user icon

Lotus kondigt in Brazilië nieuwe motorleverancier Renault aan

  • Gepubliceerd op 25 okt 2010 09:08
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Lotus F1 Racing heeft zich voor 2011 verzekerd van Renault-motoren en zal de overeenkomst waarschijnlijk bij de Braziliaanse Grand Prix bekend maken. Dat bericht brengt Autosport. Lotus F1 Racing zegde eerder het contract met Cosworth al op.

Door een geschil over het gebruik van de naam Lotus tussen Lotus Racing en Group Lotus laat de aankondiging nog op zich wachten, maar bronnen dicht bij Renault hebben Autosport mede gedeeld dat de zaak zich goed genoeg ontwikkelt voor een akkoord. In Zuid-Korea zijn de laatste plooien glad gestreken. De verwachting is dat Lotus Racing en Renault de deal in Sao Paulo onthullen.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • felix50

    Posts: 5.792

    Lotus zal hierdoor een grote stap maken. onbegrijpenlijk dat die andere teams nog steeds in zee gaan met Xtrac

    • + 0
    • 25 okt 2010 - 09:51
  • Werner

    Posts: 1.650

    Is het probleem van de naam Lotus dan opgelost ? Dacht dat Renault niet wou leveren aan Lotus als ze de naam niet veranderden ? Heeft Lotus Cars nu wèl ingestemd met het verder gebruik van deze legendarische naam ?

    • + 0
    • 25 okt 2010 - 10:10
    • bleikbaar is dat opgelost. las op autosport.com dat ze volgend
      seizoen onder de naam Louts verder gaan, Tony Fernandes heeft de rechten opgekocht voor zover ik weet.

      • + 0
      • 25 okt 2010 - 18:09
    • Werner

      Posts: 1.650

      Waar heb je dat gelezen op autosport.com ? Ik kan hier niets over terugvinden. Raar want vorige week werd nog door Renault gezegd dat men geen motoren wou leveren als de naam Lotus niet werd veranderd. Lotus is een autoproducent en wordt aanzien als een concurrent.
      Ik weet ook niet hoe het zit met de Lotus group die ook niet meer wou dat de naam team Lotus werd gebruikt.
      Ik las zelfs ergens dat ook de familie Chapman zich hiertegen verzette. Kunnen ook allemaal roddels zijn natuurlijk maar er is toch wel iets loos.

      • + 0
      • 25 okt 2010 - 18:40
    • @Werner: was al een tijd geleden. meende toch echt gelezen te hebben dat Fernandes de rechten had opgekocht.volgens mij onder de naam \" team Lotus \". kan ook zijn dat ik dit
      bericht heb gelezen voor het gelazer begon, moet haast wel..

      • + 0
      • 25 okt 2010 - 18:52
    • Er is nog niets opgelost. Lotus racing had een licentie van Lotus cars gekocht voor dit lopend seizoen (kosten een sticker van Proton op de wagen, en natuurlijk gratis recame voor Lotus cars), echter Danny Bahar de nieuwe baas bij Lotus cars wilde deze niet verlengen. Waarom?? Misschien wilde hij meer geld zien? Tony Fernandes dacht slim te zijn door de rechten op de naam van Team Lotus te kopen. Team Lotus was een zusterbedrijf van Lotus cars wat de F1 wagens in het verleden runde. Hier wil Lotus cars nu een stokje voor steken. Rechtsmatig gaat ze dat zeer waarschijnlijk niet lukken, daarom oefenen ze nu via allerlei kanalen (Proton, Renault??) druk uit om toch hun zin te geven. Ik hoop maar dat er een overenkomst komt tussen beide partijen. Ik snap het waarom van Lotus cars namelijk niet. Ik denk dat Lotus racing een goed jaar heeft gedraaid, en ik verwacht dat ze volgend seizoen op het niveau van Williams, Force India, Sauber en Toro Rosso gaan meedoen. Lotus cars kan het echt niet beter, en nu hebben ze gratis reclame zonder enig risico.

      • + 0
      • 26 okt 2010 - 11:07
  • Edgar

    Posts: 1.463

    ik zou het wel leuk vinden als zij zicg volgend jaar weten los te maken van de achterhoede, maar dat zal nog wel even duren, maar dit is een stap in de goede richting

    • + 0
    • 25 okt 2010 - 10:19
    • okkie

      Posts: 302

      Vooral met een motor die niet uitblinkt vn betrouwbaarheid. Er is altijd wat met die dingn. Ja ze zijn zuiniger en lichter. Maar daar zit \'m nu de kneep.

      • + 0
      • 25 okt 2010 - 14:41
    • okkie waar heb je het over? Lotus heeft nog geen enkele motorstoring gehad. Problemen met de versnellingsbak en hydrolica ja, maar niet met de motor. De Cosworth is de meest betrouwbare motor van het veld. De Renault motor doet het ook goed. Die is wel een paar keer geploft maar toch met name in de vrije trainingen.

      Bovendien is er geen kwestie van een lichtere motor, want het gewicht is geminimaliseerd op 95kg door de regels. Minder dan dat mag niet en meer dan dat weegt geen enkele motor.

      • + 0
      • 26 okt 2010 - 11:43
  • Ik hoop dat group Lotus inziet dat dit de enige manier is om competatiever mee te gaan doen in de F1

    • + 0
    • 25 okt 2010 - 13:37
  • Freddie1

    Posts: 42

    Nu nog olympus als sponsor en auto\'s zwart met goude belettering. Het liefst eigenlijk JPS of anders Camel met gele auto\'s. Groen en geel zijn wel de oorspronkelijke kleuren, maar de bovengenoemde samenstelling roept herinneringen op aan de jaren 70 en 80.

    • + 0
    • 25 okt 2010 - 15:18
  • Werner

    Posts: 1.650

    De group Lotus moet zèlf een f1 team starten maar ik vrees dat daar geen geld meer voor is. Ze hebben 900 miljoen dollar in hun nieuwe supercars gestoken naar verluidt. Het is ook de moeite geworden. Lotus zal weer echte supercars gaan maken en de vroegere marketingman van Ferrari Bahar (of hoe noemt hij ook weer) heeft designers van Ferrari, mensen van Aston Martin, Porsche enz... meegetrokken om zijn project uit te voeren. Ze zijn echt goed bezig. Ik persoonlijk vind het jammer dat ze Fernandes en de zijnen hun naam hebben laten gebruiken. Als Lotus meedoet in de F1 dan moet het gelijk goed zijn. Dat waren ook de woorden van de Lotus Group als ik mij niet vergis. Iedereen heeft het over goedkope publiciteit van Gascoyne en de zijne maar ik ben het daar niet mee eens. Als Mercedes terugkeert in de F1 dan willen ze toch ook niet the best of the rest zijn ? Ze nemen wel degelijk goede beslissingen maar ik denk niet dat het zo eenvoudig zal zijn om zelfs maar in het middenveld een rol van betekenis te gaan spelen. Is dat dan de naam Lotus waardig ? Voor mij niet. Het is mooi dat zo\'n naam terug is maar de familie Brabham heeft wat dat betreft toch een beter geweten.

    • + 0
    • 25 okt 2010 - 18:34
    • Ik vrees ook dat daar geen geld voor is, en anders zal het op vergelijkbaar niveau zijn als hoe Lotus racing nu acteert. Dat Lotus cars zegt dat ze, wanneer ze weer mee gaan doen, dat het dan goed moet zijn, is leuk gepraat maar dat betekent dus dat ze nooit mee gaan doen. Ik persoonlijk vindt het heel triest dat ze eerst een jaar gratis reclame nemen, dan denigrerende gaan praten over de prestaties van Lotus racing, terwijl ze zelf vol trots zijn over hun Indycarproject (racen met een Dallara-Honda ?????, gerund door het team KV racing technology) wat dit jaar heeft geresulteerd in een 21e plek in het eindklassement. Lotus waardig???? Wat betreft dat de familie Chapman niet meer voorstander is. Heel logisch. Clive Chapman runt het Classis team lotus. Hij kan het zich gewoon niet veroorloven om ruzie te krijgen met Lotus Cars. Dan kan hij de zaak wel sluiten. En wat de familie Brabham betreft, zou het niet kunnen zijn dat die gewoon veel geld wilden zien???

      • + 0
      • 26 okt 2010 - 10:52
  • ik heb gehoort dat lotus vervangen word door lada

    • + 0
    • 26 okt 2010 - 08:29

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar