user icon
user icon

Max: "Vorig jaar een speelgoedauto, nu meer een raceauto"

  • Gepubliceerd op 23 nov 2017 17:05
  • comments 33
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull Racing-coureur Max Verstappen schoof donderdagmiddag aan voor de FIA-persconferentie in Abu Dhabi. De jonge Nederlander liet onder meer zijn licht schijnen op zijn eigen ontwikkeling. De drievoudig Grand Prix-winnaar is dit jaar beter geworden, maar dat is volgens hem een logisch gevolg van het feit dat hij meer ervaring heeft. Verstappen: "Ik vind dat ik vooruit ben gegaan en volgens mij ligt dat aan ervaring."

Hij gaat verder: "Vorig jaar had ik al de snelheid, maar soms was het bijvoorbeeld in de kwalificatie wat lastiger. Maar dat is volgens mij normaal als je in een nieuwe auto stapt die niet voor jou gemaakt is en als je weinig tijd hebt om gedurende het seizoen te wennen. De wintertests hebben me dit jaar flink geholpen. Kleine details in de auto zorgen ervoor dat het allemaal vertrouwder voelt. Meer ervaring in de kwalificatie heeft me aan betere startposities geholpen. Als je op een betere positie start en je maakt een goede start, is het resultaat doorgaans ook beter. Dus dat helpt allemaal veel."

De reglementswijzigingen afgelopen winter pakten ook niet verkeerd uit voor Verstappen. "Dat kun je wel zeggen. Het was positief, want de wagen is meer een raceauto geworden. Vorig jaar was het voor mijn gevoel meer een speelgoedauto. Dit jaar is het zwaarder en moeilijker om de bolide te besturen. Maar ik geniet er ook meer van, want je kunt veel sneller een bocht induiken zonder je druk te maken over blokkerende voorwielen. Ik denk dat het mij heeft geholpen."

Er kleeft alleen wel een nadeel aan de huidige wagens en dat is dat inhalen over het algemeen een stuk lastiger is geworden. Verstappen vindt niet dat de leiding van de Formule 1 nu circuits moet gaan aanpassen om inhalen te bevorderen. "Ik denk dat we ons eerst op de auto's moeten richten. Sommige circuits staan erom bekend dat inhalen moeilijk is. Dit jaar zagen we al dat het in vergelijking met vorig jaar lastiger was om dicht achter elkaar te rijden, dus ik denk dat we dat eerst moeten aanpakken. Dan zal inhalen een minder groot probleem zijn."

Reacties (33)

Login om te reageren
  • En volgend jaar een Baja 500 Buggy...

    • + 1
    • 23 nov 2017 - 17:15
    • @TYLAHUNTER

      Dat zijn wel toffe bakken vind ik,maar op een F1 wagen is het spuuglelijk.

      • + 1
      • 23 nov 2017 - 18:00
    • Misschien vind je Stadium Truck racing ook wel leuk. Veel actie!

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 18:06
  • A.I.F1

    Posts: 1.080

    van speelgoedauto vorig jaar , raceauto dit jaar , tot rijdende slipper volgend jaar... het kan verkeren.

    • + 3
    • 23 nov 2017 - 17:18
  • Het is toch ook gewoon lachwekkend dat ze überhaupt overwegen om circuits aan te passen om het inhalen te bevorderen. In Nederland noemen ze dat ook wel "het paard achter de wagen spannen".

    • + 6
    • 23 nov 2017 - 17:26
    • rickf1

      Posts: 1.615

      At random de auto's 1 seconden laten afremmen zal ook het inhalen bevorderen.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 18:50
    • Patr

      Posts: 316

      Nou, sommige circuits zijn toch ook gewoonweg niet leuk om naar te kijken (of iig met deze auto's). Sochi, Monaco, Hongarije... Monaco gaat dan nog omdat je met de safety car zit, maar zeker die andere twee en nog een paar, bah. Ofwel aanpassen, ofwel gewoon van de kalender af imo.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 21:44
    • Patr

      Posts: 316

      (Ik wil overigens niet ontkennen dat er een probleem is met deze auto's met inhalen btw, maar er zijn ook zeker circuits met problemen)

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 21:44
    • Ik vind het eerlijk gezegd wel een goed idee als onderdeel van meer maatregelen. Het is praktisch een lastig verhaal, maar bijvoorbeeld circuits op strategische punten verbreden zodat meerdere lijnen mogelijk worden is een verbetering. Maar wel als onderdeel van andere maatregelen, niet als oplossing op zichzelf.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 09:27
  • die max weet ook nie wat hij zegt. Eerst zegt hij dat den auto op nix trekt, dan is zo, dan zo....

    • + 4
    • 23 nov 2017 - 17:49
    • Ik weet niet wat jij zegt...

      • + 8
      • 23 nov 2017 - 17:58
    • Tja, De belgen worden weer een beetje gefrustreerd.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 18:24
    • The dre

      Posts: 2.184

      Geen idee wat je probeert te zeggen bengelke

      • + 1
      • 23 nov 2017 - 19:00
    • A.I.F1

      Posts: 1.080

      Hij probeert te zeggen dat max uit zijn nek lult ;-)

      • + 1
      • 23 nov 2017 - 20:00
    • Royalere,

      jij bent zeker ook trots dat je Nederlander bent?

      • + 3
      • 23 nov 2017 - 20:08
    • Begrijp het ook niet helemaal maar vermoed dat @Bengelke weer het boefje uithangt. ;)

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 00:04
    • k.w

      Posts: 609

      @ Royalere
      De Belgen ? ? ! Heb je het dan over Max..of Stoffel...of mijn buurman...of over wie heb je het dan... Bengelke misschien...? ?

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 09:20
    • ....Zei de Stoffel Fan Boy

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 11:28
  • Man naar mijn hart, hij zegt precies waar het op staat!
    Aërodynamica verbeteren, daardoor wordt inhalen makkelijker, ik denk dus meer aan de difuser die zo gemaakt moet worden dat er minder vuile lucht achter de auto ontstaat.

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 18:02
    • @RIDDERTJE

      Ik zie iets anders, ik begin een aantal van zijn startactie's te begrijpen.
      Onlangs schreef ik nog dat hij zich misrekend op de lengte van zijn bolide.
      Nu lees ik het tussen de regels net hetzelfde.

      • + 2
      • 23 nov 2017 - 18:07
    • Vuile lucht de afvalbak in en schone lucht op het circuit.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 18:12
    • Je leest het tussen de regels, Regels die er niet zijn. Stoffelkeman grow up.

      • + 1
      • 23 nov 2017 - 18:25
    • @Ridertje
      Daar zit net de clou, bij die verbeterde aerodynamica.
      Namelijk door de grotere en lagere achtervleugel om het rijplezier(lees:wegligging, grip) te verbeteren net zoals Max het verwoord, maak je de mogelijkheid om in te halen moeilijker.
      Dit word veroorzaakt door de veranderde luchtstroom t.o.v. de kleinere en hogere achtervleugel van verleden jaar.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 18:41
    • @ROYALERE

      Met groeien heb ik inderdaad een probleem.
      Ik ben al een aantal jaren terug aan het krimpen van de ouderdom.

      • + 3
      • 23 nov 2017 - 20:08
    • Stoffelman, ik denk dat Max echt wel zijn auto kan inschatten, beter dan jij je eigen auto denk ik.

      Kijk, kritiek op iemand mag, maar dit is gewoon dingen uit je duim zuigen om maar negatief te kunnen zijn, jammer.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 09:11
  • geert61

    Posts: 1.099

    het is volgens mij zelfs zo dat er teams zijn die het zo gedaan hebben dat er veel vuile lucht achter de wagen is , dat kan ook anders dar kan de fia wat aan doen

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 20:27
  • Je hebt helemaal gelijk Max! Jumbo spaaractie-max

    • + 1
    • 23 nov 2017 - 20:38
    • ap

      Posts: 910

      Speel er ook elke dag mee! Broem broem tuut tuut😂🤣

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 20:47
    • Ja...en eco aandrijving!!!

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 21:21
    • maximist

      Posts: 838

      Wow mooie avatar.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 21:53
    • Heb de zegels weggegeven wou dat ding nog niet voor niks in huis hebben, nu wel spijt als ik zie dat ik er 2 kisten bier voor kan krijgen.:)

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 00:24
    • @maximist Better?

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 21:42
  • Je hoeft circuits niet aan te passen maar elk nieuw circuit op de kalender moeten ze m.i. wel als eerste op inhaalmogelijkheden beoordelen.

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 00:11

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar