user icon

Vandoorne: "Mezelf verbinden aan fabrieksteam Mercedes erg aantrekkelijk"

  • Gepubliceerd op 09 dec 2018 09:54
  • comments 23
  • Door: Bjorn Smit

Stoffel Vandoorne heeft zijn toekomst verbonden aan het nieuwe Formule E-team van Mercedes. Dat de Belg daardoor verbonden is aan een groot project van de Duitse fabrikant, is iets wat hem bij het maken van zijn keuze erg waardevol leek.

In Abu Dhabi startte Vandoorne voor het laatst in een Formule 1-race voor McLaren. Dat team had voor 2019 geen plek meer voor de Belg en dus zocht hij zijn heil in de Formule E. Komend seizoen rijdt Vandoorne voor HWA Racelab, wat volgend seizoen overgaat in het fabrieksteam van Mercedes. Tevens is hij als simulatorcoureur verbonden aan het Formule 1-team van de Duitse autobouwer.

Vandoorne vond de plannen van Mercedes aantrekkelijk. Hij vertelde aan Crash.net ook dat hij de verbintenis met een fabrieksteam belangrijk vindt. "Ik had veel overleg met Toto Wolff en het hele project met Mercedes zag er aantrekkelijk uit. Voor mij was het belangrijk om aan een fabrikant verbonden te zijn. Om aan Mercedes verbonden te zijn en op zo'n niveau te werken was erg aantrekkelijk voor mij."

"Ik had de kans om daar naartoe te komen", vervolgt Vandoorne. "Daar had ik eigenlijk geen twijfels over, want ik ben zeker dat we in de toekomst competitief kunnen zijn. Als Mercedes ergens aan meedoet, dan doen ze het goed. Ik weet voor 100 procent zeker dat ze veel moeite in het programma gaan steken, dus dat vond ik erg opwindend."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • RdB

    Posts: 168

    Wordt de nieuwe auto ook weer door McLaren geleverd?

    • + 0
    • 9 dec 2018 - 10:19
    • Snork

      Posts: 11.360

      Welke nieuwe auto? Heb je het kver F1 of FE?

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 11:08
    • @RDB

      Uiteraard wordt de nieuwe HWA-AG auto een Mclaren, tenminste als je het wil.
      Anders wordt het gewoon een HWA-AG en het seizoen daarna een Mercedes.

      • + 1
      • 9 dec 2018 - 11:38
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Is dit een poging sarcastisch te zijn?

      Nog even oefenen dan maar.

      • + 1
      • 9 dec 2018 - 11:43
    • De batterijen voor alle FE wagens zijn gestandariseerd en worden door McLaren geleverd.

      • + 1
      • 9 dec 2018 - 12:13
    • Lobster69

      Posts: 514

      En het chassis is ook standaard voor alle teams. De Spark Ts5 gebouwd door de Franse firma Spark Racing Technologies in cooperatie met Dallara. Alleen de aandrijflijn, (motor en electronica), wordt door de teams (fabrikanten) zelf gebouwd.

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 12:20
    • Lobster69

      Posts: 514

      Herstel, de Spark SRT05e moest dat zijn.

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 12:24
    • RdB

      Posts: 168

      A, ok, dacht dat Mclaren ook het chassis bouwde.

      Stoofelman, doe even normaal gast.

      Mojito, sta je in de kleutermodus?

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 14:10
    • grappig hoe je probeert om je eruit te lullen ..

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 00:09
  • geeuw

    • + 0
    • 9 dec 2018 - 12:05
    • Lobster69

      Posts: 514

      Niet zo enthousiast doen hoor. F1 duurt nog 3 maanden tot de volgende race. FE nog een week.

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 12:22
    • snailer

      Posts: 5.453

      Voor mij is dat het zelfde Lobster69. Ik vermoed dat bchuit er ook zo over denkt. FE is toch een soort ME? Weg er mee.

      Nou ja. Dat dan ook weer niet. Maar ik kijk er niet naar verder.
      Enige interessante uit dit artikel vind ik nu dat hij sim rijder is. Net als Ocon. Die Wolf kan lekker gaan kijken naar de verschillen tussen die twee. Maar ik vrees dat die Wolf daar niet veel over los gaat laten.

      • + 1
      • 9 dec 2018 - 15:54
  • Ik snap de overweging, maar voor mijn gevoel zet Vandoorne hiermee wel een punt achter zijn F1 carriere.

    Ocon zit al op de reservebank bij Mercedes. En dan heeft Mercedes volgend jaar ook nog een coureur als Russell bij Williams rijden.

    Ik zie in ieder geval nu geen weg meer terug voor Vandoorne naar de Formule 1.

    • + 0
    • 9 dec 2018 - 13:58
    • MisterT

      Posts: 1.933

      De FE wordt steeds populairder, steeds meer fans. Snellere auto's, accu gaat nu een volledige race mee. Als Stoffel leuk mee kan doen in de FE is het wat mij betreft geen slechte keuze geweest. FE is de toekomst.

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 15:24
    • Dat FE de toekomst is wil ik best geloven. Maar dat het de status van Formule 1 gaat overstijgen binnen 10 jaar lijkt me niet heel aannemelijk. Die toekomst van de FE heeft Vandoorne niet zo veel aan.

      • + 3
      • 9 dec 2018 - 16:55
    • MisterT

      Posts: 1.933

      Je hebt wel gelijk, maar als hij voorin mee doet is dat denk leuker dan achterin rijden bij de f1.

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 20:39
    • Ik kan me goed voorstellen dat voor hem leuker is dan zijn races bij McLaren.

      Zelf volg ik de FE heel slecht. De races die ik heb gezien vond ik niet echt interessant. Misschien dat ik komend seizoen het beter zal volgen nu Frijns en Vandoorne meedoen.

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 23:37
    • Lobster69

      Posts: 514

      Toto wilde Vandoorne maar al te graag in de FE zetten en ook nog als SIM rijder bij Mercedes. In 2020 heeft hij dan diverse opties. Stoffel en Ocon beide evalueren gedurende 2019. Eèn van beide zal dan Bottas vervangen (afhankelijk van teamplayer kwaliteit). Russell blijft nog een jaar langer bij Williams tot Hammie er mee stopt.

      • + 1
      • 10 dec 2018 - 09:49
    • @Lobster, Qua teamplayer lijkt mij duidelijk dat Stoffel dan de voorkeur zal krijgen, Ocon heeft nog niet bewezen het teambelang voorop te stellen. Daarvoor was hij bij teveel crashes betrokken, zeker met zijn teamgenoot, en dat is not done.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 11:11
    • Lobster69

      Posts: 514

      Cool Cat. En precies om die reden heeft Toto Vandoorne in de FE gezet. Ik zie hem terugkomen in de F1.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 11:40
  • KVSR

    Posts: 8

    Formule 1 verdwijnt op termijn en wordt een variant van de Formule E....FE+
    Verbrandingsmotor verdwijnt en wordt puur elektrisch (of een variant hiervan)
    Waarom denk je dat al die grote constructeurs op twee paarden aan het wedden zijn?
    Om zich nu nog te profileren in de F1 en zich klaar te stomen op FE+
    Termijn.... mijn gevoel (zonder exacte bronkennis) = +/- 5 jaar

    • + 0
    • 9 dec 2018 - 18:19
    • MisterT

      Posts: 1.933

      Dat het gaat gebeuren lijkt me ook, denk wel dat het nog 10 jaar duurt.

      • + 0
      • 9 dec 2018 - 20:51
    • Lobster69

      Posts: 514

      Naar mijn schatting aan de hand van regelgeving en intenties van autofabrikanten is het tussen 2025 en 2030 afgelopen met verbrandingsmotoren (ICU). Dan zal het meeste elektrisch zijn met misschien een enkele waterstofmotor.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 09:41

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 6 dec 1982 (38)
  • Geb. plaats Oban, GB
  • Gewicht 53 kg
  • Lengte 1,68 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park