user icon

Respectvolle rivaliteit tussen Vettel en Hamilton

  • Gepubliceerd op 17 mei 2017 16:03
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

De titelstrijd lijkt zich dit jaar toe te spitsen op twee kandidaten, en wat voor kandidaten. Met Ferrari-coureur Sebastian Vettel en Mercedes-rijder Lewis Hamilton hebben twee giganten zich vooraan gemeld. Samen hebben ze zeven wereldtitels achter hun naam staan. Bovendien hebben viervoudig kampioen Vettel en drievoudig kampioen Hamilton veel respect voor elkaar.

Dat blijkt dit seizoen wel. Zondag streden ze in Spanje met elkaar om de zege. Dat ging er hard aan toe, maar ze lieten elkaar wel leven. Vettel: "Ik ben hier om te winnen, dat is waar ik van geniet. Natuurlijk wilde ik niet dat Lewis zou winnen, ik wilde bovenaan eindigen. Tegelijkertijd moet je wel respect opbrengen wanneer iemand anders het beter doet."

"Ik zie niet in waarom we het naast de baan niet normaal kunnen houden. Lewis en ik zijn geen vrienden, we zijn te verschillend als persoon. Maar ons sterke liefde en passie voor racen schept wel een band. Daar zit de connectie tussen ons."

Dun koord

Ze lopen wel op een dun koord wat dat respect betreft. Hamilton: "Het had zondag ook anders af kunnen lopen, als Sebastian me harder had geraakt in bocht 1. Zo gaat dat in racen. Als hij me in de eerste bocht van de baan gekegeld had en zodoende de race had gewonnen, dan had ik echt niet sportief gereageerd en hem gecomplimenteerd met de zege. Het was een agressieve actie, maar gelukkig kon ik mijn weg vervolgen. Ik kon een botsing voorkomen, maar ik hou wel van gevechten op het scherp van de snede. Ik hou van de uitdaging."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Ja ja ja, heel veel respect. Ben het al een beetje beu aan het worden. Tijd voor wat meer wheelbanging en boze gezichten op de persconferentie.

    En dat komt nog wel tegen het einde van het seizoen... :)

    • + 0
    • 17 mei 2017 - 16:24
  • A.I.F1

    Posts: 1.080

    Die gaan er wel nog met zijn tweetjes af *glazen bol modus uit*

    • + 1
    • 17 mei 2017 - 16:29
    • Ik zie dat ook nog wel misgaan, racen moet op het scherpst van de snede en je zal je als concurrenten uiteindelijk toch het bloed onder de nagels vandaan halen, zeker als het erom gaat spannen. Dat hoort erbij hè ;)

      • + 0
      • 17 mei 2017 - 17:39
  • louc_

    Posts: 2.277

    Tot dat Hamilton tweede word, dan gaan we ene schagrijnige zien op het podium!

    • + 0
    • 17 mei 2017 - 18:33
  • Waarom zou dat niet kunnen. Bart Veldkamp was ook een grote vriend van Johan Olav Koss.
    Vroeger Ard en Keesiie ook, Federer en Nadal. Surfers en Skaters zijn helemaal een leuk volk. Voor de MEDIA wel leuk als ze elkaars hersens inslaan...
    Maar dan kan je beter K1 kijken.. (hoewel die lui ook vaak veel respect voor elkaar hebben!)

    Dus ja, niks mis mee toch...?!?

    • + 0
    • 17 mei 2017 - 19:10
  • ''Thats interesting'' vond ik een leuke opmerking van Hamilton toen Vettel hem blokte bij uitkomen pitsstraat afgelopen race. Niet meteen zeuren of boos worden in eerste instantie, je kunt aan hem merken dat hij geniet van de strijd met Ferrari/Vettel.
    Ik ben niet voor de betrokken partijen maar ik kan er als fan van de sport wel van genieten, dit is wat we nodig hadden.
    Al is het wel teleurstellend dat Max (en voor mij ook McLaren) niet voorkomen in het stuk (de Mclaren is wel vaak stuk. Dus nee, dat stuk bedoel ik niet).

    • + 2
    • 17 mei 2017 - 19:15
  • Brammus

    Posts: 663

    Dit is het l@l-verhaal wat voornamelijk door Lewis wordt gevoed. Mede omdat ie nog steeds het gevoel heeft dat hij in de snelste wagen rijdt, dus het "komt wel goed".
    Hij haalt hiermee Ros, Bot, Max en alles en iedereen naar beneden, zelfs Vettel want ja, het begint nu wel duidelijk te worden dat zijn alleenheerschappij begint te wankelen.

    Ik heb geen favorieten qua rijders of teams maar geloof me, in het geval van "respectvol" staat Lewis bij mij vrij laag want zo gauw dat het (misschien) duidelijk wordt dat Vettel niet makkelijk meer in te halen is met punten, valt er weinig respectvols meer te zien van 'm.

    Sorry voor alle Lewis/Merc-fans, en ik weet dat het weinig zin heeft dit te vertellen want jullie zien dat niet (begrijpelijk), maar valt het niet op dat sinds Mercedes minder dominant is dan voorheen (sinds eind vorig seizoen), dat Lewis alleen maar loopt te miepen over banden, strategie, wat doet de ander, tussentijden etc.? Die kerel kan gewoon niet zelfstandig racen imho... echt een product van de huidige F1!

    Vettel daarintegen zit in zijn flow nu. Alles zit 'm mee en daar is ie zelf ook debet aan. Als er niets vreemds gebeurt, wordt hij WDC dit jaar. En hem maakt het geen @#$ uit of dat wel of niet met spanning en respectvolle tegenstand was want hij weet en voelt het dit jaar.

    • + 0
    • 17 mei 2017 - 20:14
  • Ach respect, dat verdwijnt als sneeuw voor de zon als ze zo aan elkaar gewaagd blijven.

    • + 0
    • 17 mei 2017 - 20:34
  • AyrtonS

    Posts: 3.984

    Ach pr praat, ze hebben allen respect voor elkaar, totdat ze elkaar eraf kegelen dan is dat gauw verdwenen en dat is begrijpelijk want het zijn dan net mensen zoals wij hier.

    Mb en ferrari zijn aan elkaar gewaagd en m.i. Met heeft ferrari een voorsprong.
    In de quali en in de race pace. In sapnje had vet op pole moeten staan totdat hij in de laatste sector een fout maakte.

    Het is aan ham en mb strategie te danken dat het 2 vs 2 overwinningen staat tussen ham en vet. Als mb niet een sprongetje maakt dan wordt het moeilijk voor mb.

    • + 0
    • 17 mei 2017 - 23:45

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.361
  • Podiums 98
  • Grand Prix 121
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar