user icon

Vettel: "Iedereen zit op de limiet met de banden, behalve Red Bull"

  • Gepubliceerd op 27 okt 2018 13:06
  • comments 22
  • Door: Bjorn Smit

Red Bull Racing had op de vrijdag in Mexico een reusachtige voorsprong op de concurrentie. Volgens Sebastian Vettel ligt het geheim van het Oostenrijkse team in hoe ze met de banden omgaan.

Het circuit in Mexico-Stad ligt op ruim 2.000 meter hoogte en de dunnere lucht lijkt de pikorde te verstoren. Dat lijkt in het voordeel te zijn van Red Bull, dat een auto heeft met veel downforce. Daarnaast heeft de dunnere lucht ook invloed op de koeling van onder andere de banden. Volgens Vettel zit daar dan ook het geheim in van Red Bull. Bij hun blijft de bolide aan het wegdek kleven, terwijl de concurrentie glibbert en glijdt over het circuit.

"Ik denk dat iedereen op de limiet zit met de banden en ze aan het werk te krijgen, zodat je minder glijdt. Dat geldt voor iedereen, behalve Red Bull. Het lastige is dat je geen grip hebt, waardoor we veel glijden. Het probleem is daardoor dat als je geen grip of downforce hebt, dat je de banden ook niet aan het werk kan krijgen. En als je de banden niet aan het werk krijgt, dan wordt het moeilijk."

"Daardoor zie je soms van die grote stappen in rondetijd. Als je het niet helemaal voor elkaar hebt, dan kom je meteen veel tekort," vervolgt Vettel. "Het wordt belangrijk om dat voor zaterdag te fixen. Op de hypersofts is het in de kwalificatie nog wel te doen, maar het is lastig om de balans de hele race goed te houden."

Vettel weet niet of hij en Ferrari genoeg over hebben om het gat naar Red Bull te dichten op zaterdag. "Iedereen kan er op zaterdag nog een stapje bij zetten. De banden worden de sleutel en niet dat je 2 of 3 kilometer per uur harder loopt. Het is belangrijker om de banden in het juiste window te brengen, want dat kan je een halve seconde opleveren. Dat is veel tijd."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • LOL, en vervolgens gewoon naar p-postion rijden vanmiddag/avond...

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 13:09
    • Als het droog blijft geef ik Max de grootste kans op pole. De Hypers gaan heel goed onder de auto, de mechanische grip is ontzettend goed, de auto gaat heel goed over de kerbs, en Max is in topvorm.

      • + 0
      • 27 okt 2018 - 13:29
  • Mooi voor RB deze race....Tis maar 1 race op deze hoogte. Dus niets om je zorgen over te maken.

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 13:09
    • Heeft niet alleen met de hoogte te maken hoor. vettel zegt zelf dat het belangrijkste het chassis en de banden zijn. Mooi compliment naar RB.

      • + 0
      • 27 okt 2018 - 13:12
    • FredEx

      Posts: 446

      hoogmoet komt voor de val.........(of zoiets)

      • + 0
      • 27 okt 2018 - 13:12
  • Dat geeft meer duidelijkheid. Hamilton en Vettel zien RB als de favoriet. dat zegt wel iets hoor. Maar laat het aub droog zijn.... Maar het zal wel weer niet. Wat heeft hij er vaak dichtbij gezeten zeg.

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 13:10
    • Nou dan verlies je een keer de slagroom....Maar niet de oorlog.

      • + 1
      • 27 okt 2018 - 13:15
    • Slagroom=slag

      • + 0
      • 27 okt 2018 - 13:16
    • FredEx

      Posts: 446

      neee,...het gaat regenen daar,...vanaf 9uur(local)met wat zon,....na 15uur(local) regen met onweer......
      zondag, ook regenbuien en zon......

      • + 1
      • 27 okt 2018 - 13:21
    • klopt. ferrari en Mercedes hebben een sterkere motor. De oorlog ga je niet winnen met die renault als lijken ze hier gewoon prima. maar het is nog niet gedaan hoor. het kan straks ineens anders zijn. Ligt denk ik het meeste aan het weer.

      • + 0
      • 27 okt 2018 - 13:22
    • @Fredex, laat het maar regenen na 15:00 lokale tijd, kwalificatie is dan al achter de rug en heeft Max zijn eerste P1 op zak.

      • + 0
      • 27 okt 2018 - 13:28
    • Als er ooit een dot van een kans was om pole te pakken dan is het hier wel, maar zal je net zien dat het op het verkeerde moment gaat regenen.
      Als het regent wordt het met de grootste zekerheid Lewis, als het droog is dan heeft Max de grootste kans (met Ric als grootste rivaal)

      • + 1
      • 27 okt 2018 - 13:34
  • Halve seconde veel tijd? Een scheet duurt nog langer😂. Grapje he.

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 13:21
  • Is niet de aerodynamica maar de mechanische grip die nu goed werkt volgens Verstappen.

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 13:25
  • RBH1

    Posts: 489

    Dat kan veel korter Seb "Band"

    • + 1
    • 27 okt 2018 - 13:30
  • Richi1965

    Posts: 1

    afwachten met de kwalificatie......??????
    denk ook aan het weer! volgens de plaatselijke meteo tussen 13 uur en 16 uur plaatselijke tijd onweer voorspelt. dus als dat uitkomt denk ik niet dat de kwalificatie vandaag door gaat

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 13:46
  • speed112

    Posts: 151

    Om het voor sommige mensen hier nog eens een beetje te verklaren hoe het zit..... Hoogte is zeer zeker belangrijk bij deze race, en daarbij komt RBR het beste uit de bus voor op de hoogte strijdvaardig te zijn.
    Grotere hoogte betekent ijlere lucht, en daarmee dus minder downforce voor de teams en minder PK's voor alle motoren.
    Gelet dat RBR het beste chassis heeft mbt downforce en dus minder schuiven over de baan tov de andere teams weten ze hierdoor de banden beter te gebruiken en zelfs te sparen.
    Want meer schuiven betekent meer belasting en slijtage van de banden en veel minder grip en dus slechtere rondetijden.
    Daarbij heeft RBR vanaf deze race een nieuwe vloer eronder zitten welke beter zou zijn in regen en ook iets meer downforce genereerd dan voorheen.
    Dus overall zie ik RBR pole en P2 in de kwalificatie pakken zowel ook de race P1 en P2 wegkapen.... mits ze natuurlijk niet uitvallen... en dit zowel bij droog als bij natte omstandigheden.

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 14:17
    • MisterT

      Posts: 1.914

      Ik hoop dat je gelijk hebt.

      • + 1
      • 27 okt 2018 - 14:39
  • Lijkt een beetje op Monaco dit waar Red Bull ook favoriet was en is, ook weer vanwege de beste mechanische grip.. Hopelijk kunnen ze dit vol blijven houden t/m zondag en kan Max misschien ook z'n 1e pole pakken vandaag.. Zou leuk zijn..

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 14:40
  • Vetje zoekt nu al excuses.

    • + 0
    • 27 okt 2018 - 17:17

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit