user icon


Fernando Alonso: "2016 was een van mijn beste seizoenen ooit"

  • Gepubliceerd op 29 dec 2016 07:43
  • comments 17
  • Door: Mathijs Carolus

Qua overwinningen staat hij al drie jaar 'droog', maar toch blijft tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso geloven in het project McLaren-Honda. De Spanjaard rijdt sinds 2015 voor de renstal uit Woking en wist sindsdien nog geen podium te behalen. 2015 was een dramatisch jaar voor het team uit Woking met een zwakke en onbetrouwbare Honda-motor. In 2016 ging het beter, maar verder dan een vijfde plaats als beste resultaat kwam Alonso niet.

Ondanks de niet wereldkampioen waardige resultaten in de afgelopen jaren beschouwt Alonso 2016 als een van zijn beste seizoenen ooit. "2012 zie ik als mijn beste seizoen ooit en op de tweede plaats komt 2014. 2016 komt denk ik op plaats drie. Ik voelde me het hele jaar sterk en zelfs in de stromende regen in Brazilië met banden van veertig ronden oud had ik het vertrouwen in de auto", aldus Alonso.

Volgens Alonso is het vertrouwen in de auto de belangrijkste vooruitgang die hij heeft geboekt in 2016. In 2015 stond de Spanjaard vaker aan de kant dan hem lief was: "Het vertrouwen in de auto gaf me iedere sessie de mogelijkheid op de limiet te rijden. Jenson Button is een ongelofelijk goede coureur, maar ik wist hem toch vaak te verslaan. Ook in de kwalificaties was ik vaak sneller, ondanks dat ik een drietal kwalificaties niet veel reed vanwege een motorwissel en de bijbehorende straffen. Ik heb het gevoel dat ik afgelopen seizoen op een zeer hoog niveau heb gereden. Vorig seizoen was iedereen teleurgesteld binnen het team, in 2016 waren de mensen optimistischer. We weten dat er nog een lange weg te gaan is om mee te doen om het kampioenschap, maar de motivatie is er in ieder geval."


Reacties (17)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 6.439

    Eerlijk is eerlijk, hij heeft, de door sommigen hardnekkig de hemel ingeprezen Button, finaal aan gort gereden en haalde meer dan 2 keer zoveel punten in een auto die gewoon zwaar minder was dan de STR.
    Sterker nog, hij reed zelfs Sainz en Kvyat naar huis die beide toch echt wel in een veel betere en snellere auto rondreden.
    Sainz wie? Idd ja. Finaal aan gort gereden.

    • + 2
    • 29 dec 2016 - 08:05
    • z0mer

      Posts: 1.905

      Zwaar minder was dan de STR? Overdrijven is ook een vak, beide teams hadden best een goede auto, maar moesten met het ontwikkelen en afstellen altijd rekening houden met het gebrek aan power van de motor.

      • + 1
      • 29 dec 2016 - 10:19
    • Rimmer heeft een Sainz fetisj

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 10:36
    • Sainz heeft Alonso wel al meerdere malen ingehaald dit jaar (nadat Alonso in pits stond met pech).

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 13:16
  • The dre

    Posts: 2.184

    Ik heb altijd wel feeling met honda gehad, vanaf mijn 15e droomde ik al van een bepaalde honda,en mijn eerste auto was dan ook die auto. helaas bouwen ze tegenwoordig weinig spannende auto's. Ik hoop echt voor zowel honda als alonso dat ze eind 2017 in de top 5 zullen staan.

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 08:07
    • Zou nog weleens een Integra type-R willen hebben. Vooral vanwege de motor en het onderstel. Mooi vind ik ze niet, maar man, wat een scheurijzer.

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 09:39
    • De nieuwe Civic al gezien?

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 09:40
    • The dre

      Posts: 2.184

      Integra type-R is idd spannende auto.
      Ik had zelf ooit een crx-Vtec. 160 pk op 900 kilo:) toendertijd een gti/gsi killer

      Nieuwe civic vindt ik een hok

      • + 1
      • 29 dec 2016 - 09:45
    • Ja dat was een kanon idd, al die vtec blokken lopen trouwens erg fijn. Superfel

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 11:04
    • The dre

      Posts: 2.184

      Boven de 4500 toeren kreeg je echt een boost, en hoorde je doe Vtec fluiten. Zoooooo gaaf als je 19 bent :)

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 12:56
  • Tifoso

    Posts: 2.824

    Komt hem wel goed uit dat hij meestal juist in de jaren dat hij een slechte auto heeft (en dus nauwelijks vergelijkingsmateriaal) zijn beste jaren rijdt. Zijn beste jaren vond ik 2004, 2005 en 2012.

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 09:16
    • Voor mij 2006 en 2012

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 09:41
    • 2004 was juist een minder jaar voor hem. Zou ik eerder gaan voor het 2008 seizoen, met name in de tweede seizoenshelft was hij belachelijk goed.

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 12:21
    • In 2004 werd hij een half seizoen om de oren gereden door Trulli, een beetje a la Vettel vs Ricciardo, tot dat Briatore dat niet leuk meer vond, toen werd Trulli plots de laan uitgestuurd. Halverwege het seizoen was het 2 - 4 in races die ze samen finishte voor Trulli en dan won Trulli nog in Monaco, een race dat Alonso uitviel. Toen hij in Frankrijk een foutje maakte waardoor Barrichello in de laatste bocht op het podium kwam, kon hij ineens niet meer in de top 8 rijden, terwijl hij niet een keer buiten de top 8 finishte voorheen. Als er ooit een complottheorie mag komen, dan is het dat wel.

      • + 2
      • 29 dec 2016 - 13:28
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Ik geloof dat dit nieuws al 6 weken oud is.
    Overigens, al je zijn serie doortrekt zou 2017 weer een matig jaar moeten zijn.

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 10:21
  • JV fan

    Posts: 1.794

    Hij lijkt ook het plezier terug te hebben :) (vreugde kreten in Amerika :D als voorbeeld

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 10:22
  • Petje af

    Posts: 780

    Komt door Stoffel's invalbeurt. Dat gaat nog wat worden tussen die 2

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 10:53

Gerelateerd nieuws



SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (39)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar