user icon

FIA op zoek naar steun voor de 'halo' in 2018

  • Gepubliceerd op 25 nov 2016 15:15
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

De internationale autosportbond FIA heeft de wens om in 2018 een middel om de hoofden van coureurs in eenzitter-klasses zoals de Formule 1 beter te beschermen. De 'halo' geniet de voorkeur en is de afgelopen maanden uitgebreid aan de tand gevoeld door de rijders. Nu breekt de tijd aan om knopen door te hakken en het woord is aan de coureurs.

Het merendeel van de teams is tegen de halo, net als Bernie Ecclestone. Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene vertelde FIA-president Jean Todt: "Doe wat jij denkt dat nodig is." Dat is precies hoe Todt het niet wil aanpakken. De Fransman wil niet zijn zin doordrijven zonder dat er steun is voor de plannen van de FIA en is op zoek naar consensus.

Auto Motor und Sport bericht dat Todt nu zijn oor te luister zal leggen bij de rijders. Als het merendeel van de coureurs zich positief uitdrukt over de halo, dan zal de FIA het systeem verplichten voor 2018, ook al zijn de teams tegen. Laten de rijders zich negatief uit over de halo, dan stelt de bond de introductie ervan verder uit.

Zo verschaft de FIA zichzelf ook tijd om alternatieve systemen te ontwikkelen. Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is kritisch. "Ze zouden alleen de rijders met een contract voor 2018 naar hun mening moeten vragen. Wat maakt het Jenson Button of Felipe Massa uit? Zij komen toch niet meer terug in de Formule 1."

Lees hier wat enkele coureurs vinden van de halo.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Wij hopen dat je het nooit zult vinden. De meeste rijders zijn het er niet mee eens. Dus probeer dan eens zulke dingen er niet door te proppen.

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:20
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Echt mensen, we moeten die halo overslaan - laten we een rollator monteren.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 23:38
  • JaapB

    Posts: 1.180

    Er is geen steun van teams of rijders dan moet je het gewoon niet doen. Ik denk dat als je het totaal aantal ongelukken met hoofdletsel optelt van de laatste 5 jaar dat het niet rechtvaardig is om te zeggen het moet.
    De halo had echt niet het leven van Bianchi gered en ook Massa had gewoon die bout in zijn helm gekregen.

    • + 1
    • 25 nov 2016 - 15:21
    • Fretznet

      Posts: 266

      Als de Halo er al was, dan had Alonso misschien nu nog in Australië vast in zijn auto gezeten.

      • + 6
      • 25 nov 2016 - 15:24
    • @jaapb, ooooh ik dacht dat Massa een stukje van een vering in z'n helm knalde..
      Maar je zal gelijk hebben.

      • + 2
      • 25 nov 2016 - 15:39
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Aangezien DTM een voorportaal van F1 is zou ik zeggen, probeer 'm eerst daar eens uit en kijk of 't werkt.

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 00:32
  • Er zitten 3 steunen aan, niet genoeg?..

    • + 1
    • 25 nov 2016 - 15:23
    • ik vind 3 steunen niet genoeg...er moeten er minsten 5 op zitten. Dat de coureur dan minder van de baan ziet is jammer voor hem want het zorgt voor meer veiligheid, oh wacht...

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 15:25
    • Zouden steunzolen een oplossing kunnen zijn?

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 15:57
  • CTRA

    Posts: 3.594

    Lijkt de overheid in Nederland wel.

    We hebben ergens geen draagvlak voor, dus gaan we ervoor zorgen dat we het krijgen.
    Om er vervolgens achter te komen dat dat ook niet lukt en het dan toch door je strot te drukken.

    • + 2
    • 25 nov 2016 - 15:26
    • Met een nasmaak die je nog jaren zal proeven :-(

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 15:34
    • CTRA

      Posts: 3.594

      Soms komt ie zelfs nog even omhoog met een anti peristaltische beweging.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 15:35
  • Ik ga er vanuit dat als de coureurs mogen beslissen, dat achterlijke ding er niet gaat komen.

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:35
    • Roy

      Posts: 2.172

      Grosjean? klaagde dacht ik over misselijkheid door het ding... kijk, als dat iets is dat meer coureurs zouden kunnen ervaren, kun je je afvragen of dit goed komt. Laten we wel zijn, 1,5 uur racen met halo , zou natuurlijk anders moeten zijn als een half uur....

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 15:38
  • Roy

    Posts: 2.172

    Ik vermoed ook dat de Fia de bal bij de teams bewust neer legt... En waarom?

    Teams stemmen tegen, dus komt de Halo er niet. Fans blij.

    Gaat het mis met de Halo, zijn teams zelf verantwoordelijk... WANT hun hebben tegen gestemd....

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:35
    • ringo

      Posts: 3.378

      als je niet binnen 10seconden uit kan springen is het ook een gevaar

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 23:30
    • Roy

      Posts: 2.172

      @Ringo ... precies dat!! Alonso bijvoorbeeld, als daar een halo op had gezeten, zo half liggend tegen de vangrail.... In geval van brand... leee-vensgevaarlijk

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 08:06
  • Mijn steun krijgen ze igg niet!!

    • + 2
    • 25 nov 2016 - 15:37
  • beertje

    Posts: 409

    De fia probeert doormiddel van een beschermingsmiddel zijn straatje schoon te vegen, na het dodelijk ongeluk Van Jules Bianchi. Dat Jules omgekomen is heeft 2 schuldigen: Jules zelf door te hard onder geel te rijden, en de fia door niet eerst een safty car op de baan te brengen alvorens de kraan op de baan te laten rijden.Iedereen weet dat Jules ook niet meer geleeft zou hebben met een halo op de wagen.

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:43
  • Nou maar hopen dat de meeste coureurs zich ook negatief over de halo uitlaten,
    alle coureurs moeten stemmen vind ik! (behalve de voorstanders)

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:55
    • Ik ben ook voorstander van een Poetin/ Kim Jung Un achtige stemming over de halo.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 16:34
    • Wie voorstemt krijgt een geheel verzorgde vakantievlucht naar Argentinie onder de bezielende leiding van captain Julio Poch

      • + 2
      • 25 nov 2016 - 16:58
    • Ooooew, ga je mond spoelen Brabham..;-)

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 17:45
    • Het type foute uitspraken die het heerschap op m'n avatar had kunnen doen :)

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 19:05
  • Vooral goed blijven zoeken :)

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 16:47
  • Polleken

    Posts: 933

    Laat ze maar zoeken ! Ik hoop dat ze het niet vinden .

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 19:06

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos