user icon

Mallya: "Wapenarsenaal belangrijker dan munitie"

  • Gepubliceerd op 22 feb 2017 16:03
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra

Force India-teambaas Vijay Mallya schonk bij de presentatie van de VJM10 aandacht aan enkele opmerkingen van Renault-directeur Cyril Abiteboul. De Fransman denkt dat kleine teams als Force India en Haas F1 Team het in 2017 zwaar zullen krijgen in de wedloop onder de nieuwe reglementen.

Abiteboul zei: "Ik voorzie een wapenwedloop dit seizoen en ik heb te doen met de teams die niet over de benodigde middelen beschikken. Als ik de auto zie die we gepresenteerd hebben, dan verschilt die al enorm van de wagen waar we mee zullen testen in Barcelona."

"De bolide uit Barcelona is weer niet de auto waar we in Melbourne mee zullen racen. Elke Grand Prix zullen we nieuwe onderdelen introduceren. Ik heb bij Caterham meegemaakt hoe dat gaat in een klein team en dat was geen succes. Ik heb echt te doen met de teams die op de centen moeten letten."

"Het wordt voor de kleine teams heel moeilijk. Ik geloof dat een groot deel van het budget van Force India al is opgegaan aan de bouw van de nieuwe auto, puur vanwege de nieuwe regels. Daarom zouden wij ook met gemak af moeten kunnen rekenen met teams als Haas F1 en Force India."

Dat schoot bij Mallya in het verkeerde keelgat. "Ik heb de uitlatingen van Abiteboul ook gelezen. Hij moet die woorden misschien nog inslikken. Het gaat niet om de hoeveelheid munitie, maar om de kwaliteit van je wapenarsenaal. Dat zullen we dit seizoen nog laten zien."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Het zou me trouwens niets verbazen als de teams meerdere engine covers hebben ontwikkeld met verschillende vormen en maten voor die haaienvinnen. Zodat ze kunnen testen welke vin er per circuit het best geschikt is.

    • + 0
    • 22 feb 2017 - 16:17
    • manuel

      Posts: 2.961

      Haaienvinnen gelijk verbieden. Het zit er niet uit. Bedenk maar een andere Aero oplossing. De auto`s van vorig jaar zijn veel mooier.

      • + 0
      • 22 feb 2017 - 17:37
    • Ik vind de haaienvin juist mooi!

      • + 0
      • 22 feb 2017 - 18:28
    • Awesome

      Posts: 188

      Lelijke reclame-zuilen zijn het.

      • + 0
      • 22 feb 2017 - 18:45
    • Het is maar net hoe die vin integraal in het ontwerp is meegenomen...bij Renault vind ik hem juist gaaf, bij FI juist lelijk....ben wel benieuwd wat RBR in deze heeft bedacht.

      • + 1
      • 22 feb 2017 - 19:44
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Misschien is het spijkers op laag water zoeken, maar per saldo heb ik als kijker liever geen haaievin. Ik vind de auto er niet mooier of lelijker op worden, maar bij close combats kunnen ze soms net een stukje zicht ontnemen (raakte meneer A nu wel of niet meneer B)?

      • + 0
      • 23 feb 2017 - 01:06
    • RedBull heeft deze winter geprobeerd de haaienvinnen uit esthetisch oogpunt te verbieden.
      Daar trapte de concurrentie niet in. Omdat de achtervleugels een stuk lager staan dan vorig jaar, staan ze ook meer in de wervelingen veroorzaakt door de airscoop/rolbeugel/engine cover. De haaienvin brengt de luchtstromen achter/boven de enginecover een beetje tot rust.
      RedBull werkt altijd met heel veel rake en bij een auto met veel rake heeft de achtervleugel iets minder last van die wervelingen dan bij de concurrentie.
      Maar als gezegd, de concurrentie trapte daar niet in de de vin zal voorlopig niet verboden worden.

      • + 0
      • 23 feb 2017 - 09:30
  • Ach weet je, Renault won 2 WK's met de helft van het budget van wat de top teams tot hun beschikking hadden. Nu zal dat met FI niet zo snel gebeuren maar punten zullen ze zeker scoren.

    • + 0
    • 22 feb 2017 - 16:33
    • Maar toen finishte Raikkonen's Mclaren ook maar de helft van de races ;`(
      Dus hadden ze ook maar het helft van het budget nodig om hen te verslaan :P

      • + 0
      • 22 feb 2017 - 18:30
  • Leonhart

    Posts: 277

    Force India kan naar mijn idee wel efficiënt omgaan met de middelen die zij hebben. Geen gekke dingen, niet te veel risico nemen. Renault kan weliswaar meer geld in het team pompen, maar ik denk dat FI wel weer een regelmatige punten kandidaat wordt als zij dat niet vanaf Race 1 zijn, dan vanaf halverwege het jaar.

    • + 0
    • 22 feb 2017 - 16:44
  • Mallya heeft in deze wel gelijk. Die Abiteboul zou wel eens een toontje lager mogen zingen als je kijkt waar Renault nu nog vandaan moet komen en wat voor wereldprestatie Force India in 2016 heeft geleverd.
    Ongetwijfeld zal Renault FI in de toekomst passeren maar dat verwacht ik nog niet in 2017. Maar wie het weet...

    • + 0
    • 22 feb 2017 - 16:52
  • JPfx

    Posts: 48

    Volgens mij snapt hij het toch niet helemaal.... aan een wapenarsenaal zonder munitie heb je helemaal nada...

    • + 0
    • 22 feb 2017 - 17:00
    • Een kernwapen valt ook onder wapenarsenaal, hoef je alleen maar voor op het verkeerde knopje te drukken net als bij DRS.

      • + 1
      • 22 feb 2017 - 17:03
  • ZlatanF1

    Posts: 457

    Volgens mij moet hij nodig eens een keer op vakantie naar India.

    • + 0
    • 22 feb 2017 - 17:02
  • Ik hoop dat Force India die walgelijk arrogante Abiteboul een poepie zal laten ruiken dit jaar!

    • + 0
    • 22 feb 2017 - 17:06
    • Awesome

      Posts: 188

      Ik heb van beide heren geen hoge pet op.

      • + 0
      • 22 feb 2017 - 18:47
    • Rimmer

      Posts: 8.343

      Abiteboul doet stoer maar als straks Perez, zoals elk jaar, weer eens naar het podium rijdt terwijl ze bij Renault blijven hopen op de eerste top 6 finish dan zingt hij wel een toontje lager.
      Tot die tijd lekker laten gaan.

      • + 0
      • 22 feb 2017 - 19:27
    • Eens Rimmer. Vind verder dat teams (in de media) beter naar zichzelf kunnen kijken en over zichzelf kunnen praten en niet over hun concurrenten in negatieve zin. Het lijken cq. zijn anders net kinderachtige pubers.

      • + 0
      • 23 feb 2017 - 03:23
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Ergens ben ik het wel met die windbuil eens. Van oudsher vormen autonome teams het DNA van F1, maar het is duidelijk dat zij zuchten onder het gewicht van de fabrieksteams.

    • + 0
    • 23 feb 2017 - 01:14
  • Interessant dat zich tussen Renault en Mallya een fittie lijkt te hebben ontwikkeld (of is het slechts een eenzijdig ding van de kant van Vijay?).

    Wat in het voordeel van Force India spreekt is het gegeven dat FI vorig jaar 4e heeft weten te worden met het op 1 na laagste budget (net iets meer dan Manor). Qua WK punten per €uro zijn zij de ware kampioen.
    FI heeft vorig jaar fantastisch werk gedaan met een doorontwikkeling van de auto van het jaar ervoor (geïntroduceerd zomer 2015 volgens mij). En ze zijn die ook blijven ontwikkelen vanwege hun strijd met Williams.

    Maar toch denk ik dat Abiteboul wel een punt heeft. Renault startte 2016 met en Lotus die begin 2015 geïntroduceerd was en dat jaar eigenlijk geen enkele ontwikkeling had doorgemaakt (want geen centjes bij Lotus). Anders gezegd; Renault reed in 2016 met een ouwe gele Lotus met een slechtere motor. Al heel vroeg in 2016 heeft Renault die auto gelaten voor wat het was en alles gezet op de bolide van 2017. En waar Force India al een flink deel van z'n budget heeft moeten steken in de bouw van de nieuwe wagen, daar zal fabrieksteam Renault inderdaad nog wel de nodige Franse €uro's op het doorontwikkelingsbankboekje hebben staan.

    • + 0
    • 23 feb 2017 - 09:46

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar