user icon
user icon

Horner: "Met 50 pk extra had het seizoen er heel anders uitgezien"

  • Gepubliceerd op 30 nov 2018 12:04
  • comments 41
  • Door: Niels Langenberg

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner gelooft dat het Formule 1-seizoen er heel anders uit had kunnen zien wanneer zijn team pakweg 50 pk meer had gehad. Voor volgend jaar stapt het Oostenrijkse team over van de motoren van Renault naar die van Honda. 

"Het is makkelijk om in 'als' of 'maar' te praten, maar wanneer we 40 kilowatt (54,5 pk) meer hadden gehad, dan had het seizoen er heel anders uit kunnen zien. Ik doe spreekwoordelijk dan ook mijn pet af voor iedereen in Milton Keynes die aantoonbaar één van de beste auto's ooit hebben geproduceerd."

"Wanneer je kijkt naar de andere afnemers van de Renault-motor, dan is er een wereld van verschil. We hadden veel dichterbij Mercedes en Ferrari gestaan wanneer de verhoudingen aan het begin van het seizoen net zo waren geweest als dat ze aan het einde van het seizoen waren."

"De betrouwbaarheid was er dit jaar echter niet. We hebben wel 11 of 12 uitvalbeurten gehad. Dat is onze grootste achilleshiel geweest. Lewis Hamilton en Sebastian Vettel hadden allebei maar één uitvalbeurt en dat doel moeten wij ook hebben om te gaan halen", aldus Horner tegenover Autosport.

Reacties (41)

Login om te reageren
  • ringo

    Posts: 2.715

    volgendjaar zal ge ook een aantal keer uitvallen, :)

    • + 1
    • 30 nov 2018 - 12:02
  • FredEx

    Posts: 444

    jah,..en als max het geduld had gehad,ook......

    • + 2
    • 30 nov 2018 - 12:04
    • Met die 50pk extra hoeven de risico's niet zo groot te zijn als met 50pk minder..

      • + 11
      • 30 nov 2018 - 12:05
    • droopz

      Posts: 777

      ja, dan had ie ook echt 50 pk meer uit de auto kunnen krijgen met "geduld"

      kortom, valt heulemala niks van te zeggen hoe max had gereden als ze wel die 50 pk extra hadden.

      als als als, als mijn oma een stuur en 2 wielen had was ze mijn fiets geweest... je hebt er helemaal niks aan

      • + 2
      • 30 nov 2018 - 12:07
    • als Max elke race vanaf P1/2 Kan starten dan komt dat met het geduld wel goed. Hij moet nu nog alles en dan ook alles uit die wagen persen om Mercedes en Ferrari bij te blijven. believe me als hij weet dat hij op 80% kan winnen dan heb je automatisch ook meer geduld.

      • + 3
      • 30 nov 2018 - 12:10
    • MisterT

      Posts: 1.735

      Heb jij Max wel eens een foutje zien maken als hij P1 staat? Dan rijdt hij altijd de race uit, behalve als Ocon in de buurt is😉

      • + 2
      • 30 nov 2018 - 12:10
    • FredEx

      Posts: 444

      Bam,.....hoppaaaa........gheghe....

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 12:17
    • FredEx

      Posts: 444

      sh.....tt,...ik moet naar de kringloop,.meer kastjes halen.....

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 12:18
    • droopz

      Posts: 777

      dus het gaat je om het tangen op dit forum? @f1today.net perma bannetje voor deze open verklaring door Fredex zelf?

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 12:19
    • Toch knap dat mensen altijd maar blijven zoeken naar van die open deuren....

      • + 1
      • 30 nov 2018 - 12:29
    • Dan was hij 2e of 3e geworden in het WK i.p.v. 4e.. Alleen 1e telt voor Max, en daar heeft hij toch echt een snellere meer betrouwbare auto voor nodig..

      • + 1
      • 30 nov 2018 - 16:15
    • Phantom01

      Posts: 375

      Mosterd na de maaltijd, zucht.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 18:32
    • INFLATABLE ; Als Ocon Max niet van die 1e plek geramd had was Max 3e in het kampioenschap geweest, nu is hij 4e met 2 punten verschil naar de 3e plaats.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 18:37
    • Arie54

      Posts: 2.493

      @DROOPZ: En we weten allemaal 'op een oude fiets moet je het leren'.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 20:59
    • Trulla

      Posts: 1.331

      Dan had ie wat meer punten ja. Niet genoeg om Vettel en Hamilton uit te dagen.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 21:55
    • @Hennie:
      Dan mag ie Ocon nog wel een kaartje sturen met excuses voor het duwen en m alsnog bedanken. Nu hoeft ie mooi niet naar dat gala.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 22:26
  • beerkuh

    Posts: 1.735

    tja open deur , met 100PK extra konden ze halverwege beginnen!

    • + 1
    • 30 nov 2018 - 12:09
  • Als mijn tante een derde been had dan was het mijn tante niet meer.

    Zonder gekkigheid Red Bull had een rare gewoonte dat er bij elke race maar 1 had gefinished. We zullen zien of die Honda de potentie heeft om echt mee te doen, maar je ziet vaak dat bij een rijderswissel of motorwissel een beetje tijd nodig.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 12:10
  • mediF1

    Posts: 2.675

    De uitval beurten waren inderdaad erg veel dit jaar . Deels door Renault deels door RBR en deels door hun rijders . Wat betreft die 50 pk die hebben ze al binnen als we de afgelopen tijd mogen geloven . De betrouwbaarheid weten we nog niet zeker maar ook dat gaat de goede kant op. Verder moeten we dan hopen dat Verstappen en Gasly er geen puinhoop van maken en netjes hun rondjes gaan rijden en dan ja dan moet het toch gaan lukken Christian.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 12:11
  • Naldor

    Posts: 716

    Stroll: als we de beste auto hadden had het seizoen er heel anders uitgezien

    • + 1
    • 30 nov 2018 - 12:21
  • Geeuw, zinloos... kan in de map, ‘wat als’

    • + 1
    • 30 nov 2018 - 12:27
  • meister

    Posts: 2.202

    Max heeft wel eens 150 pk extra gekregen dit seizoen, hij spinde gelijk.

    • + 2
    • 30 nov 2018 - 12:41
    • Precies, hij kon die krachten niet eens aan

      • + 1
      • 30 nov 2018 - 12:57
  • zorba

    Posts: 872

    Met 50 pk meer had ge een andere wagen moeten bouwen ook

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 13:05
  • Met meer pk's zou de wagen ook wel eens heel anders kunnen werken. Helamaal niet zeker dat het chassis dan zoveel voordelen had opgeleverd t.o.v. Merc en Ferrari.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 13:05
    • FredEx

      Posts: 444

      IDD....kijk maar naar ferrari,...met de nieuwe vloer update ging het als brandhout,..ondanks 40 pk meer,zijn trug gegaan en het ging weer beter....

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 16:49
  • Mosquito

    Posts: 294

    Wat een onzinnige opmerking. Als Williams het chassis van Red Bull had gehad dan hadden ze meegedaan om podiums. Net zo waar als deze opmerking van Horner, maar ja...

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 13:09
    • Williams had dan zelfs met de line-up van afgelopen seizoen emwk kunnen worden, ware het niet dat Mercedes sommige motorstrats voor zichzelf houdt en niet deelt met zijn klanten, vraag maar aan Romain toen hij de opdracht kreeg in België om het Vettel moeilijk te maken, zijn engineers bij het toen nog Lotus, zagen data voorbij komen die ze nog nooit hadden gezien, en na die race ook nooit meer hebben teruggezien

      • + 0
      • 1 dec 2018 - 02:49
  • plein19

    Posts: 158

    Ja had er anders uitgezien. Maar Max heeft punten verknald znder dat motorvermogen een rol speelde. En RBR onderdelen zijn te vaak kapot gegaan. Max was met 50 pk meer 2e geworden. Maar geen kampioen. Lewis maakte geen blunders. En Mercedes is gewoon betrouwbaarder dan RBR

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 13:15
    • John6

      Posts: 3.423

      Al had Max al de GP's uitgereden was hij nog geen kampioen geworden, dat was voor de eerste GP al duidelijk, dat hij veel uitviel is achteraf alleen maar beter voor Max geweest. Juist 2018 was er niets te winnen wel veel te leren. 2019 gaan we de testen afwachten die zeggen alles.

      • + 1
      • 30 nov 2018 - 13:32
  • John6

    Posts: 3.423

    Horner is de Renault motor en al die praatjesmakers in France spuugzat, kort samen gevat.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 13:27
    • A310

      Posts: 9

      Renault hun ook denk ik....Blij dat het gedaan is en moge de beste winnen.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 18:16
    • meister

      Posts: 2.202

      Dat mag maar ik zou eerst die honda eens afwachten anders is het hoongelach uit Frankrijk niet van de lucht.

      • + 1
      • 30 nov 2018 - 18:31
  • DBGates

    Posts: 2.178

    Liever niet zou wel een saai seizoen worden

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 13:35
    • Die Honda moet ook niet te goed worden natuurlijk, dan ist nie leuk meer...

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 13:39
    • nou voor 1 seizoen vind ik t niet erg ghehe

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 16:39
    • DBGates

      Posts: 2.178

      Besef wel als Max constant voorip rijd dat we hem o0 televisie nooit meer zien

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 17:26
  • Hak nooit kunnen bedenken...

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 17:32
  • Tsja als die Mercedes of Ferrari dezelfde grip en aero had als die Red Bull dan had het er ook heel anders uitgezien.

    Met 50pk extra hebben ze dan meer vermogen en meer grip. Ja dan ziet het er anders uit ja.

    Maar geod, het is ook gewoon eigen schuld. Hadden ze maar redelijker met het aanbod van Mercedes wat Lauda ze aanboodt om moeten gaan. Als je dan meteen smerige spelletjes gaat spelen dan zijn ze het snel zat met je.

    • + 1
    • 30 nov 2018 - 17:39
  • Het is ook weer niet zo dat al die uitvalbeurten Renault gerelateerd waren, bij lange na niet zelfs......Horner maakt er weer een mooi verhaal van waar Renault niets goed deed en RBR niets fout.

    • + 2
    • 30 nov 2018 - 18:22
  • Arie54

    Posts: 2.493

    Tja, en in 2019 schijn je die minimaal wel te hebben. Alleen hopen dat die PU's niet achter elkaar ploffen...

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 20:58

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit