user icon

De dag van de bizarre en zinderende ontknoping in 2008

  • Gepubliceerd op 02 nov 2017 13:10
  • comments 24
  • Door: Rob Veenstra

Het is vandaag exact negen jaar geleden dat Lewis Hamilton zijn eerste wereldtitel in de Formule 1 veroverde. Dat gebeurde op een even bizarre als zinderende wijze. Ferrari-rijder Felipe Massa won op 2 november 2008 de Grand Prix van Brazilië en waande zich op dat moment kampioen. Alleen ging Hamilton in de laatste bocht van de laatste ronde van de laatste race van het seizoen Timo Glock voorbij en scoorde zo precies voldoende punten om het kampioenschap te pakken.

 

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Wat een schitterende dag was dat. Dat ongeloof in de ogen van papa Massa, die Ferrari-monteur die uit woede iets stuk slaat. En de glorieuze eerste titel voor Lewis. Prachtig!

    • + 2
    • 2 nov 2017 - 13:18
  • @ larry..., ik was de eerste die zich dat kon herinneren... :-)

    • + 0
    • 2 nov 2017 - 13:19
    • ik wist al ruim voor 2 november 2008 dat het allemaal zo zou lopen......

      • + 2
      • 2 nov 2017 - 13:22
    • gizmo

      Posts: 262

      @Jean Alesi: als dat zo was, dan ben je of niet zo slim, of je was nu zo rijk geweest dat je hier niet op het forum rond zou hangen ;-)

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 13:32
    • @Gizmo, ik hang juist wél op het forum rond omdat ik zo rijk ben,
      anders zou ik nu aan het werk zijn
      ;-)

      • + 12
      • 2 nov 2017 - 13:34
    • Ha ha, geniaal antwoord @ Jean Alesi! :-)

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 13:55
    • gizmo

      Posts: 262

      .

      daar heb je een punt;-)

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 15:39
    • TurboSlak

      Posts: 163

      @jean, of je zit thuis met een uitkering... is maar wat je rijk noemt natuurlijk :P

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 19:43
    • Ik wist als eerste dat @Misstappen zich dat als eerste kon herinneren.

      Tevens wist ik als eerste dat er een topic zou komen met als titel “De dag van de bizarre en zinderende ontknoping in 2008.”

      Maar laten we er geen wedstrijdje van maken. ;)

      • + 1
      • 3 nov 2017 - 03:35
  • Wat een ellende.... ik kan die race nog steeds niet terugkijken :-(

    • + 0
    • 2 nov 2017 - 13:30
    • Op basis van die race in Brazilie had Massa ook het WK verdiend.
      Massa had een foutloos weekend ondank de enorme druk.
      Hamilton reed echter als een dweil die dag.

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 14:05
    • Klopt, maar de titel gaat over een heel seizoen en niet over één race.

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 14:44
    • Houwimmie

      Posts: 487

      Ik kijk die race minstens 1 keer per jaar opnieuw.
      Gruwelijk spannend.
      Ik herinner me nog zo dat mijn vrouw en ik die avond op de bank de race zaten te bekijken kijken met de handen in het haar.
      Onze dochter lag rustig te slapen in haar kamer..maar na de laatste bocht was onze ontlading zo groot dat we heel het huis wakker schreeuwden. Gevolg: dochter wakker en uren later nog niet willen slapen.
      Onvergetelijk

      • + 2
      • 2 nov 2017 - 14:56
  • AlphenF1

    Posts: 32

    Dat was echt een schitterende finish. Die reactie van die ferrari monteurs en dan nog papa massa erbij. Was genieten om dat te zien. Dit was toch een superrace met een spannend verloop en een iconisch einde van het kampioenschap

    • + 1
    • 2 nov 2017 - 13:33
  • Ach ja die Massa....hij gaat de historie in als de F1 coureur die ooit het dichtste bij een wereldkampioenschap was maar het toch niet werd....scheelde maar 1 bocht! ...Beetje zoals Rensenbrink tegen de paal in blessuretijd van de wk finale 1978.

    • + 1
    • 2 nov 2017 - 13:38
    • Auw, dat doet zeer als je oude WK Voetbal-wonden openhaalt...

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 13:56
    • Wat was het? Iets van een seconde of 8 lang wereld kampioen.

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 15:17
    • Het Nederlands Elftal mocht willen dat het ooit 8 seconden wereldkampioen was geweest. ;-)

      • + 0
      • 2 nov 2017 - 15:58
    • @Darlos. Voor de gezondheid van Rensenbrink en het Nederlands Elftal was het misschien maar goed dat die bal op de paal ging met dat foute regime van toen.

      Neemt niet weg dat ik het vreselijk vond, maar vier jaar daarvoor was hetresultaat nog erger. Was toen ook net in Duitsland op vakantie, of all places...

      • + 0
      • 3 nov 2017 - 03:45
  • gp

    Posts: 4.234

    Ik herinner me nog dat ik een hele luide schreeuw deed en een halve meter omhoog sprong.

    • + 0
    • 2 nov 2017 - 14:44
    • je bent de vrouw van houwimmie ?

      (zie hier ergens boven) :)

      • + 2
      • 2 nov 2017 - 15:01
  • Lexx

    Posts: 801

    Ik denk dat dit de oudste race is die ik mezelf kan herinneren, weet nog dat ik echt baalde dat Massa daar de titel niet won. Was meer fan van Ferrari dan van McLaren toen.

    Achteraf had ik het Massa nog meer gegund, Hamilton heeft bij Mercedes nog kansen genoeg gehad en zelfs nu nog in het vooruitzicht, terwijl Massa na zijn ongeluk nooit meer dezelfde is geworden, al was hij natuurlijk nooit zo goed als Hamilton nu is.

    • + 0
    • 2 nov 2017 - 16:11
  • Wat je perceptie kan veranderen in ca. tien jaar tijd zeg...

    Weet nog dat ik het toen heel zielig vond voor Felipe, maar nu vind ik het helemaal niet meer zo erg voor Massa...

    • + 0
    • 3 nov 2017 - 03:50

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (40)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar