte Carlo, Monaco
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar