user icon

Max wil vooral veel kilometers maken in eerste test

  • Gepubliceerd op 25 feb 2017 11:40
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra

Morgen is het eindelijk zover, dan onthult Red Bull Racing de wagen voor 2017. Max Verstappen heeft de nieuwe RB13 al gezien en omschrijft de wagen als 'agressief'. Dinsdag zal hij voor het eerst met de nieuwe auto rijden. Voorafgaand aan de eerste wintertest op Circuit de Catalunya nabij Barcelona sprak Verstappen.nl uitgebreid met de jonge Nederlander.

Wat zijn je doelen voor 2017?

Verstappen: "Eerst willen we bekijken hoe competitief de auto is en dan kan ik mijn doelen beter stellen. Natuurlijk wil ik altijd races winnen, maar daarvoor moet je ook het juiste materiaal hebben."

Kun je het momentum van 2016 voortzetten?

Verstappen: "Je begint weer op nul. Het is een compleet nieuwe auto, dus hopelijk hebben we ook een competitieve auto gebouwd. Het is afwachten, maar ik ben vol vertrouwen in het werk van Red Bull, zoals ze de afgelopen jaren hebben laten zien."

Hoe is de stemming in het team?

Verstappen: "De sfeer is altijd erg goed, erg positief, dat is fijn om te zien binnen ons team. Iedereen vindt het spannend om de auto voor de eerste keer te zien rijden en hopelijk presteert die goed. Iedereen kijkt er erg naar uit."

Wat vind je van de nieuwe reglementen?

Verstappen: "Hopelijk gooit het de grid een beetje door elkaar, dat is altijd goed voor de Formule 1 in het algemeen en hopelijk ook voor ons. Hopelijk kan er closer geracet worden en slijten de banden minder hard, zodat je een paar ronden harder kunt pushen als je achter iemand rijdt. Daar kijk ik erg naar uit."

Leg de nieuwe regels eens uit…

Verstappen: "De grootste wijzigingen zijn natuurlijk de banden en de downforce van de auto, die flink is toegenomen, tot 20-30%. Dus voor ons als coureurs is het een stuk zwaarder om te rijden. Rondetijden zullen op sommige circuits drie seconden sneller zijn, dat is een grote stap. Gewoonlijk win je per seizoen misschien een halve seconde. De auto zal ook iets zwaarder zijn en er anders uit zien met de nieuwe achtervleugel: die is veel lager en breder. En de voorvleugel is in een V-vorm. Hopelijk is het makkelijker om dicht achter elkaar te rijden. We hebben ook wat meer brandstof. Maar de grootste veranderingen komen van de banden en de downforce van de auto."

Zullen de auto’s moeilijker te besturen zijn?

Verstappen: "Ik denk dat het fysiek zwaarder zal zijn op je nek, omdat de bochtensnelheden flink hoger liggen, tot 20-30km/uur sneller door een bocht. Ik heb flink getraind om me voor te bereiden, hopelijk genoeg, maar je weet het nooit zeker. De eerste twee weken zal je wat spierpijn hebben, omdat je kunt trainen wat je wilt en veel sterker kunt worden, maar als je voor de eerste keer in de auto stapt, krijg je gewoon een stijve nek. Dat is nou eenmaal zo, maar hopelijk valt het voor de rest van het seizoen dan mee."

Hoe ziet de RB13 eruit?

Verstappen: "De auto ziet er erg agressief uit en hopelijk als het zo agressief en cool eruit ziet, is hij ook snel. Ik vind de auto’s er een stuk beter uitzien dan ze de afgelopen drie jaar gedaan hebben."

Wat vind je van je teamgenoot Daniel Ricciardo?

Verstappen: "Het is altijd positief om een erg sterke teamgenoot te hebben, omdat je jezelf ook sterk ontwikkelt. Je bent altijd op de toppen van je kunnen en probeert de limieten voor jezelf te verleggen. Natuurlijk ben ik blij met Daniel als teamgenoot. We proberen elkaar te pushen en dat is uiteindelijk ook heel goed voor het team."

Wat wil je tijdens de eerste test in Barcelona bereiken?

Verstappen: "Allereerst veel kilometers maken, om terug in het ritme te komen, en dingen op de auto uitproberen, om erachter te komen welke set-up je bevalt. Dat is volgens mij het belangrijkste tijdens de testdagen. Ook testen we verschillende zaken op de auto, gewoon om te kijken welke invloed ze hebben, zodat je bij een bepaald probleem weet in welke richting je moet gaan."

Wat hoop je dat er in Melbourne gebeurt?

Verstappen: "Ow jee! Dat is lastig te zeggen, maar hopelijk hebben we een goede start van de race, leiden we de hele race en wordt het een erg saaie race! Dat zou perfect zijn."

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Cram

    Posts: 46

    "Ik vind de auto’s er een stuk beter uitzien dan ze de afgelopen drie jaar gedaan hebben."

    Horner in de Telegraaf: „Het is de mooiste auto die we ooit hebben gebouwd".
    Geen spuuglelijke haaievin op de RBR :)

    • + 0
    • 25 feb 2017 - 11:46
    • Gaan ze dus meteen Mercedes weer kopiëren haha

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 11:49
    • ap

      Posts: 953

      Voel in australie een 1 2tje aankomen!

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 11:51
    • Ja Hamilton en Bottas :)

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 11:52
    • Gard

      Posts: 863

      Of Mercedes heeft een copy van Red Bull. :-)

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 11:55
    • JV fan

      Posts: 2.071

      misschien vind Horner de haaienvin wel erg mooi :P

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 11:59
    • RB heeft niet voor niets hun bekendmaking later dan Mercedes gepland ;)

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 12:00
    • Bottas en Hamilton, in die volgorde

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 12:34
    • SolarCell

      Posts: 980

      @Dutchf1 RBR heeft al in een vroeg stadium (ik meen in december al) aangegeven geen haaienvin te gaan gebruiken... Van 'kopiegedrag' dus geen sprake. Of misschien toch wel, mister Mercedes...? :-)

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 14:10
    • Wacht morgen maar af Solarcell :)

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 16:49
    • DutchF1, dus als morgen blijkt dat de Merccedes en Red Bull op een aantal punten voor dezelfde oplossingen hebben gekozen, is het per definitie een kopie? En bij voorbaat is het origineel dan van Mercedes? Das lachen met jou, zeg.

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 20:59
    • Let maar op volgende week komt Mercedes en Red Bull (als ze die nog niet er op hebben) met de Haaienvin.

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 23:21
  • AlonsoGek

    Posts: 143

    Iets met een Renault motor die na 6 rondjes plofte in de Toro Rosso.

    • + 0
    • 25 feb 2017 - 11:53
    • StevenQ

      Posts: 6.917

      die motor plofte niet, er was een softwareprobleem met de ERS

      • + 7
      • 25 feb 2017 - 11:58
    • Klopt , het Elektronische Registratie Systeem werkte niet naar behoren.

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 22:14
    • En niet een bougie. Dat verhaal was complete onzin!

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 23:28
    • Nee, het waren de aansteeklonten.

      • + 0
      • 26 feb 2017 - 00:10
  • Shaz

    Posts: 4

    Hoe laat begint de presentatie morgen?

    • + 0
    • 25 feb 2017 - 12:17
  • beertje

    Posts: 407

    Kunnen we het testen nog ergens volgen met een live stream?

    • + 0
    • 25 feb 2017 - 12:20
    • Gewoon er heen gaan, dat doe ik ook!

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 13:39
  • BenPon

    Posts: 418

    Mooie vertaling van het filmpje...

    • + 1
    • 25 feb 2017 - 12:21
  • ZlatanF1

    Posts: 457

    Serieus?? Bij elk nieuws bericht die lelijke MCL en dito muziekje??

    • + 0
    • 25 feb 2017 - 12:40
    • BenB

      Posts: 155

      Mega irritant!!

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 13:33
  • voor dat pushen weet ik nog wel een leuk regeltje :-).
    dat je rondes een x aantal rondes binnen zeg 5% van je kwalificatie tijd moet rijden. elke ronde dat je dat doet is 1 wk punt + de punten voor de plek :-) en om sandbaggen te voorkomen mag je maar een paar rondes sneller dan je kwalificatie tijd.
    of is dit nu weer veelste ingewikkeld om ze aan het racen te krijgen #denktverdera

    • + 0
    • 25 feb 2017 - 17:28
    • Dit idee is net zo ingewikkeld als de quali systeem van vorig jaar. Maar wel grappig dat er over nadenkt.

      • + 0
      • 25 feb 2017 - 23:24

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.242
  • Podiums 46
  • Grand Prix 123
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar