Coureurs review deel 16: Kamui Kobayashi – Sauber

• Gepubliceerd op 13 dec 2010 12:46
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Kamui Kobayashi is de volgende coureur die we zullen behandelen in onze speciale reviews. Hierin blikt F1Today.nl terug op het voorbije seizoen en bekijken we de prestaties van elke coureur apart. Vandaag het zestiende deel.

Kamui Kobayashi begon in 1996 op 10-jarige leeftijd te karten. In zeven seizoenen kartsport pakte de Japanner vier titels en stapte in 2003 over naar het Formule Toyota-kampioenschap. Kobayashi eindigde daarin als tweede achter kampioen en landgenoot Kazuki Nakajima. Het jonge Japanse talent wordt opgenomen in het Toyota Young Drivers Program en verhuist voor 2004 naar Europa. Een jaar later wint hij zowel het Italiaanse als het Europese kampioenschap van de Formule Renault.

Voor 2006 stapt Kobayashi over naar de Formule 3 Euroseries waar hij als achtste eindigt en 2007 sluit hij af op de vierde plaats. Hij wordt vastgelegd als testrijder van Toyota in de Formule 1. In 2008 racet Kobayashi in de GP2 Series voor DAMS, maar eindigt het seizoen op een zeer teleurstellende zestiende plaats, ondanks dat hij in de Asia Series twee overwinningen laat noteren. Ook in 2009 gaat het de Japanner goed af in de Asia Series en weet het kampioenschap weer te winnen, maar in 2010 eindigt Kobayashi wederom als zestiende in de eindstand.

De carrière van Kobayashi in de GP2 bevindt zich in een impasse, van verbetering in de prestaties is weinig te merken en de Formule 1 lijkt ver weg. Een blessure bij Toyota-coureur Timo Glock biedt hem echter dé ultieme kans. Glock raakt geblesseerd tijden het raceweekend in Japan en Kobayashi mag de races in Brazilië en Abu Dhabi rijden. Met enkele fraaie gevechten en een zesde plaats in de seizoensafsluiter geeft hij zijn visitekaartje af, maar Toyota maakt enkele dagen later bekend te stoppen met de Formule 1.

[LEFT_IMG=8576][/LEFT_IMG]Peter Sauber was er echter als de kippen bij om Kobayashi vast te leggen voor 2010 en de Japanner komt aan de zijde van ervaren coureur Pedro de la Rosa. Het seizoen begon echter uitermate tegenvallend voor de Japanner. Hij kwalificeert zich voor de eerste vier races respectievelijk als zestiende, zestiende, negende en vijftiende en komt nergens aan de finish. Sterker nog, Kobayashi legt in de eerste vier Grands Prix in totaal maar negentien rondjes af tijdens de races.

Tijdens de Grand Prix van Spanje komt Kobayashi voor het eerst in 2010 aan de finish. Hij kwalificeert zich keurig als tiende, maar eindigt als twaalfde buiten de punten. Monaco, Turkije en Canada zijn tevens teleurstellende weekenden die in totaal slechts één punt opleverden met een tiende plaats in Turkije. In Valencia komt voor Kobayashi echter het keerpunt van zijn seizoen.

De Japanner kwalificeert zich als achttiende, maar door een goede strategische beslissing van het team scoort Kobayashi de zevende plaats. De Japanner werd tijdens de safety car-fase niet naar binnen gehaald en kon lang doorrijden op de derde plaats. Enkele ronden voor het einde maakte Kobayashi zijn stop en viel terug tot de negende plaats. Met een briljante manoeuvre op Fernando Alonso met nog twee ronden te gaan vecht Kobayashi zich weer terug naar voren. Op nieuwe banden was de Japanner de snelste man op de baan en ging in de allerlaatste bocht nog voorbij aan Sebastien Buemi. Tot grote vreugde van de teamleiding bij Sauber pakte Kobayashi de zevende plaats.

De druk was van de ketel bij Kobayashi en Sauber en vanaf dat moment wist de Japanner nog 25 punten te scoren in zes puntenfinishes uit de tien resterende races. Hoogtepunt was de Grand Prix van Engeland waarbij Kobayashi als zesde aan de streep kwam. In Hongarije vecht de Japanner zich keurig terug van de 23ste startplaats naar de negende plaats aan de finish. Ook in België eindigt hij in de punten met zijn achtste stek.

De Grand Prix van Singapore verliep teleurstellend voor Kobayashi. De Japanner kwalificeerde zich weliswaar keurig als tiende, maar knalde in de 31ste ronde, liggend op de negende plaats, in de muur onder de tunnel. Vervolgens reed Bruno Senna zijn HRT stuk op de gecrashte Sauber. Voor eigen publiek liet Kobayashi weer een stuk vechtersmentaliteit zien door zich van de veertiende plaats letterlijk naar de zevende eindpositie te knokken. Zijn gevechten met Jaime Alguersuari, Sebastien Buemi en Adrian Sutil ontlokken veel positieve reacties. Kobayashi eindigt het seizoen met drie maal een twaalfde startplaats en een achtste, tiende en veertiende klassering aan de finish.

[RIGHT_IMG=10061][/RIGHT_IMG]Kamui Kobayashi heeft in de tweede helft van 2010 gedaan waarvoor hij is aangenomen bij Sauber: vechten en strijden. De Japanner kende, net als teamgenoot Pedro de la Rosa, veel pech in de eerste races van het jaar, maar liet later zien dat hij zeker uit het juiste racehout is gesneden. Kobayashi imponeerde veel mensen met zijn twee races voor Toyota eind 2009, maar heeft dit in 2010 de harten van nog meer fans veroverd door zijn aanvallende en agressieve rijstijl. Voor 2011 krijgt hij GP2 vice-kampioen Sergio Perez als teamgenoot.

Statistieken Kamui Kobayashi 2010
Team: Sauber
Races: 19