user icon


Ferrari-president durft geen titels te voorspellen

  • Gepubliceerd op 20 dec 2016 10:59
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

De doorgaans uitgesproken Ferrari-voorzitter Sergio Marchionne was tijdens de kerstlunch van de Scuderia met de media in Maranello minder gewaagd in zijn uitspraken. De Italiaan liet zich dit jaar meermaals ontglippen dat hij het afgelopen seizoen nog zeges verwachtte, maar Ferrari eindigde zonder overwinningen als derde in het constructeurskampioenschap.

Marchionne zegt nu: "Verwacht geen voorspellingen. De vorige keer was ik wat roekeloos en onzorgvuldig in mijn bespiegelingen, maar nu vraag ik alleen maar van het team om het in 2017 beter te doen dan in 2016. Dat moet niet al te moeilijk zijn, lijkt me."

Over de rijders van de Scuderia laat hij weten: "Ik heb dit jaar de beste Kimi Raikkonen ooit gezien, maar ik weet niet of hij na 2017 nog door wil gaan. Ik heb met Sebastian Vettel nog niet over een nieuw contract gesproken. Eerst moet hij zich op zijn gemak voelen in de auto voor volgend jaar. Vettel en Mercedes? Niki Lauda praat met iedereen, maar in 2017 rijdt Sebastian voor ons."

"Ik moet voor stabiliteit binnen het team zorgen, maar eerst moeten we onze coureurs in 2017 een geweldige auto geven. Voor 2018 houden we in de gaten welke rijders beschikbaar zijn. We moeten Vettel voorzien van een winnende wagen, anders is het zinloos om over de toekomst te praten."

"Sebastian wil winnen met Ferrari, dat weten we. In ruil daarvoor zal hij met vertrouwen moeten rijden, meer zijn rust moeten bewaren en minder geïrriteerd over moeten komen. Zijn gedachten moeten liggen bij het winnen op de baan, niet bij persoonlijke vetes of duels."


Reacties (18)

Login om te reageren
  • Zit toch enige reserve in richting Vettel.. Hij gooit 't wel op de wagen, maar toch

    • + 0
    • 20 dec 2016 - 11:06
    • Stitch

      Posts: 4.553

      Vooral de laatste zin laat zien dat hij geen oogkleppen op heeft, maar genuanceerd de vinger op de zere plek legt. Ik ben positief verrast.

      • + 1
      • 20 dec 2016 - 11:10
    • Met de laatste zin slaat Marchionne de spijker op de kop, ja Ferrari moet alles in het werk stellen om Vettel een goede wagen te geven, maar Vettel zelf heeft zich dit seizoen ook niet altijd van zijn beste kant laten zien. Hopelijk trekt hij dit zichzelf aan en verrassen ze volgend jaar weer in positieve zin.

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 11:26
    • Ja zeker, wat nette tips aan het adres van Vettel :)

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 12:40
    • Zou Vet toch enigszins bij de Benzjes terecht komen voor volgend seizoen...?

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 13:00
    • manuel

      Posts: 2.888

      Zo Vettel krijgt er van langs. Is dat nou echt handig? Dit moet je intern bespreken en niet je top coureur in het openbaar de les lezen. Als je dan toch transparant wilt zijn, moet je ook vertellen waarom de auto in 2016 gewoon niet goed genoeg was. En die mensen aanspreken op een slechte prestatie.

      • + 1
      • 20 dec 2016 - 13:08
  • "Dat moet niet al te moeilijk zijn lijkt me." Wat een heerlijke sneer voor een topsfeer op het kerstdineer van deze heer. Doet toch zeer.

    • + 3
    • 20 dec 2016 - 11:08
    • Dat zinnetje viel mij ook het meeste op Trademark. Hij nuanceert afgelopen seizoen als slechter dan slecht en beter dan dit seizoen is een makkie. Niet echt een opbeurende uitspraak zeg maar.

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 11:16
    • Inderdaad, en dat je dat een keer tegen de pers zegt is nog tot daar aan toe, maar bij de kerstlunch? Lekker voor de motivatie..

      • + 1
      • 20 dec 2016 - 11:19
    • Ze moeten al blij zijn dat ze überhaupt een kerstlunch krijgen ;)

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 11:23
    • Moet kunnen wat deze roeptoeter zegt. Wanneer Vettel niet tevreden is over de auto zegt hij dat ook.

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 11:27
    • Volgens mij valt het behoorlijk mee dat Vettel Ferrari bekritiseerd heeft. Maar zo'n kerstlunch lijkt me eerder een mooie kans om weer positief vooruit te kijken en te waarderen dat iedereen in ieder geval zijn best gedaan heeft dan dat je op zo'n moment nog eens duidelijk maakt dat het een drama was. Dat beseffen ze daar echt wel al en zo'n uitspraken zorgt alleen maar voor extra druk waardoor je wil gaan forceren.

      • + 1
      • 20 dec 2016 - 11:33
    • Ach, ook zonder deze uitspraak zag je dat Vettel te agressief in die auto reed en aan het forceren was. En daar heeft hij gewoon een punt wat gezegd mag worden

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 11:37
    • Ik had het toch ook niet over wat hij over Vettel zegt... Maar goed, iedereen moet zijn eigen aanpak vooral gebruiken, maar ik denk zelf dat 2017 voor Ferrari wél slechter wordt dan 2016...

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 12:10
  • John6

    Posts: 2.969

    Ik vind dat hij de problemen goed aangeeft, ik wil mooie GP's zien, en niet MB het gehele Seizoen op 1-2 .
    Laat maar 3-4 teams vechten om op het podium te komen.

    • + 0
    • 20 dec 2016 - 12:03
  • Kimi was het enige lichtpuntje bij Ferrari dit jaar, de rest was zwaar onvoldoende.

    • + 1
    • 20 dec 2016 - 15:32
  • Ik was in de veronderstelling dat Ferrari de kerstlunch/borrel afgelast had voor dit jaar? Of is deze lunch alleen voor het topmanagement dan?

    • + 0
    • 20 dec 2016 - 17:03
  • TDZ

    Posts: 1.296

    En als Vettel nog een K seizoen heeft in 2017 dat gaat ie verkassen naar de MB.

    • + 0
    • 20 dec 2016 - 17:22

Gerelateerd nieuws



IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.296
  • Podiums 51
  • Grand Prix 95
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (32)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar