user icon

'Ferrari zeven tienden langzamer door "upgrade" in Singapore'

  • Gepubliceerd op 14 okt 2018 09:17
  • comments 33
  • Door: Bjorn Smit

Ferrari heeft sinds de Grand Prix van Singapore niet meer de juiste vorm. Auto, Motor und Sport weet wel waar het aan ligt, want door het team heeft zeven tienden van een seconde verloren door de upgrade die het naar die race meenam.

Het probleem van Ferrari ligt volgens het Duitse blad bij de snelheid over een ronde. Voor de Grand Prix van Singapore had het Italiaanse team een marge van ongeveer twee tienden ten opzichte van Mercedes. Sindsdien is die voorsprong omgeslagen in een achterstand van een halve seconde. De oorzaak voor dit tijdverlies kan gezocht worden in de goedwerkende upgrades die Mercedes sinds Italië introduceerde, maar ook in de geflopte upgrades van Ferrari.

In Singapore nam Ferrari een nieuwe achtervleugel en bodemplaat mee, terwijl in Rusland een nieuwe voorvleugel geïntroduceerd werd. De gevolgen van deze upgrades zijn volgens AMuS desastreus. De balans van de SF71-H is niet meer zoals die was, terwijl de bolide nu ook een bandenvreter is. Voor de coureurs waren die gevolgen niet direct merkbaar, want Sebastian Vettel verkondigde in Japan nog dat 'de auto eigenlijk niet anders aanvoelt als voorheen'.

De auto van Ferrari vreet het rubber sinds Singapore op en dat heeft vooral in de kwalificatie ook grote gevolgen. De banden houden het op de Ferrari amper een ronde vol, waardoor ze in de laatste sector al grip verliezen. De Italianen kampen daardoor met het oude probleem van Mercedes en dat is wennen. Vettel: "Dit is een nieuwe ervaring. Onze auto ging eigenlijk consistent beter met de banden om dan Mercedes."

Reacties (33)

Login om te reageren
  • Dan is het wel slecht dat ze er zo laat achter zijn gekomen.

    • + 0
    • 14 okt 2018 - 09:35
    • Stitch

      Posts: 5.222

      Maar de oorzaak is nu bekend en dat betekend dat men aan de oplossing kan gaan werken. Gezien de lange voorlooptijd van zo'n update is deze fout dus hoogstwaarschijnlijk al ontstaan toen Marchionne nog leefde en er dus nog geen machtstrijd tussen Arrivabene en Binotto gaande was. Het zou nog binnen de perken zijn gebleven als Vettel zijn koppie erbij had gehouden en bij het gevecht met Max even het gas los had gelaten ipv hem te torpederen. Nu even afwachten of ze het probleem snel kunnen oplossen, dan krijgen we heel misschien toch nog een spannend slot van het seizoen.

      • + 1
      • 14 okt 2018 - 09:47
    • ringo

      Posts: 3.345

      Als ik Arri van had ik binotto voor zijn ballen gegeven :) verandwoordelijkheden afschuiven op dat maar is niet de enige denk; denk ergens tactisch vaalt het ook,

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 10:01
    • ralph2102

      Posts: 725

      @Ringo

      Waar kan ik dat spul kopen?:)

      • + 4
      • 14 okt 2018 - 10:22
    • @Stithc, Amus doet een gok naar wat de oorzaak zou kunnen zijn. Terwijl ze een week geleden nog met een heel ander verhaal kwamen waar het aan lag. Dus tsja.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 12:09
    • Oja, wanneer zijn die beroemde sensoren geplaatst door de FIA ? Was dat niet ook toevallig rond die tijd ?

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 15:56
    • AUDI_F1

      Posts: 1.735

      Ja Hennie, en sindsdien hebben ze geen extra boost meer op het rechte stuk.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 19:49
  • Het sensortje zal ook wel wat gemeten hebben. Alleen wilt whiting er niks over kwijt......

    • + 9
    • 14 okt 2018 - 09:39
    • Stitch

      Posts: 5.222

      Op een engelse site heb ik gelezen dat Whiting 100% uitsluit dat het vormverlies iets met de sensor te maken heeft.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 09:54
    • Achelos

      Posts: 47

      @Stitch: En jij geloof ook nog in de kerstman zeker.

      Die man draait overal omheen, als hij er niet over liegt.

      • + 11
      • 14 okt 2018 - 10:05
    • Stitch

      Posts: 5.222

      Ik geloof Charlie Whiting niet altijd zomaar, echter juist vanwege bovenstaand artikel, denk ik dat ie dit keer dus wel de waarheid spreekt. Maar dat is mijn bescheiden mening.

      • + 1
      • 14 okt 2018 - 10:51
    • gps data wijst uit dat de Ferrari motor minder kracht heeft sinds de 2e sensor geplaatst is. Meerdere bronnen bevestigen dit. Zou raar zijn als Whiting dat publiekelijk deelt aangezien niet bewezen kan worden dat Ferrariregels heeft overtreden.

      • + 7
      • 14 okt 2018 - 11:09
    • The dre

      Posts: 2.184

      GPS data lieten zien dat met name aan het einde van rechte stukken een vermogensverlies te zien is sinds de sensor geplaatst is.

      • + 1
      • 14 okt 2018 - 11:33
    • Hoe dat precies met dat sensortje zit, zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen. Maar dat doet niks af aan de uitstekende prestaties van Hamilton en Mercedes dit seizoen, beide worden gewoon dik verdiend kampioen!

      • + 1
      • 14 okt 2018 - 12:15
  • Box1986

    Posts: 1.662

    Viel idd wel op in Rusland dat ze zoveel verloren in de laatste sector. Was alsof de banden al het beste hadden gehad na een halve ronde.

    • + 1
    • 14 okt 2018 - 09:59
  • Ringo jij Vaalt nu al met je veranDwoordelijkheden. Op de mestvaalt ermee en opnieuw beginnen.

    • + 0
    • 14 okt 2018 - 10:28
    • FredEx

      Posts: 446

      jah en jij faalt, om op de man te spelen.........als daar problemen mee hebt motje niet reageren,.......kleuter

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 10:41
  • Dit probleem was er ook bij de GP van Spanje. Toen werd een nieuw onderdeel geïntroduceerd om vervolgens de gp erna met het oude onderdeel te rijden.

    Dit omdat Ferrari tijd verloor.

    • + 0
    • 14 okt 2018 - 10:38
    • Blijkbaar kunnen ze een hele goede wagen bouwen maar wordt er niet echt over nagedacht hoe ze hem verder willen ontwikkelen in de loop van het seizoen. dit zie je nu al 3 jaar achter elkaar.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 11:27
    • AUDI_F1

      Posts: 1.735

      Het zou ook kunnen dat het een combinatie is van de updates. Bv als ze de oude vloer er weer ondergaat, dan gaan ze weer als een trein.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 19:57
    • Fanboy1

      Posts: 2.325

      Nu hoeft het niet meer

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 23:14
  • daarom

    Posts: 784

    Als je auto 0.500 langzamer wordt van een upgrade dsn schroef je die er toch af en gooi je hem over het hek, dan blijf je er toch nirt mee rijden!?! Of is dat dan toch italiaanse wijsheid?

    • + 1
    • 14 okt 2018 - 11:26
    • De upgrades hebben niet echt verlies gemaakt, Het is meer dat Mercedes veel betere had/heeft. Maar dit is al 3 jaar een probleem bij Ferrari. RB met een iets sterkere Renault had ze gewoon bijgehaald of zelfs ingehaald einde van het seizoen.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 11:29
    • Misschien probeer je eerst de ideale setup te bereiken? Er wordt niet meer getest tijdens het seizoen dus heb je in de praktijk meer tijd nodig om de juiste conclusie te trekken. Ook kan een update op de ene baan een voordeel zijn terwijl het niets brengt op een andere baan.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 11:52
    • Daarom moet je dat soort dingen eerst op 1 auto uitproberen voordat je het ook op de andere auto schroeft, dan had je het verschil kunnen zien..........

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 11:53
    • Klus

      Posts: 1.064

      Ik denk eerder dat Mercedes pas na de zomerstop de motor open gedraaid heeft om een kunstmatige spanning in het kampioenschap te creëren.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 12:30
  • Politik

    Posts: 6.494

    Vreemd dat ze dit euvel niet heel snel ontdekt hebben, het is me nog al een verschil, zeven tienden. Dat merk je toch gelijk?
    Bij de geringste twijfel tijdens VT, 1 van de auto's met de oude configuratie laten rijden, dan voorkom je een dergelijke miskleun nog voordat je er schade aan ondervindt.

    • + 0
    • 14 okt 2018 - 11:53
    • De update heeft niet echt 0.500/0.700 gekost. Mercedes had gewoon een veel betere en Ferrari een iets mindere. Ik geloof er niet zo in dat je door een update veel langzamer gaat. Mercedes(en RB een beetje) zijn gewoon beter in het ontwikkelen van de wagen. het is niet zo dat Ferrari 0.700 langzamer ging maar dat Mercedes dat bij elkaar uit is gelopen(een halve seconden. Het had eigenlijk moeten zijn: Mercedes vind meer dan halve seconden na updates.

      • + 1
      • 14 okt 2018 - 12:09
    • Fanboy1

      Posts: 2.325

      We kunnen blijven praktiseren, echter ik heb nooit meegemaakt dat na de zomerstop opeens een verschil van 0,7 sec ontstaat tussen de 2 top teams op basis van ontwikkelwedloop.
      Ik gooi het meer op het sensor vraagstuk. Sindsdien is fer niet meer zo snel.

      • + 0
      • 14 okt 2018 - 23:20
  • Inderdaad de banden en kan iedereen wel zien. Dat anderen op de gele banden langer uit kan rijden zegt voldoende.

    • + 0
    • 14 okt 2018 - 14:30
  • PKracing

    Posts: 797

    Hmmm verkeerd afgekeken van RB? Zij hadden toch ook ergens de plank misgeslagen?

    • + 0
    • 14 okt 2018 - 20:16
  • LimboF1

    Posts: 4.725

    Euh, dan is de oplossing toch niet moeilijk?? Terug naar de auto voor Singapore! Vanuit dat punt verder werken, maar daar is het eigenlijk al te laat voor.

    • + 0
    • 14 okt 2018 - 20:17
  • Fanboy1

    Posts: 2.325

    Je zou zeggen, na 1 race zsm die flop upgrade terug draaien en de volgende race weer de oude.

    Of zou toch meer of iets anders aan de hand zijn, een tweede sensor? Ik niem maar wat, want sindsdien zijn de niet vooruit te branden.

    • + 0
    • 14 okt 2018 - 23:10

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.400
  • Podiums 55
  • Grand Prix 120
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar