Ferrari wisselt uit voorzorg motor van Felipe Massa

Ferrari heeft na afloop van de kwalificatie in Singapore besloten om de motor van Felipe Massa te wisselen. De Braziliaan viel in het eerste kwalificatiedeel al stil met problemen aan de versnellingsbak en start de race dus sowieso al achteraan.

Het is al de negende motor die Massa zal gaan gebruiken dit seizoen. Hierdoor zou hij een gridpenalty van tien plaats ontvangen, maar doordat hij geen tijd kon rijden in de kwalificatie startte de Ferrari-coureur toch al achteraan.

Reacties (30)

Login om te reageren
  • dus hij moet nu nog 5 races doen met die motor.......

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 00:29
    • Nee ze kunnen nog een motor terughalen die ze al eens gebruikt hebben maar nog niet versleten is. Ik zou me niet té veel zorgen maken.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 00:38
    • Ze hebben nu gewoon een motor \'meer\' zonder echt last van een straf te ondergaan. Nu hebben ze een negende motor, maar ze mogen ook nog andere motoren teruggebruiken. Ze sparen dus eigenlijk een motor nu en hebben er één extra voor de rest van het seizoen.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 00:54
    • f60

      Posts: 1.725

      Klopt niet, want de motor die nu vervangen wordt, mag niet meer gebruikt worden.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 09:55
    • En waarom zou je motor 6 wel opnieuw mogen gebruiken maar motor 8 niet, F60?

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 11:24
    • johan

      Posts: 985

      Precies zoals F60 zegt. Een motor die vervangen wordt door een negende mag niet meer gebruikt worden. Motor 9 is dus de nieuwe motor 8.
      Lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 11:43
    • Ow, dat wist ik niet. Maar goed, het voordeel blijft er voor Ferrari. Deze motor gaat nog 3 wedstrijden mee en dan kunnen ze nog steeds naar motor 7 teruggrijpen. Hooguit de levensduur van motor \'8\' verlengt dus.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 12:39
    • Een motor die vervangen wordt mag wel gebruikt worden op vrijdag.

      Overigens heeft Massa op Spa EN op Monza een nieuwe motor gepakt. Hij heeft dus minimaal nog een motor over die 2 races mee kan gaan en dan deze die 2 races nog mee zou moeten kunnen. Met nog 4 races te gaan kom je dan dus een heel eind.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 17:40
    • johan

      Posts: 985

      Nog een aanvulling. De vervangen motor (8 in Massa\'s geval) mag zoals Patrickl zegt op de vrijdagen gebruikt worden. Maar ook nog in de laatste race van het seizoen.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 21:20
  • tazz

    Posts: 162

    nee, hij heeft nog steeds enkele motoren over die waarschijnlijk nog maar 1 keer zijn gebruikt..

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 00:37
  • felix50

    Posts: 5.792

    Dat had ik ook gedaan want hij staat toch al achteraan dus kost het niks extra

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 09:02
  • mario

    Posts: 15.285

    Het maakt voor Massa toch allemaal geen drol meer uit... En ook voor Ferrari als constructeur niet meer, dus waarom niet.

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 09:27
    • Fusy

      Posts: 2.181

      Ik ben met je eens....

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 13:59
  • ARW

    Posts: 1.092

    Mooi moment om een verse krachtbron te gebruiken want verder dan de 24e plek kan hij niet gezet worden.

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 09:51
    • okkie

      Posts: 302

      Het gaat onweren en regenen. Met een verse motor en versnellingsbak en regenbanden schiet die jongen in de eerste ronde 6 à 8 plaatsen vooruit, in de daarop volgende ronden nog eens 5 en dan is het weer de nieuwe strategie, die hem op de 4e plek brengt. Met Cruyf gezegd: \"Alle nadelen hep ze voordelen\". Puh.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 10:19
  • denk dat alonso zich wel eem achter de oren krabt,en zit te bibberen vanmiddag

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 10:48
  • Fritz

    Posts: 117

    Had ik ook gedaan! Alles zo veel mogelijk veranderen je staat toch al laatste!

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 11:25
  • Het schijnt te zijn dat Ferrari dit weekend al 2 keer stil gevallen is met een uitgevallen versnellingsbak, gedacht wordt is dat bij een brug voor T19 een bijzonder groot machnetisch veld hangt wat invloed heeft op een of ander machnetisch onderdeel in de versnellingsbak.

    Gaat dit problemen geven tijdens de race?

    Het gaat in ieder geval een bijzonder spannende start / eerste bocht en eerste ronde geven!

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 11:38
    • johan

      Posts: 985

      Dat was tijdens de eerste editie ook het geval bij Webber. Al hebben ze dat nooit 100% kunnen vaststellen.
      Schijnt te komen door de ondergrondse metrolijnen.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 11:48
    • turbof1

      Posts: 2.049

      Het zorgde ook ervoor dat Hamilton verleden jaar problemen had met kers.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 18:50
  • Supa

    Posts: 2.714

    Ferrari maakt alweer misbruik van de regels.

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 12:05
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Belachelijke reactie... Zeg dan niks!

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 15:07
  • Tony

    Posts: 1.652

    Fernando Alonso was zichtbaar niet tevreden toen Sebastian Vettel tijdens de persconferentie een grapje maakte over het crashgate-schandaal van 2008, toen Fernando Alonso door een opzettelijke crash van Nelsinho Piquet de overwinning nam in Singapore.

    Vettel zal vandaag op een tweede positie de race moeten starten, achter polesitter Fernando Alonso. Hij vindt echter dat niets verloren is, en maakte prompt de vergelijking met Alonso\'s overwinning in 2008.

    \"Hoe dichter je bij de lichten staat hoe beter natuurlijk, maar er kan in de race veel gebeuren. Ik denk dat Fernando in 2008 als vijftiende startte en toch nog de race won.\" zei de 23-jarige Duitser met een knipoog.

    De reactie van Vettel kon op redelijk wat gelach van de journalisten rekenen, maar Alonso zelf wist het mopje niet goed te verteren.

    \"Alonso\'s gezicht kwam plotseling zeer goed overeen met de kleur van zijn overall.\" schreef David Tremayne in The Independent.

    Hahaha

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 12:08
  • misbruik...? hij start gewoon als 24ste...

    grtz een mclaren fan

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 12:13
  • volgende race een penalty van 10 plaatsen...nu kunnen ze dus ongestraft een nieuwe motor ter beschikking nemen...dus volgende race straffen...

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 13:16
    • doen ze niet ze verzetten niet een straf. een motor wissel is een straf voor de race dat je hem wisselt niet later. En dit is gewoon slim gespeelt binnen de regels.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 13:41
  • Slim!!! Nu kunnen ze die gewoon vervangen zonder echt last ervan te hebben ofzo en hebben ze als het ware een extra motor

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 13:37
    • Aan de andere kant, als ze nu de nieuwe motor van Spa of Monza vervangen dan schieten ze er ook niet veel mee op. Hooguit 1 race.

      Kan wel net genoeg zijn natuurlijk.

      • + 0
      • 26 sep 2010 - 17:43
  • niet alleen de motor maar ook nog de bak vervangen en dat zonder straf...dat hij vanaf de laatste plek moet starten heeft niets met de motorwissel te maken...dat was namelijk een probleem met de bak...
    ik zeg...volgende race 15 plaatsen terugzetten...Massa kruipt elke keer door het oog van de naald...teamorders...anderhalve meter voorbij de startplek staan...motor wissel...versnellingsbak wissel...

    • + 0
    • 26 sep 2010 - 16:17

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar