user icon

Jenson Button: "Ik nam beslissing over toekomst te vroeg"

  • Gepubliceerd op 27 nov 2016 09:19
  • comments 19
  • Door: Mathijs Carolus

Jenson Button rijdt vanmiddag zijn voorlopig laatste race in de Formule 1. Hoewel de Brit tot en met 2018 onder contract staat bij zijn huidige werkgever McLaren, staat de wereldkampioen van 2009 volgend jaar niet aan de start. Button nam de beslissing om te stoppen al in september, maar laat in Abu Dhabi weten dat die beslissing te vroeg kwam en veel invloed heeft gehad op zijn benadering van de afgelopen races.

Button liet in zijn verklaring van september weten het woord 'stoppen' te haten, in de persconferentie in Abu Dhabi liet de 36-jarige coureur uit Somerset weten ervan uit te gaan in Abu Dhabi zijn laatste Formule 1 Grand Prix te rijden. 

"Ik denk dat ik te vroeg met het nieuws naar buiten ben getreden. Het was beter geweest wanneer ik nog even had gewacht. Binnen het team was dat geen probleem geweest, de promotie van Stoffel Vandoorne was dan alleen iets later wereldkundig gemaakt. Ik denk dat ik mijn beslissing te vroeg heb gemaakt, het heeft echt invloed gehad om mijn motivatie en benadering van de races. Ik blijf echter wel achter mijn beslissing staan", aldus Button.

Voor Button is het vanmiddag de 305e keer dat hij aan de start staat van een Formule 1 Grand Prix. Button debuteerde in 2000 in de Formule 1 bij Williams en kwam via Renault, BAR, Honda en Brawn GP uiteindelijk bij zijn huidige werkgever McLaren terecht. De laatste overwinning van Button dateert van 2012, toen hij in wisselende omstandigheden de Grand Prix van Brazilië won.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • "Voor Button is het mogen de 305e keer dat hij aan de start staat van een Formule 1 Grand Prix "
    Ik dacht dat de race vanmiddag wordt gereden.

    • + 0
    • 27 nov 2016 - 09:24
  • Ik vind dat Button ook al een tijdje uitstraalt dat hij er wel klaar mee is, terwijl Massa in ieder geval nog iets van die laatste races lijkt te willen maken..

    • + 3
    • 27 nov 2016 - 09:47
    • Mee eens Trademark.
      En ik begrijp ook niet wat het 'wereldkundig maken' ervan ermee te maken heeft.
      Hij had die beslissing toch gewoon voor zichzelf al met zekerheid genomen? Volgens mij zit dat dan vanaf dat moment tussen je oren, ongeacht wie daar verder weet van heeft.

      • + 1
      • 27 nov 2016 - 10:15
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Are you kidding me? Het is juist Massa die de prestaties heeft laten liggen sinds de aankondiging.

      • + 1
      • 27 nov 2016 - 11:39
  • Politik

    Posts: 6.494

    Dat zijn motivatie totaal is weggevallen, zegt wel veel over hem. Een echte winnaar zou tot het einde alles gegeven hebben om zijn carrière met glans af texsluiten.
    Dat is ook de reden dat hij altijd een redelijk saaie, voorspelbare en kleurloze coureur is geweest. Soms aardige dingen laten zien, vooral in onvoorspelbare omstandigheden, maar meestal risicoloos.

    • + 0
    • 27 nov 2016 - 10:01
  • Feldwebel

    Posts: 133

    Nee beste Jenson. Het was leuk, het was fijn, maar nu is het tijd voor iets anders. Daar is de deur, uw garderobe ligt reeds op straat.

    Zwaai zwaai

    • + 1
    • 27 nov 2016 - 10:02
    • Niet heel respectvol voor een (aardige) coureur die een hele mooie staat van dienst heeft!
      En wat had jij ook alweer bereikt in je leven👎

      • + 13
      • 27 nov 2016 - 10:06
    • @Ridertje ik weet niet jouw voorkeur is maar ik kijk liever naar hongerige spectaculaire coureurs dan coureurs die al jarenlang mentaal met pensioen zijn zoals Massa en Button. Volgend jaar krijgen we er veel leuks voor terug: nieuw bloed.

      • + 0
      • 27 nov 2016 - 10:29
    • DC dat ben ik ook helemaal eens! Maar daarvoor houd ik wel respect voor Button!
      Altijd een vriendelijke jongen geweest.

      • + 4
      • 27 nov 2016 - 10:47
  • Ja Button het zal lastig worden zonder jou, maar vanaf maandag gaan we het toch proberen.

    • + 1
    • 27 nov 2016 - 10:12
  • Button zal snel vergeten zijn. Hij is in mijn ogen 2 jaar te lang doorgegaan. Stoffel gaat denk ik goed presteren in 2017..we zullen dan allemaal beseffen dat Stoffel eigenlijk al in 2016 het hele seizoen had moeten rijden. Met pensioen gaan doe je thuis niet in de Formule 1. Gelukkig weer een rijder minder die voor de Halo is.

    • + 0
    • 27 nov 2016 - 10:24
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Kan Stoffel zijn voornaam niet veranderen? Het klinkt gewoon niet snel.

      • + 1
      • 27 nov 2016 - 11:18
    • Patrace

      Posts: 2.479

      @verfuktf1 : Nog even geduld en je probleem lost zich vanzelf op, want over een tijdje wordt de naam Stoffel juist geassocieerd met snelheid. :-)

      • + 1
      • 27 nov 2016 - 11:51
    • verfuktf1

      Posts: 511

      En niet met een schildpad. Het ligt aan mij. Generatiekloof ;) Ik help het je hopen PATRACE@
      btw, patrace klinkt ook niet echt snel :)

      • + 0
      • 27 nov 2016 - 12:03
    • Politik

      Posts: 6.494

      @verfukt, ik vind de laatste 4 letters van zijn naam anders wel snel klinken; -)

      • + 0
      • 27 nov 2016 - 12:52
    • CTRA

      Posts: 3.536

      Misschien als het niet lukt bij McLaren met stoffel, kan hij voor het team van (ZOEF de) Haas gaan rijden.

      • + 0
      • 27 nov 2016 - 12:56
    • Engelsen noemen hem 'The Stof'

      • + 0
      • 28 nov 2016 - 19:43
  • Neen man goede beslissing deze!

    • + 0
    • 29 nov 2016 - 17:12

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land GB
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, GB
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar