Bernie Ecclestone: "Geen problemen met teamorders"
- Gepubliceerd op 12 nov 2010 21:36
-
10
- Door: Robin Smeets
Red Bull verklaarde eerder al geen gebruik te willen maken van teamorders, maar Vettel zou bereid zijn om teammaat Webber voor te laten als de stand dat toelaat. Volgens Ecclestone zou er geen probleem van gemaakt moeten worden als het Oostenrijkse team daadwerkelijk overgaat tot teamorders.
"Ik heb geen problemen met teamorders", vertelde Eccelstone. "Die zijn er namelijk altijd in de Formule 1. Er is een regel tegen, maar wat is precies een teamorder? Het komt ook in vele andere sporten voor. Teams moeten zich organiseren en het beste resultaat halen. Zij zeggen: 'Zó doen we het als de posities dat toelaten'."
"Je kan moeilijk van Red Bull verwachten dat ze op die manier een wereldtitel verspelen. Zolang ze het netjes houden zal het niemand schaden. Mij maakt het niks uit wie er uiteindelijk kampioen wordt, het zijn allemaal goede coureurs. Dit laat alleen maar zien hoe sterk de sport is", aldus de 80-jarige Eccelstone.
Trending nieuws
-
F1-regels remmen Verstappen af: "Dan gaat het voordeel verloren"
Volgens Franz Tost is het voor Max Verstappen niet meer mogelijk om zijn sterke punten te gebruiken onder de nieuwe r...
23 jun 2026 12:09 -
Zandvoort presenteert grote vervanger van F1-race
Het circuit van Zandvoort heeft een vervanger van de Formule 1 gevonden. De koningsklasse van de autosport komt dit j...
23 jun 2026 11:19 -
Hadjar aangewezen als beste teamgenoot van 'onaantastbare' Verstappen
F1TV-analisten Jolyon Palmer, James Hinchcliffe en Tom Clarkson hebben zich erg positief uitgelaten over Max Verstapp...
23 jun 2026 12:46 -
Rosberg ziet titelkansen voor Hamilton: "Ferrari heeft nu ongelooflijk momentum"
Nico Rosberg denkt dat Lewis Hamilton een serieuze kans maakt op zijn achtste wereldtitel. De Duitser heeft er in 201...
23 jun 2026 13:22 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
908.756 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (10)
Login om te reagerenPosts: 10.089
correct
Posts: 11.414
Team orders zijn ook niet verboden. Alleen team orders waarbij het race resultaat veranderd wordt. Is het nou echt zo vreselijk moeilijk om dat verschil te begrijpen?
Zal wel niet, maar om je gelijk te krijgen kun je het beste maar blijven doen of je het niet snapt.
Sowieso, als Vettel zelf besluit om Webber erlangs te laten dan zijn daar geen team orders voor nodig. Niet illegaal ook dus. Er is geen enkele regel die zegt dat teamgenoten elkaar er niet langs mogen laten.
Posts: 1.315
Zeggen dat je een andere coureur niet mag inhalen is ook een teamorder.
Ze moeten teamorders inderdaad gewoon toestaan volgend jaar. Iedereen doet het, de een wat geniepiger de ander wat duidelijker.
Posts: 5.792
Sowieso, als Vettel zelf besluit om Webber erlangs te laten dan zijn daar geen team orders voor nodig. Niet illegaal ook dus. Er is geen enkele regel die zegt dat teamgenoten elkaar er niet langs mogen laten. We zijn echt niet achterlijk Pat natuurlijk is dat een teamorder daar gaat het juist om .het maakt echt geen bal uit of dat nu over de radio geroepen word of niet.Of een rijder dat nu doet uit zich zelf of niet hij is ook een onderdeel van het team.
Posts: 11.414
@DRF
Dat is een team order ja, maar die is dus NIET verboden. Lees het besluit nav Monaco 2007 er maar op na.
Posts: 11.414
@Felix uit Groningen
Ja dat maakt dus wel uit. Zonder team order heb je geen illegale team order ook.
Anders hadden die actie van Raikkonen in China wel onderzocht. Of die actie in Brazilie dat Schumacher Rosberg er voorbij laat.
Het enorme verschil is nou juist als een team een rijder DWINGT om iets te doen om de competitie te vervalsen. DAT is wat mensen niet willen zien.
Als Massa nou inderdaad echt had gewild dat Alonso erlangs ging had niemand daar moeite mee gehad. Of in ieder geval veel minder. Ga maar na hoevel mensen na Asutralie zeiden dat Massa Alonso erlangs had moeten laten.
Posts: 11.414
Wat nou de grap is is dat mensen die verdomd goed snappen dat niet alles een illegale team order is vervolgens doodleuk doen of dat wel zo is.
Ferrari beargumenteerde bijvoorbeeld dat Alonso sneller was dan Massa (waarbij ze dan vergaten te vertellen dat er al een team order aan te pas kwam om dat te bewerkstelligen). Dat hij dus Massa op eigen kracht ook wel ingehaald zou hebben. Geen beinvloeding van het resultaat volgens Ferrari en dus ook niet strafbaar.
Toch noemt die grapjas doodleuk wel het voorbeeld op waar Hamilton in Hockenheim Kovalainen inhaalt. Aan het gemak waarmee hij vervolgens Massa en Piquet voorbij gaat was toch 100% duidelijk dat Hamilton hoe dan ook wel langs Kovalainen gekomen zou zijn.
Het is dus gewoon bedotten van de domme meute (WMSC+fans) en het werkt nog ook. Uiteraard wellicht.
Posts: 302
Teamorders kunnen ook van te voren worden gegeven. Als teamorders dan er niet toe doet, waarom dan zoveel commotie met Ferrari destijds? Toch bevooroordeling? Ferrari moet tenminste 25 punten er bij wegens smaad.
Posts: 49
Zeker in de laatste race van het seizoen is dat heel normaal en moet dat ook kunnen.
Maar dus niet zoals Ferrari dat doet, al maanden voor het einde van het seizoen teamorders gaan uitdelen en gewoon beslissen dat een rijder het hulpje wordt (en blijft) van de andere.
Posts: 1.016
Toen Alonso op Silverstone verklaarde dat hij wereldkampioen ging worden, verklaarde iedereen hem zo\'n beetje voor gek. Hij had toen een enorme puntenachterstand. Massa stond er nog slechter voor. Reëel gezien had Massa toen al even weinig kans op de titel als Hamilton nu of Button aan het begin van de Braziliaanse GP. Zeler met de wetenschap dat Massa het hele jaar al aan het worstelen was met de auto en de (zachte) banden. Het is naïef om dat niet in te zien - ook al was het pas halverwege het seizoen - en daar niet naar te handelen...