user icon

Force India sluit rentevrije lening af bij Liberty Media

  • Gepubliceerd op 30 nov 2017 10:36
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

Formula One Management heeft dit seizoen 1,3 procent minder geld uitgekeerd aan de teams dan in 2016. Dat komt neer op ongeveer 70 miljoen dollar, dat door Liberty Media besteed is aan een nieuwe marketingafdeling. Dat meldt Auto Motor und Sport.

Onder Bernie Ecclestone bestond er geen marketingafdeling. Liberty Media investeert nu in het neerzetten van een gedegen organisatie en dat gaat ten koste van de inkomsten van de teams, maar op de lange termijn moet het juist meer geld opleveren.

Op dit moment hebben de renstallen daar geen boodschap aan. Er heerst onvrede door de omlaag bijgestelde inkomsten. Mercedes heeft 3 miljoen dollar afgeschreven, een team als Force India heeft 1 miljoen dollar minder ontvangen dan was begroot.

Ter compensatie heeft Liberty de kleinere teams een rentevrije lening aangeboden die ze terug mogen betalen wanneer de Formule 1 financieel weer beter draait. Force India heeft van die mogelijkheid gebruik gemaakt en 2 miljoen dollar geleend.

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner: "Ecclestone voerde een eenmansshow op, dat had niet lang stand meer gehouden. Bernie was onvervangbaar. Het was logisch dat de nieuwe eigenaren een andere richting op zouden slaan en zouden investeren in de sport. Dat is volgens mij niet slecht. Hopelijk plukken we daar de vruchten van, maar dat gebeurt dan pas in de jaren 2019-2021."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.234

    Kijk Horner reageert verstandig. Ferrari en Mercedes reageren als kleine kinderen van wie men hun speeltje in de zandbak afpakt. Die willen niet delen...

    • + 3
    • 30 nov 2017 - 11:01
    • Te kort door de bocht Stitch.
      RBR heeft ook wel eens kinderachtig gereageerd en heeft ook een jaarlijkse extra bonus, net als Ferrari.

      • + 2
      • 30 nov 2017 - 11:36
  • 0xygen

    Posts: 1.160

    Ecclestone had een lening van 15% gegeven

    • + 1
    • 30 nov 2017 - 11:03
  • Wat ik tot nu toe van Liberty Media zie is toch wel positief. Ze pakken flink door met veranderingen. De een wat beter/aangenamer dan de andere, alhoewel dat vaak ook een persoonlijke mening is.

    Feit is dat er een frisse wind door de F1 wereld gaat en ik denk dat dat uiteindelijk de F1 echt wel ten goede gaat komen.

    • + 2
    • 30 nov 2017 - 11:27
    • Ik zet wel vraagtekens bij het enorme bedrag van 70 miljoen dollar. Is dat nodig? zo veel?
      En hoe gaan ze dat besteden?

      • + 0
      • 30 nov 2017 - 11:38
    • Tja, het is een ontzettend grote organisatie die wereldwijd marketing moet voren en dat kost geld. Of dat 70 mln moet kosten weet ik niet, maar dat het serieus geld kost kan ik me goed indenken.

      • + 0
      • 30 nov 2017 - 11:52
  • Droopy

    Posts: 630

    Je moet toch eerst zaaien om te gaan oogsten.

    • + 2
    • 30 nov 2017 - 11:39
  • LM doet zijn best om de F1 weer op de kaart te zetten, en de FIA probeert met hun maatregelen, 3 motoren, gridstraffen halo enz de F1 om zeep te helpen. Dat gaat nog heel gezellig worden tussen die 2.

    • + 0
    • 30 nov 2017 - 11:57
  • En de eerste daad van die peperdure marketingafdeling is dat foeilelijke nieuwe F1-logo...

    • + 0
    • 30 nov 2017 - 12:12
    • rickf1

      Posts: 1.623

      Dat logo is vast vervaardigd door een externe firma, 2e keer kassa.

      • + 0
      • 30 nov 2017 - 15:27
  • 1 miljoen niet ontvangen, dus 2 miljoen lenen.. tis gratis zullen we maar zeggen.

    • + 0
    • 30 nov 2017 - 12:23
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Waarschijnlijk zit daar het voorschot in dat ze elk jaar vragen omdat Ecclestone later betaalde dan dat de teams hun leveranciers moesten betalen in de winterstop...

      • + 0