user icon
user icon

Toto Wolff: "Hopelijk in de toekomst mooier alternatief voor halo"

  • Gepubliceerd op 23 dec 2017 12:14
  • comments 24
  • Door: Rik Klein Entink

Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt de halo 'vreselijk' en hoopt dat er betere alternatieven komen om de coureurs in de cockpit te beschermen. Dat zegt de Oostenrijker in gesprek met ESPN.

Een vreselijk ding

Na een aantal jaren van studie heeft de FIA besloten dat de halo volgend jaar verplicht moet worden doorgevoerd door de teams. Wolff bestrijdt niet dat de veiligheid van coureurs voorop moet staan, maar zou graag een meer elegantere oplossing vinden. "Het is een vreselijk ding", zo zegt Wolff. "Het is een groot stuk metaal, veel te zwaar en totaal buitenaards, als ik het eraf kon zagen zou ik het doen", aldus Wolff die vergelijkbare teksten gebruikt als Verstappen vorige maand.

Maar Wolff begrijpt dat het ten behoeve van de coureurs is: "We moeten de veiligheid van coureurs goed in het oog houden en als er een apparaat is dat levens beschermt dan moet het op de wagen worden aangepast. Maar misschien kunnen we in de toekomst een betere oplossing vinden die er wat mooier uitziet."

Zwaartepunt

Wolff geeft aan dat er eigenlijk geen aerodynamische problemen waren met het aanbrengen van de halo, maar het gewicht kan dat wel zijn. "Met alle bouten en schroefjes is het ongeveer 10 kilo gewicht dat je op het hoogste punt van de wagen hebt. Dus het zwaartepunt van de wagen verplaatst enorm en dat moet je compenseren. Dat is helemaal fout!"

Reacties (24)

Login om te reageren
  • De Halo is gewoon misdadig en verraad aan open cockpit racing waarmee we zijn opgegroeid. MotoGP en wielrennen is 10x gevaarlijker dan Formule 1 waar hebben we het over. Als ik er 1 moet noemen die ik GEEN fijne kerst wens dan is het de verrader Jean Todt.

    • + 5
    • 23 dec 2017 - 13:29
    • Nou, nou, nou @Darlos, dat staat wel heel ver van de Kerstgedachte af.

      Mijn lieve oma (ik had ook een niet zo lieve oma) zei altijd: “Larry, eigenlijk zou het in je hartje altijd Kerst moeten wezen...”
      Mooi hè? Volens mij krijgen we nu een witte kerst, dat moet haast wel. Bedankt lieve oma!

      Ps. Gaat het nu weer een beetje @Darlos? Als dit niet geholpen heeft neem dan een paar liter glühwein... ;)

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 14:46
    • Do not worry about me Larry :) Ik kan 2 dingen tegelijk: Een fijne gezellige dag hebben maar tegelijkertijd ook ongewenste personen die de boel verraden afslachten. Proost!

      • + 1
      • 23 dec 2017 - 15:36
    • @|Darlos, je geeft precies de juiste hoeveelheid gal aan zijn kerstdiner. Met kerst moeten we stilstaan bij de dingen die we doen. Ik hoop dat hij er goed ziek van wordt.

      • + 1
      • 23 dec 2017 - 16:07
  • De volgende stap is een canopy en daarna metselen Todt en de FIA de open wielen dicht, in 2021 zitten we "gezellig" naar het omgetoverde F1 WEC te kijken met Audi als kampioen.

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 13:53
  • meister

    Posts: 2.299

    De eerste cockpit randen waren ook vreselijk om te zien later kwam de Hans erbij en nu krijgen wij dit.
    Nog even en het is zo veilig dat een helm overbodig is.

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 14:17
  • Die Wolff zegt niet helemaal hetzelfde als Verstappen.

    Der Schleicher zegt dat het een vreselijk ding is maar dat het er voor de veiligheid op moet.
    Verstappen zegt dat het een vreselijk ding is, dat het er niet op moet en ook dat ’t het zicht belemmert.

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 14:39
  • Polleken

    Posts: 891

    Waarom heb ik nu niet gehoord dat teams zeggen dat als de halo komt er dan uitstappen net als Ferrari nu doet over het motorregelement

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 14:41
    • @POLLEKEN. Dat verbaast mij ook. Iedereen pikt het gewoon.

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 14:46
    • Omdat ze dat dan veel eerder hadden moeten doen, toen de besluitvorming nog speelde. Nu moeten we wachten totdat er echt wat verkeerd afloopt door dat ding.

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 14:50
    • Polleken

      Posts: 891

      Dat snap Larry maar ik heb toen dit besluit begon ook niks gehoord !

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 15:59
    • In ieder geval te weinig, dat is waar. Onbegrijpelijk eigenlijk.

      Straks wordt de halo afgeschaft maar hebben ze allemaal een auto met zo’n lelijk ding in hun museum(pje) staan. Dat zal ze leren. ;)

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 22:37
    • Omdat de halo ieder team ook weer nieuwe kansen biedt om zich te verbeteren in het veld. 10 kg gewicht erbij op een plaats waar je dat juist niet wenst biedt ook weer mogelijkheden als andere teams geen goede oplossing bouwen.

      • + 0
      • 24 dec 2017 - 13:10
    • Kan me niet voorstellen dat dat de reden is @Snelrondje, want dan zou men op dat moment – bij de besluitvorming – er al mee aan de slag moeten zijn geweest terwijl er ook nog andere opties waren.
      Of men zou er puur op moeten g0kken dat men de beste oplossing zou vinden.

      Beide in de wetenschap dat men de auto’s een enorm stuk lelijker zou maken en het publiek, sponsors, tv-kijkers en noem maar op ermee tegen het harnas zou jagen en zelfs kon kwijtraken.

      Denk dat de teams eerder slecht georganiseerd waren en zijn en de zaak onderschat hebben.

      • + 0
      • 24 dec 2017 - 15:25
    • ... En wat waarschijnlijk ook nog meegespeeld heeft, is dat de teams – net als de FIA – niet de verantwoordelijkheid durfden te nemen voor wanneer er iets fout zou aflopen zónder die verfoeide halo.

      • + 0
      • 24 dec 2017 - 15:47
  • Overigens is de kans aanwezig dat er op den duur een alternatief komt voor dat monsterlijke gedrocht. Op een YouTube film "FIA - Presenting the facts behind Halo" genaamd, wordt vermeld dat er misschien ooit iets komt dat uitklapt als er gevaar dreigt.

    Wat is eigenlijk het beleid van F1Today v.w.b. het plaatsen van URL's?

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 15:03
  • Zet er maar een hardtop paraplu op...

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 15:17
  • Waarom niet een automatische pin, die voor de cockpit 45 graden omhoog gaat boven de 150 km/u die opzichzelf rust,. #0---\o-- dit idee, Heb je hetzelfde resultaat, geen last van de Halo, en moet stevig genoeg zijn om een vleugel oid af te ketsen.

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 17:13
    • Een dergelijk systeem heeft de FIA overwogen, maar die techniek is totaal nog niet klaar voor gebruik. Wel staat de FIA open om het in te voeren wanneer de techniek er klaar voor is. Zoek maar even op YouTube naar " FIA presenting facts behind halo " en in die uitleg wordt ook gesproken over een dergelijk systeem als wat jij een beetje omschrijft.

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 19:09
    • als ze een team 10 kilo extra brandstof geven per race, om het wel te ontwikkelen, is het morgen klaar. Ze willen niet, ze moeten. Daar geef ik ook geen geld aan uit.

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 20:04
    • Probeer eigenlijk te zeggen, dat geld uitgeven om langzamer te worden, heel veel pijn doet. Maar als je weet dat je langzamer gaat worden door nieuwe regels, waarom niet kijken wat daar mee te behalen valt door iets te ontwikkelen wat minder weegt en simpeler is. Ook daar heeft de Fia weer regels voor bedacht die Newey eens diep moet bestuderen.

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 20:11
    • en dan moet je niet met een brommerkapje komen.. iets beter nadenken graag.

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 20:12
    • Tegen wie heb je het neppatsrev?

      Ik vat in elk geval het verhaal niet helemaal?
      Het lijkt alsof je reageert op iets wat niet wordt besproken door ons...

      • + 1
      • 23 dec 2017 - 22:04
  • Wolff, je bent een beetje laat met je conclusie. Want de basis van de Halo was afkomstig van Mercedes destijds.

    En als je er echt tegen was, dan had je als Mercedes je politieke gewicht erin moeten gooien. Dan zal Todt hoogswaarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

    Dit is echt achteraf rechtlullen wat je zelf krom hebt gemaakt...

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 19:04

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender