user icon

Verstappen: "Helmut Marko is een soort tweede vader"

  • Gepubliceerd op 26 jan 2018 08:37
  • comments 33
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull Racing-coureur Max Verstappen is volop in voorbereiding op het nieuwe seizoen. Eerder deze maand sprak de jonge Nederlander uitgebreid met Wilfried de Jong. Dat interview was gisterenavond op Ziggo Sport en Ziggo Sport Totaal te zien. De Jong sneed aan de hand van foto's bepaalde thema's aan en vroeg Verstappen het hemd van het lief.

Zo stelde hij de vraag of Verstappen van zichzelf vindt dat hij de beste is. "Ik denk dat je dat wel altijd van jezelf moet vinden. Anders kun je beter thuis blijven. Als je dat al niet gelooft, dan heeft het geen zin om mee te doen. Het doel is om de beste te zijn, maar ik moet het wel bewijzen en er de kans voor krijgen om dat vaker te zijn."

Vergelijkingen

Na zijn magistrale optreden in de regen in Brazilië 2016 werd Verstappen veelvuldig vergeleken met Ayrton Senna. Dat is niet aan de nuchtere Nederlander besteed. "Ik hou er nooit zo van om vergeleken te worden met iemand. Ik vind het wel prima, maar ik denk dat het belangrijker is om met jezelf bezig te zijn en jezelf te verbeteren. Ik probeer mij op mezelf te focussen. Ik hoef met niemand vergeleken te worden, maar het is natuurlijk wel mooi dat mensen dat doen. Dat betekent wel dat je iets goed doet, denk ik."

"Ik ben er echter niet zo veel mee bezig. In de Formule 1 ben je de ene dag een held en de andere dag kan je de schlemiel zijn. Je probeert zo neutraal mogelijk te zijn in alles. Als alles goed gaat, is iedereen lyrisch, maar als het even wat moeilijker gaat, dan is iedereen opeens weer negatief over je. Ik ga nooit mee in het moment. Het was een super race, maar daarna ga je gewoon weer door."

Tweede vader

Verstappen heeft een speciale band met Red Bull-motorsportadviseur Helmut Marko, zo legt hij uit. "Helmut waagde toentertijd de gok om mij meteen in een Red Bull te zetten in mijn tweede seizoen na vier wedstrijden. Daar waren de meningen over verdeeld, maar toen wonnen we die eerste wedstijd meteen en dat was heel mooi. Helmut is bijna een soort van tweede vader en ik denk dat hij het zelf ook zo wel ziet. Hij heeft altijd het beste met mij voor. Tijdens het weekend praten we vaak over de auto, wat er beter kan. Van beide kanten natuurlijk, aan de auto en mijzelf. Helmut Marko ziet alles, het zijn altijd maar kleine dingetjes. Hoe je over de radio praat of hoe je met mensen omgaat bijvoorbeeld. Hij heeft altijd het beste met mij voor en ik denk dat dat altijd goed is. Als je een goede wedstrijd rijdt, is hij natuurlijk blij, maar hij moet ook eerlijk tegen mij kunnen zijn, 'dit was niet goed', en dat doet hij."

De band met zijn echte vader Jos blijft hecht, maar Max Verstappen gaat steeds meer op eigen benen staan. "Ik zou niet zeggen dat we uit elkaar drijven, zeker niet, maar ik moet wat meer mijn eigen ding doen. Ze verwachten meer van de persoon Max zelf, die wat meer dingen zelf onderneemt in plaats van dat je vader er altijd bij staat. Ik denk dat dat redelijk normaal is, dat je wat meer je eigen ding moet doen, maar alleen hoeft sowieso niet. Ik denk dat het altijd goed is om mensen achter je te hebben die je altijd kunnen adviseren."

Daniel Ricciardo

Verstappen kan het heel goed vinden met zijn huidige stalgenoot Daniel Ricciardo. "De vriendschap met Ricciardo is als teamgenoten zijnde extreem goed. Normaal gezien ben je niet zo heel goed bevriend met je teamgenoot. Over het algemeen ga je dan altijd wel een beetje je eigen weg, maar ik kan gewoon super goed met hem opschieten. Een heel relaxte kerel is het. Je deelt alles met elkaar over de afstelling van de auto, want je wil dat de auto vooruit gaat. En dat werkt natuurlijk des te beter als je allebei samenwerkt. Ik denk dat je dat niet zo heel snel weer gaat zien, zo’n relatie tussen twee teamgenoten. Op het circuit is het een vriend en concurrent, maar wel met veel respect. Met andere coureurs ben ik niet echt bevriend. Je hebt er niet veel tijd voor om tijd met elkaar door te brengen. Je rijdt voor de concurrent, dus je kunt niet veel delen met elkaar want het is allemaal geheim, maar je hebt veel respect voor elkaar. Met Ricciardo ga ik in ieder geval door in 2018 en daarna zien we wel wat er gebeurt."

Afgelopen seizoen kwam het in Hongarije tot een aanvaring. Verstappen tikte Ricciardo uit de race en daar was de Australiër op zijn zachtst gezegd not amused over. "Het was wel te begrijpen dat hij boos was. Achteraf lach je er om, maar op dat moment ben je emotioneel, dus dat snap ik wel. Dat was andersom ook zo als dat zou gebeuren. Als de adrenaline hoog zit, is dat altijd zo. Het zou niet goed zijn als hij heel rustig reageerde. Dan is er iets niet goed en wil je niet winnen of doet het je niets. Ik doe ook niet mee voor de tweede plaats."

Reacties (33)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 7.631

    Stiefpapa ;)

    • + 0
    • 26 jan 2018 - 08:54
    • Dat kan nog wel eens gaan veranderen mocht hij een keer vertrekken. Mr. Marko is je namelijk ook snel vergeten

      • + 2
      • 26 jan 2018 - 09:05
    • Bonsai

      Posts: 1.717

      Ach dat valt allemaal wel mee. Horner, Marko en Vettel zien elkaar nog geregeld.

      • + 3
      • 26 jan 2018 - 09:09
    • Vermoed dat Max gezien de grote generatiekloof der Helmut eerder als tweede (of derde) opa ziet, maar dat komt niet zo sympathiek over in een interview. ;)

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 09:12
    • mario

      Posts: 7.631

      @Rogier: Net als een echte stiefpapa dus ;)

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 09:12
    • rickf1

      Posts: 1.623

      @Rogier Hier

      Als Max bij RedBull stopt gaat Helmut met pensioen. Die gaat niet nog eens het volgende talent begeleiden tot aan een wereldtitel zoals hij bij Vettel deed en met Max wil doen. BTW Marko is 74 jaar oud.

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 10:51
    • Helmut blijft alleen bevriend met kampioenen. Bij de meeste formule 1 coureurs uit de Red Bull stal geld: uit het oog, uit het hart.

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 13:52
    • Klopt @Rogier, hij zei onlangs niet voor niks dat hij het meest hield van wie de snelste is toen er gevraagd werd naar de line-up van Ricciardo en Verstappen.

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 17:37
    • Ze spreken elkaar regelmatig onder 3 ogen ? ?

      • + 2
      • 26 jan 2018 - 19:06
    • @Larry, Verstappen zei gisteravond letterlijk tweede vader....waarom moet jij nu weer denken dat jij eigenlijk beter weet wat Max echt denkt.....?

      • + 1
      • 26 jan 2018 - 20:48
    • @iOosterbaan. Weet je nog niet wat een knipoog ;) betekent?

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 22:32
    • Larry denk dat je dan echt nog wat explicieter mag worden. Word je wel vaker niet goed begrepen in mails, fora en sms? Want deze knipoog kan ik net zo goed uitleggen als dat jij het gewoon grappig vindt om te zeggen.

      • + 0
      • 27 jan 2018 - 23:51
  • Hier hadden minstens drie topics van gemaakt kunnen worden...

    • + 7
    • 26 jan 2018 - 09:14
    • Breakaway

      Posts: 224

      Ja gemiste kans in deze tijd..

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 09:16
    • Die komen er vast nog wel

      • + 1
      • 26 jan 2018 - 09:18
    • Er komen zeker nog wel meer artikelen mbt dat interview hoor.

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 09:19
    • Pfff... gelukkig!

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 09:22
    • San krijg je weer gezeik dat het teveel over Max gaat hierzo.

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 09:23
    • heb je het nou alweer over Max @Royalere!?

      • + 12
      • 26 jan 2018 - 09:29
    • lupo

      Posts: 43

      @royalere jou arm moet onderhand vort tot aan je enkels hangen met je gefap fap op max

      • + 2
      • 26 jan 2018 - 10:13
    • Bedankt voor het compliment.

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 10:17
    • BeaR

      Posts: 1.695

      In ieder geval genoeg stof voor de roddelrubrieken om een eigen draai aan te geven.
      Benieuwd hoeveel keer dit interview terug gaat komen de komende tijd.

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 10:22
    • Box1986

      Posts: 1.662

      Kan iemand die onnozelaar van een royalere eens bannen? Zijn onzin verziekt dit forum...

      • + 1
      • 27 jan 2018 - 22:03
    • Arie54

      Posts: 3.714

      Ik mag inderdaad hopen dat dit de eerste aflevering is in een serie over Max. Ik snap best dat F1Today niet al te chauvinistisch wil over komen, maar ze brengen nu wel heel weinig nieuws over Max.

      • + 0
      • 28 jan 2018 - 14:53
  • Wat is Mateschitz dan? Suikeroompje?

    • + 0
    • 26 jan 2018 - 11:34
  • En toch heb ik vooral nog dat beeld na de eerste winst op mijn netvlies, waar Max hem een hand wilde geven. Ze zullen vast een goede band hebben, maar tweede vader geloof ik geloof ik niet zo ;-)

    • + 0
    • 26 jan 2018 - 14:35
    • Dat zag er inderdaad knap onwennig uit.

      Wat ook gaaf was dat Fernando Alonso, die al lang met pech was uitgevallen, meteen na de race speciaal Verstappen kwam feliciteren met zijn allereerste F1-overwinning.
      Zeer sportief van de Spanjaard die toen zelf al zo lang op een podium wachtte.
      Daar zijn trouwens fraaie foto’s van.

      • + 0
      • 26 jan 2018 - 19:41
    • Musky

      Posts: 2.187

      Vooral een band met weinig profiel.:-)

      • + 0
      • 27 jan 2018 - 02:15
  • Weinig interessant interview.
    Was overduidelijk geregisseerd en dus kwamen er ook geen spontane reacties uit.
    Niets gehoord wat al niet bekend was dus.
    Inderdaad, dat met Pauw was ook wel geregisseerd maar toch leuker.

    • + 0
    • 26 jan 2018 - 14:48
  • Zegt “VeeKay” ook. Maar dan over Arie Luyendyk.

    • + 0
    • 26 jan 2018 - 21:49

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar