user icon

Meningen coureurs verdeeld over introductie W Series

  • Gepubliceerd op 20 okt 2018 11:18
  • comments 15
  • Door: Bjorn Smit

De introductie van een aparte autosportklasse voor vrouwen, de W Series, kan niet op onverdeelde steun van de Formule 1-coureurs rekenen.

Recent werd de W Series geïntroduceerd als klasse waaraan alleen vrouwen mee mogen doen. De bolides zijn gebaseerd op Formule 3-auto's en de winnares krijgt een beurs om zich verder omhoog te werken op de autosportladder. De meningen zijn niet onverdeeld. Een deel ziet de W Series als een goed initiatief waarmee meer vrouwen een kans krijgen in de autosport. Anderen zien het als een seksistisch idee, dat gebaseerd is op de veronderstelling dat vrouwen niet goed genoeg zijn om met mannen te strijden.

Ook onder de Formule 1-coureurs is er geen eensgezindheid over de klasse. Max Verstappen weigerde een echte mening te geven over de klasse, al was zijn reactie wel veelzeggend. "Iedereen heeft zijn mening, maar ik hou de mijne voor mezelf." Pierre Gasly wil de klasse wel een kans geven. "Ik zag veel tweets van mensen zie het er niet mee eens zijn, maar we moeten het eerst een kans geven voordat we erover oordelen.

Kevin Magnussen ziet de situatie het meest rooskleurig in. "Ik hoop dat de W Series eraan bijdraagt dat we meer vrouwen in de autosport kunnen verwelkomen."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Klasse van Magnussen om zo uitgesproken te zijn. Dat ze die W series willen gebruiken om vrouwen in F1 te krijgen slaat nergens op. Dat moet gebeuren op prestaties, en niet op geslacht, maar vrijwel elke sport heeft een vrouwen en een mannen categorie, dus waarom autosport niet?

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 11:32
    • FredEx

      Posts: 446

      nog veel belangrijker.......we krijgen weer "GRID-GIRLS"..........

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 14:42
    • FredEx

      Posts: 446

      Zal liberty niet blij van worden....

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 14:43
  • Zal mij worst wezen , zolang het maar niet onevenredig veel gehyped wordt zoals op het moment met vrouwenvoetbal gebeurd.. Geef het gewoon de tijd, ook al duurt het jaren.. Vroeger was het dames tennis en schaatsen ook niet om aan te gluren.. nu volwaardige geacepteerde sporten...

    • + 1
    • 20 okt 2018 - 11:52
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Het verschil met voetbal, voetbal zal altijd in mannen en vrouwen gescheiden blijven op top niveau.
      Ik zie geen F1W opgezet worden.
      Dus als vrouwen willen rijden in de F1 zullen ze zich moeten meten met mannen.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 12:58
    • Arie54

      Posts: 3.629

      @PIPO: Je hebt voetbal, en je hebt iets met een bal waar vrouwen chaotisch achteraan rennen. Dat laatste heet vrouwenvoetbal.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 14:22
    • @ARIES54 Je hebt idd een sport waarbij er eindeloos gepingeld wordt en volwassen mensen drama maken als ze een tikkie krijgen. Dat heeft (mannen) voetbal. Vrouwen voetbal is stoerder en meer actie. Dan nog is het iets met voetbal. Wat sowieso een vrij kansloze sport maar dat terzijde.

      • + 2
      • 20 okt 2018 - 14:36
    • Die vrouwenvoetbal hype is dat wereldwijd ? of is dat alleen hier omdat 'we' het eens een keer goed doen. Een beetje zoals met F1 zeg maar ;)

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 14:37
    • @arie54. Verwarrende beschrijving. De mannen doen met hun softe gepingel aan vrouwenvoetbal en de vrouwen scoren met mannenvoetbal. Ach ik vind het beiden bagger.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 15:07
  • Een raceklasse waarbij de coureurs voordat ze een bocht ingaan eerst bijna helemaal stil gaan staan. Leuk!

    • + 1
    • 20 okt 2018 - 12:09
    • Gaan die vrouwtjes in de Stingray cup racen dan? ;)

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 12:21
    • gijzje

      Posts: 371

      waarschijnlijk rijden ze stuk voor stuk jou het snot voor ogen...

      • + 8
      • 20 okt 2018 - 13:06
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.702

    Persoonlijk zeg ik dan, wat een gezeik over seksistisch. Wanneer het fysiek voor vrouwen te zwaar zou zijn, wat is dan het probleem van een aparte klasse? Dat is geen seksisme, dat is een kwestie van natuurlijke selectie. Of zullen we dan maar gelijk alle gescheidde sporten op 1 hoop gooien en de mannen en vrouwen klassen afschaffen. Dan zijn er opeens véél minder vrouwelijke winnaars...

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 13:36
  • Wat een waanidee!

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 15:35
  • Fedal

    Posts: 8

    Pure discriminatie. Als de dames goed genoeg zijn,kunnen zij een stoeltje verdienen in elke autosport tak,terwijl mannen hier niet welkom zijn om mee te doen. En als een man zich laat ombouwen tot vrouw...mag hij dan wel meedoen?

    • + 0
    • 22 feb 2019 - 16:30

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.180
  • Podiums 43
  • Grand Prix 120
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit