user icon


Todt: "Ferrari 10 procent minder dan Mercedes"

  • Gepubliceerd op 19 dec 2016 15:44
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Ferrari gaf het voorbije seizoen tien procent toe op het dominante Mercedes. Dat oordeel velt voormalig teambaas Jean Todt, tegenwoordig voorzitter van de internationale autosportbond FIA. Ferrari sloot dit jaar af op een derde plaats bij de constructeurs met een achterstand van 367 punten op Mercedes.

Todt zegt in Corriere della Sera: "Ferrari kwam tien procent tekort ten opzichte van Mercedes en drie procent ten opzichte van Red Bull Racing. Dat is niet heel veel. Ferrari was continu in de voorhoede te vinden en behaalde ook successen wanneer er geen problemen waren met de betrouwbaarheid. Als wij net zo betrouwbaar waren geweest als Ferrari tegenwoordig is, dan hadden we in 2006 de titel gewonnen met Michael Schumacher en in 2008 met Felipe Massa."

De Fransman maakt geen woorden vuil aan de huidige Ferrari-voorzitter en directeur Sergio Marchionne. Oud-coureur en analist Marc Surer doet dat tegenover Speed Week wel. "Marchionne zou misschien een goede voetbaltrainer zijn, maar in de Formule 1 werkt het niet om iedereen maar tegen de schenen te schoppen. De Formule 1 is een analytische sport, dat begrijpt hij niet. Hij formuleert steeds eisen en deadlines, maar de Formule 1 werkt niet zo."


Reacties (17)

Login om te reageren
  • PeedeBee

    Posts: 101

    Ja, ze hadden ook 10% minder punten! Oh wacht...

    • + 2
    • 19 dec 2016 - 15:55
    • Tussen 1 en 2 is het 28% minder punten (25 om 18)
      Tussen 1 en 3 is het 40% minder punten (25 om 15)

      Dus je bent 10% minder en het 2e team, dan heb je meteen 40% minder punten.

      • + 3
      • 19 dec 2016 - 18:04
  • Ze moeten eerst Marchionne de laan uitsturen, die kerel heeft niets van F1 begrepen zoals Surer ook zegt!

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 16:28
    • Stitch

      Posts: 4.550

      Jammer dat er niemand boven staat die dat kan...

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 17:07
    • Brammus

      Posts: 659

      Boven niet nee Stitch maar volgens mij hebben zowel ferrari als fiat-chrysler een raad van bestuur die een aftreden kan afdwingen.. Maar goed, ik gok dat de formule 1 prestaties niet echt van zo'n groot belang zijn om zoiets te doen.

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 18:26
  • Jean Todt schijt duidelijk niet in zijn oude nest en zo hoort dat ook.
    Maar wat is "niet heel veel" qua tekortkoming op Mercedes en Red Bull ?
    Die drie procent ten opzichte van Red Bull Racing valt inderdaad nogal mee, maar tien procent tekort ten opzichte van Mercedes is toch best een groot gat.
    En de betrouwbaarheid van de versnellingsbak was afgelopen seizoen toch ook niet echt om blij van te worden.

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 16:35
    • Montfort

      Posts: 413

      Als voorzitter van de FIA moet je je niet uitlaten over een willekeurig team, laat staan je oude eigen team, zo zou het horen m.i..
      En zeker met zijn rol in het niet straffen van VET na zijn meltdown.

      Tuurlijk heeft hij nog steeds een liefde voor Ferrari, maar als je op zijn nivo acteert moet je jezelf niet door journalisten tot dat soort uitspraken laten verleiden.

      • + 0
      • 20 dec 2016 - 01:59
  • The dre

    Posts: 2.184

    Waar baseerd hij uberhaubt die 3 en 10% op? Op basis van punten zul je toch echt heel wat hoger uitkomen.
    Dit klinkt meer als bagatelliseren van het probleem om de mensen thuis en de killing pers wat positiever te stemmen.

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 17:36
    • Hij heeft al 2 weken zitten rekenen, doe nou ff zachtjes met Todt anders gaat hij huilen.
      Hij weet niet beter ssstt

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 20:01
  • The dre

    Posts: 2.184

    Net even vlug gespiekt, op basis van punten komen ze bijna 50% tekort op mercedes. Steek die zo genoemde 10% dus maar in een klein donker gaatje.

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 17:39
  • Wel wel dan hebben ze nog heel wat werk op de plank!

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 18:27
  • Todt zou zich als FIA voorzitter niet zo moeten uitspreken over een bepaald team, zeker niet wanneer je er banden mee hebt (gehad). Komt niet zo professioneel over. Het is niet aan hem om uitspraken te doen over prestaties van een team, in elk geval niet in het openbaar.

    Daarbij kan Todt zich maar eens beter richten op de bende die hij de afgelopen heeft veroorzaakt of heeft laten gebeuren. Sinds hij is aangetreden is F1 in een economische en identiteit crisis gekomen, en tot op heden zie ik hem dat niet toegeven, laat staan oplossen.

    En als je je nauwelijks nog laat zien op de F1 paddock, of enigzins aanspreekbaar bent voor pers, en je overduidelijk graag op de FE paddock rondloopt, waar zeer toevallig je eigen zoon rondrijd in een dominant Frans team... Geeft je dat ook wel te denken. Ik zie die Todt maar al te graag verdwijnen. Wanneer zijn er weer FIA verkiezingen? Een man als Brawn of toch maar weer malle Mosley lijken me beter geschrikt voor de job.

    • + 2
    • 19 dec 2016 - 18:37
    • Correctie, wat ik zeo over Nicolas Todt klopt niet, dat neem ik terug. Desalniettemin blijft het wel apart dat waar Jean Todt is, er toch vaak veel Franse invloed te vinden is in die klasses.

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 18:44
    • erwin93

      Posts: 893

      Economische crisis wordt ook veroorzaakt door al dat beurs gehannes en het uitstappen van een aantal autofabrikanten. Identiteitscrisis is al sinds Mosley aan het roer staat/stond :)

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 19:29
  • Epol611

    Posts: 408

    Todt ... heeft goed inzicht in....maar voor 2017...?????? ingeval .ja..weer een seizoen naar de k L o t e n.

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 22:53
  • mediF1

    Posts: 2.500

    Marc Surer weet zeker niet dat je in het voetbal ook niemand tegen de schenen mag schoppen .

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 22:58
  • TDZ

    Posts: 1.296

    10%??? zeg maar 30 %

    • + 0
    • 20 dec 2016 - 17:19

Gerelateerd nieuws



IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar