user icon

Honda zoekt perfecte combinatie tussen betrouwbaarheid en snelheid

  • Gepubliceerd op 01 jun 2018 14:46
  • comments 19
  • Door: Jeroen Jonkers

Motorbouwer Honda blijft streven naar betrouwbaarheid in de zoektocht naar een snellere krachtbron. Dat verklaarde technisch directeur Toyoharu Tanabe. De Honda-motor stond de afgelopen jaren met McLaren te boek als een onbetrouwbare, langzame krachtbron, maar de samenwerking met Toro Rosso is voortvarend begonnen. Toch blijft Tanabe voorzichtig.

“Tot dusver is de krachtbron stabiel, maar we moeten voorzichtig zijn en niet te hard pushen op snelheid", aldus Tanabe tegenover Motorsport.com. "We hebben nog veel werk te verrichten, waarvan de meeste zaken voor de lange termijn zijn." 

"We ontwikkelen onderdelen voor de motor, maar die moeten eerst onderworpen worden aan een betrouwbaarheidstest. Voor ieder klein onderdeel om het vermogen te verbeteren, hebben we tijd nodig", vervolgt de Japanner zijn verhaal. 

Ondanks de voorzichtige woorden, is Toro Rosso-coureur Pierre Gasly benieuwd wat de Honda-update te weeg kan brengen in Canada. "Ik wacht tot de eerste training om een goed beeld te krijgen van het verschil tussen de werkelijkheid en de computer", aldus Gasly. 

"Ik heb geleerd dat je in de Formule 1 beter kunt afwachten, want soms plaats je nieuwe onderdelen op een auto en dan werkt het niet zoals verwacht, terwijl het de andere keer beter functioneert. Toch kunnen we volgens mij enkel vooruitgang boeken, dus ik ben heel benieuwd naar deze update."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • oh nee he... Mercedes, Ferrari en Renault zijn helemaal koekoek geworden door deze uitlating... Honda 'begint al' met het zoeken naar de perfecte combinatie!

    • + 0
    • 1 jun 2018 - 14:57
    • Qua uitlatingen ontlopen honda en renault elkaar niet zoveel. Helaas in ontwikkeling ook niet. Wordt nog heel lastig voor red bull om te kiezen tussen deze twee fabrikanten. Hopelijk zijn er voor de nieuwe motor in 2021 betere alternatieven zoals bijvoorbeeld porsche

      • + 0
      • 1 jun 2018 - 17:23
    • Naldor

      Posts: 730

      @Max, en porsche is een betere keuze gebaseerd op wat?:)

      • + 0
      • 1 jun 2018 - 18:05
    • zeru

      Posts: 108

      Waarom zou een team met geen tot amper f1 ervaring het opeens beter doen dan Honda.?

      • + 1
      • 1 jun 2018 - 19:09
    • lenc1313

      Posts: 504

      omdat er in 2021 een nieuwe motor formule komt miss zeru?????

      • + 0
      • 1 jun 2018 - 23:03
    • En waarom zouden zij het dan beter doen dan Renault of Honda? Aangezien die nieuwe motorformule nog steeds gebaseerd is op de huidige?

      • + 0
      • 2 jun 2018 - 01:36
    • lenc1313

      Posts: 504

      is geen garantie ook Ruth. maar waarom zouden ze het slechter doen??? denk minstens net zoveel kans op een goeie motor

      • + 0
      • 2 jun 2018 - 09:14
  • Snork

    Posts: 11.348

    Qua betrouwbaarheid hebben ze het dit jaar een stuk beter voor elkaar. Nu die stapjes in performance erbij. Maar voor Japanners bestaat geen snelle route, gedegen en stap voor stap. Falen is zowat een zonde in Japan.

    • + 0
    • 1 jun 2018 - 15:01
    • ConkersF1

      Posts: 603

      Dat zullen de afgelopen jaren gezellige tijden zijn geweest in Japan dan!

      • + 1
      • 1 jun 2018 - 15:11
    • Snork

      Posts: 11.348

      Nog net geen Harakiri daar. Maar goed, ze hebben wel lekkere sushi en sashimi. Dat maakt een hoop goed.

      • + 1
      • 1 jun 2018 - 15:16
  • z0mer

    Posts: 2.086

    Het is echt net Renault. Veel verwachtingen, eindresultaat matig.

    • + 0
    • 1 jun 2018 - 16:31
    • Laten we eerst Canada maar ff afwachten om te zien wat de update TR gaat brengen.

      • + 0
      • 1 jun 2018 - 18:37
  • Kenju

    Posts: 2.629

    Mensen die de vergelijking met Renault maken, snappen niet waar ze het over hebben. Renault hoefde niets in te halen en Renault hoeft zich niet te baseren op slechts één team. Verder werd Renault niet moedwillig achtergehouden door een van hun partners (voor Honda dus de enige partner), die het belangrijker vond om, op basis van niets, erkend te worden als een goede chassisbouwer (de beste zogenaamd), met als gevolg dat auto's verkeerd afgesteld werden en pr-technisch er alleen gebashed werd, wat de werksfeer ook weinig ten goede zal zijn gekomen.

    • + 0
    • 1 jun 2018 - 18:27
    • Goed verhaal vooral over dat team met het beste chassis.

      • + 0
      • 1 jun 2018 - 20:20
  • Lekker toch? Klopt ook gewoon wat hij zegt... Theoretische , en zelfs praktijktesten, zeggen niet alles over de enige echte test,, de raceomstandigheden zelf. Niet zelden komen dan pas de eventuele problemen, fouten, tekortkomingen aan het licht. Ik heb het zelf met ''normale'' straat auto's meegemaakt, twee keer de wereld over in testkilometers maar toen de 'gewone klant' er mee ging rijden kwamen er nog een hoop problemen boven tafel...

    • + 0
    • 1 jun 2018 - 20:10
    • lenc1313

      Posts: 504

      en dat is nog steeds zo. zelf bij de automerken die al decennia of dik een eeuw bestaan... maar dat snapt niet iedereen bschuit

      • + 0
      • 1 jun 2018 - 23:05
  • Pherocks

    Posts: 610

    5 kilo minder zwaar dan de Renault engine.

    Heel laag zwaartepunt wat een natte droom is voor Red Bull.

    Ik denk dat het Honda gaat worden als ze deze lijn doorzetten :)

    • + 0
    • 1 jun 2018 - 23:13
  • VER

    Posts: 370

    Als je ziet hoe mclaren er in 2017 voorstond met Honda (waar op het einde van de relatie mclaren bewust Honda slechter voor deed komen) en waar mclaren nu staat met Renault.

    Als je dan kijkt hoe str er einde seizoen in 2017 voorstond met Renault (de zelfde pu waarmee rbr gp’s won) en waar str nu staat... zie ik buiten dat de Honda wel betrouwbaarder is een ietswat sneller mclaren, maar str lijkt ook wat sneller te zijn..

    Dan begin ik toch te denken dat als je de Honda nu in een RB schroeft er niet zo veel verschil gaat zijn in snelheid in vergelijk hoe ze het nu met renault doen. Als dat het geval is (en dat weten ze bij rbr aan de hand van de data nu echt ook al wel) zou ik toch voor Hands gaan omdat je dan een betere kans hebt dat de pu echt beter gaat worden en je hebt toch een stel jappanners die exclusief voor jou de motoren bouwen..

    • + 0
    • 2 jun 2018 - 09:22
    • VER

      Posts: 370

      * Honda, geen hands.. ?

      • + 0
      • 2 jun 2018 - 09:24

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 236
  • Podiums 3
  • Grand Prix 71
  • Land FR
  • Geb. datum 7 feb 1996 (25)
  • Geb. plaats Rouen, FR
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park