Berger: "Bij BMW ontbrak het geduld voor goede resultaten"
- Gepubliceerd op 23 jan 2011 01:59
-
15
- Door: Robin Smeets
"De manier waarop BMW zijn eigen team heeft opgezet is goed geweest", vertelde Berger, die van 1998 tot 2003 motorsportchef was van het merk samen met Mario Theissen. "Ze hadden misschien wat meer geduld moeten hebben. Je kan niet meteen een titel winnen bij je eerste poging. Je moet hard werken om succesvol te zijn en daarna moet je dat kunnen volhouden."
"Geduld heeft er ook voor gezorgd dat Red Bull Racing nu heeft bereikt wat het uiteindelijk doel was: kampioen worden. Dat ontbrak er bij BMW en daarom zijn ze niet succesvol geweest. Red Bull had enkele slechte jaren, maar Dieter Mateschitz ging gewoon door en dat is nu beloond."
Ook Willi Weber is het eens met Gerhard Berger: "BMW stapte absoluut te snel uit de Formule 1. Maar in de Formule 1 draait alles om winnen."
Trending nieuws
-
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (15)
Login om te reagerenPosts: 880
Ze zullen ongetwijfeld hun redenen hebben gehad, maar het blijft zonde. Het was goed geweest als ze als motorleverancier waren gebleven. Ben wel heel blij dat Peter Sauber het team heeft kunnen redden. Moet er eigenlijk niet aan denken dat Kobayashi anders geen zitje zou hebben gehad.
Posts: 10.089
hier dacht ik laatst ook nog aan, in 2007 en 2008 vond ik ze serieus goed, in 2009 een dipje, dat kan gebeuren (netals Ferrari en Mclaren) maar ze hadden eigenlijk, ook voor mijn gevoel, moeten blijven, het succes was gekomen
jammer maar helaas.. so be it
Posts: 12.432
Eigenlijk raar, voor de ontwikkeling van personen auto\'s nemen ze wel genoeg tijd en dat is toch ook een soort van competitie t.o.v. van de andere merken.
Posts: 10.089
ja maar die verkopen ze weer, waar ze winst mee maken (hoop ik voor ze)
Posts: 12.432
In F1 verkoop je je bedrijf en de uitstraling daarvan, maar het gaat om hoeveel tijd, aandacht en geld je erin wilt steken. En dat was niet veel kennelijk.
Posts: 1.136
Je weet uiteindelijk ook niet wat hun budget geweest is wat ze voor F1 gereserveerd hadden. Als resultaten dan uitblijven zijn ze sneller geneigd om de stekker eruit te trekken ipv geld erin te blijven pompen.
Posts: 5.792
Jammer van bmw .Er zijn toch merken die duidelijk door hun product zeer zeker in de f1 horen.Eigenlijk iedere sportwagenbouwer (supercars)zou er horen te zijn.
Posts: 699
Was een heel mooi en vriendelijke team, ben ook blij (zoals Ricardo al zei) dat Peter Sauber weer terug is.
Posts: 486
Het probleem met de F1 tegenwoordig is dat een automerk als bedrijf op geen enkele manier rationeel kan verdedigen waarom het de sport binnentreed. Je ziet ook tegenwoordig dat de meeste teams niks te maken hebben met auto\'s. Virgin, Sauber, HRT, Force India, Williams, (US GP), RedBull... Het is ook discutable of Mclaren een automerk is, volgens mij is hun F1 afdeling groter dan de autoafdeling. Ferrari verkocht vroeger alleen straatauto\'s om de F1 te sponsoren. Dus de merken die er zitten doen dit voor de sportive uitdaging, en niet de economische voordelen.
Posts: 333
Ik denk dat BMW ook weg ging omdat ze een milieuvriendelijker imago wilde nastreven met hun efficient dynamics, en de F1 is niet echt milieuvriendelijk. Ik hoop dat ze weer terug komen, evt als leverancier, wanneer de kleine turbomotoren hun intrede doen.
Posts: 866
BMW wilde in Closer to Production klassen gaan rijden.
Ook het afschaffen van KERS en het Nazi schandaal rond Mosley hebben meegespeeld.
BMW had van de M5 motor een V10 gebouwd omdat de F1 dat had,nog geen seizoen later worden de V10\'s afgeschaft.
Vol op investeren in KERS en de auto\'s zonder KERS die winnen de wedstrijden,zovoorts zovoorts....BMW en de F1 liepen wat langs elkander heen
Posts: 696
@Ugh,
Ik denk dat de huidige F1 juist ontzettend milieuvriendelijk is. Men laat het echter gewoon na om dat aspect te promoten.
Ga maar na, een 2.4 L V8, die 750 a 800 pk levert en een race van ca. 320 km uit rijdt op minder dan 300 liter brandstof!
Vertaal dat eens naar een 1.6L of zelfs een 2 L viercilinder in een personenauto van ca. 1100 kg. Dat is een F1 (relatief) zuiniger, maar zeker veel efficiënter!
Maar ja, opa Bernie denkt alleen maar in termen van \'money, more money, more more money\'...
Posts: 880
Dat is toch ook zijn werk? Winst boeken voor de CVC?
Posts: 696
@Ricardo,
Klopt...naast het promoten van de F1! En heeft opaatje Geldhonger flink nagelaten! I.i.g. heeft hij ook niet iemand de opdracht gegeven om die positieve zijde van de F1 te belichten...
Posts: 11.414
BMW heeft 6 jaar met Williams samengewerkt en vervolgens nog eens 4 jaar onder eigen naam een team gesponsord. Als het dan na 10 jaar nog niet gelukt is (en het lopende seizoen was zwaar teleurstellend) dan is het toch een mooi moment om eens te overwegen of je wel goed bezig bent?
Red Bull is pas sinds 2005 in de F1. Die hadden ook vrijwel direct succes toen Newey bij ze kwam. Het 3e seizoen met Newey hadden ze al de snelste auto.