user icon

Voormalig Ferrari-engineer: "We zagen een andere Vettel in 2018"

  • Gepubliceerd op 17 jan 2019 14:18
  • comments 21
  • Door: Niels Langenberg

De Formule 1 was in 2018 getuige van een andere Sebastian Vettel. Dat is de opvatting van Massimo Rivola, een voormalig top-engineer van Ferrari, die ook met de Duitser werkte toen hij nog uitkwam voor het team van Toro Rosso.

Vettel leek vorig jaar lange tijd favoriet te zijn voor de titel, totdat hij halverwege het seizoen een inzinking kende. "Ik weet niet wat er gebeurde", zegt Rivola tegenover La Gazzetta dello Sport. "Iedere sporter moet perfect in balans zijn om op zijn best te zijn. Ik ken de Vettel van 2018 niet. Mijn Vettel was anders."

"Ik hoop dat Charles Leclerc blijft zoals hij is", voegde hij daaraan toe, refererend aan de jonge rijder die promotie heeft gemaakt en in 2019 de teamgenoot van Vettel zal zijn bij Ferrari. Beiden zullen dit jaar in de persoon van Mattia Binotto te maken krijgen met een nieuwe teambaas. "Ik hoop dat hij in alle rust kan werken, maar dat is niet gemakkelijk in Maranello. Hij heeft echter beslist de kwaliteiten om te slagen."

Rivola zelf heeft de Formule 1 inmiddels verlaten en gaat daarentegen bij Aprilia aan de slag in de MotoGP. "Het is nooit gemakkelijk om Ferrari te verlaten, maar Aprilia is een mooie nieuwe uitdaging."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • "Ik weet niet wat er gebeurde",

    De ontwikkeling stond ineens stil van de wagen, Ook dat Sensor verhaal blijf ik wat vreemd vinden. tel daarbij Mercedes en RB op die wel goed doorontwikkelde en een Vettel die opeens op de limit moest gaan rijden en daar is je ´gebeuren´.

    • + 1
    • 17 jan 2019 - 14:23
    • NicoS

      Posts: 12.275

      Er kunnen zoveel factoren zijn die invloed hebben, en dat hoeft niet altijd auto gerelateerd te zijn. Vettel kan ook een wat mindere periode hebben gehad, want topprestaties gaan hand in hand met hoe je zelf in je vel zit. Privé zaken kunnen daar zeker ook debet aan zijn dat de focus niet is zoals hij zou moeten zijn.

      • + 0
      • 17 jan 2019 - 15:04
    • Kan maar waarom moet er altijd naar dat soort zaken worden gekeken? Ooit van Ockhams scheermes gehoord? de wagen werd gewoon niet goed genoeg ontwikkeld en bij Mercedes en RB juist wel en daardoor moest Vettel wel meer en meer pushen. Gevolg: foutjes. Het hoeft niet perse iets psychologisch of zo te zijn.

      • + 1
      • 17 jan 2019 - 15:10
    • NicoS

      Posts: 12.275

      Dat zeg ik toch ook niet, maar uitsluiten kun je het ook niet.
      Vorm van een coureur is ook van belang.

      • + 1
      • 17 jan 2019 - 15:37
    • Uiteraard, hij heeft foutjes gemaakt dat ontken ik ook niet maar zonder fouten had Mercedes denk ik ook gewoon WK geworden. Het leek wel of die in de zomerstop dachten: ´oke het is leuk geweest nu, we gaan er een tandje bij zetten´

      • + 0
      • 17 jan 2019 - 16:43
    • DBGates

      Posts: 2.464

      Had Vettel halverwege het seizoen geen persoonlijke problemen die hem parten gespeeld hebben??

      • + 0
      • 17 jan 2019 - 21:43
    • FaZeless

      Posts: 54

      dat verhaal heb ik ook gehoord... maar zou me verbazen dat het werkelijk zo zou zijn... hij is zo geisoleerd buiten de F1 dat het toch nooit naar buiten zou zijn gekomen...

      een voorbeeld : kijk naar zijn wikipedia... er staat niks over een privé leven.

      Ene Mark Webber zei ooit: Seb zijn prive leven ? Dat is een pop die ze na de race weer in de kast stoppen en 2 minuten voor de race halen ze hem weer naar buiten...

      • + 1
      • 18 jan 2019 - 08:17
    • @Royalere, mooi en zuiver geanalyseerd. Niets aan toe te voegen.

      • + 0
      • 18 jan 2019 - 08:59
  • walter33

    Posts: 699

    Is er geen bericht over Max dat ie wereldkampioen word?

    • + 1
    • 17 jan 2019 - 14:48
  • Maximo

    Posts: 6.682

    Beetje bij beetje beginen ze rond Ferrari aan de poten van Vettel te zagen.

    Als ik hen was zou ik eerst eens een wagen bouwen die het hele seizoen kan concureren met Mercedes en ook even afwachten of Leclerc wel zo goed is als dat ze hopen.

    • + 1
    • 17 jan 2019 - 16:00
    • deze man werkt niet meer bij Ferrari.

      • + 1
      • 17 jan 2019 - 16:19
    • Maakt niet uit HUP, Al die ex/werknemers die over Vettel vallen slaat nergens op. Dat was toen ook al zo bij alonso. ze moeten gewoon zeggen:´wij zijn ook gewoon veel te kort geschoten met de ontwikkeling en hebben daardoor extra veel druk op Vettel gelegd´

      Het lijkt af en toe wel alsof het alleen aan Vettel lag dat ze afhaakte. Dat is niet waar. Ferrari zelf is de grootste schuldige. Ik begrijp niet waarom Vettel nog niet los is gegaan daar tegen die figuren. Zal wel niet mogen van de grote baasjes.

      • + 0
      • 17 jan 2019 - 16:25
    • Tot en met Monza had Ferrari een winnende wagen, vanaf Signapore misten ze een paar gp's de snelheid, wat overigens laatste 3 races weer opgelost bleek.
      Vettel is ene coureur die veel risico's neemt, en hij heeft flink punten gemorst daardoor, hij had halverwege seizoen een riante voorsprong kunnen hebben waardoor hij het probleem met die niet werkende updates op had kunnen vangen.
      Terecht dat men ook kritisch op Vettel is, normaal vind ik het best een goede coureur maar 2018 was een slecht seizoen, het is voor hem te hopen dat hij dit seizoen wederom een winnende wagen heeft anders gaat een titel met Ferrari een moeilijk verhaal worden

      • + 2
      • 17 jan 2019 - 16:30
    • Maximo

      Posts: 6.682

      HUPHOLLAND

      Goed lezen, ik schrijf de club "rond" Ferrari.

      • + 0
      • 17 jan 2019 - 16:47
    • Maximo

      Posts: 6.682

      Goed gezien ROYALERE

      Bij Ferrari is het na de succes Jaren van MS steeds hetzelfde patroon. Eerst zijn ze dolenthousiast over Massa/Kimi/Alonso/Vettel en als de kampioenschappen dan niet komen beginnen ze na een paar jaar stemming te maken. Eerst de “oud” Ferrari medewerkers (want die zitten niet binnen het team en kunnen dus straffeloos ballontjes oplaten) en als de coureur in kwestie dan een paar steekjes laat vallen begin gaat de media er mee aan de haal dat die en die al zeggen dat ze van horen zeggen weten dat…. Nou we weten het wel.

      Alonso heeft bij Ferrari altijd met een langzamere wagen dan RB moeten strijden en Vettel nu met een mindere wagen dan Mercedes. Maar goed, laat die Italianen maar weer lekker, Vettel voelde afgelopen seizoen al dat de steun en het vertrouwen vanuit zijn team niet langer onvoorwaardelijk was en op met dit soort berichten uit de Ferrari-clan gaat dat in 2019 op dezelfde manier door.

      • + 1
      • 17 jan 2019 - 17:04
    • En je punt is?

      • + 0
      • 17 jan 2019 - 17:22
    • @royalere: misschien doet deze man dat juist wel, al vind ik het lastig te beoordelen op basis van een paar quotes. Hij heeft het over dat hij 'zijn Vettel' niet meer herkent, waarmee hij in mijn ogen suggereert dat Ferrari niet goed met hem is omgegaan.

      @maximo: dat had ik gelezen hoor, maak je daar maar niet druk om. Ex werknemers zie ik niet als mensen rond een bedrijf, maar zijn vaak rancuneuze mensen die inmiddels ver van het bedrijf af staan. Daarnaast zie ik dit niet als een aanval op Vettel, maar eerder op Ferrari.

      • + 1
      • 17 jan 2019 - 17:54
  • spiderman

    Posts: 206

    Vettel was ook anders dan anders maar dan in positieve zin vond ik. Opmerkelijk rustig in de wagen waar hij vorig jaar nog wel eens tekeer ging, o.a vanwege blauwe vlaggen. Ook na het incident met Max bleef hij kalm.

    • + 0
    • 17 jan 2019 - 16:50
    • Ferrari ligt altijd onder het vergrootglas tot in extreme. Als ze winnen is het ze worden geholpen en als ze niet winnen dan weet iedere huiskamer analist wel even te vertellen waar het exact mis gaat. Het is gewoon niet goed genoeg geweest om Mercedes te verslaan. Aangezien er 1000 mensen aan die auto werken en doen kun je niet in paar simpele zinnetjes relativeren waar het mis ging.

      • + 0
      • 17 jan 2019 - 17:27
  • Hoezo anders dan? In 2017 maakte hij toch ook een berg blunders en/of had hij rode mist momenten (Canada, Silverstone, Baku, Singapore, Maleisie en Mexico.) waarmee hij zich toen ook al kansloos voor het titelstrijd maakte.

    • + 1
    • 18 jan 2019 - 04:47
    • Is zeker anders, in 2017 waren de omstandigheden anders, Mercedes had nog verreweg de beste wagen, Vettel zat in de achtervolging en moest meer pushen, logisch dat fouten sneller zijn gemaakt..
      Dit seizoen hebben we hem veel duurdere fouten zien maken, dit seizoen is het mislopen van de titel voor een groot deel aan Vettel toe te schrijven

      • + 0
      • 18 jan 2019 - 08:07

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit