McLaren haalt F-duct van bolide MP4-25 voor Monza

McLaren zal zonder de F-duct afreizen naar het circuit van Monza, waar over een kleine drie weken de Grand Prix van Italië wordt verreden. Dat is een opmerkelijke beslissing, want juist op het lange rechte stukken van Monza lijkt de F-duct voor een hogere topsnelheid te zorgen.

McLaren was dit jaar het eerste team dat de F-duct dit jaar introduceerde, maar is ook het team dat het voor de Grand Prix in Italië weer van de auto afhaalt. De F-duct wordt gebruikt voor een hogere topsnelheid op de rechte stukken, maar kan ook voor meer downforce op de achtervleugel zorgen tijdens bochten zonder daarvoor oo het rechte stukken snelheid te moeten inleveren.

Tijdens de race op Monza haalt McLaren de F-duct dus van de bolide af. Eerder dit jaar hield McLaren als enige team de F-duct op de auto tijdens de race in Monaco. Teambaas Martin Whitmarsh verklaarde toen: "De F-duct is iets wat beter zal werken op lange rechte stukken dan op een circuit als dit. Maar op dit moment hebben we nog geen goed alternatief voor de F-duct zodat we deze nu nog niet weg kunnen halen", aldus Whitmarsh in Monaco.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Misschien zorgt de ingang van de F-duct tunnel voor drag en halen ze het daarom eraf.

    • + 0
    • 23 aug 2010 - 18:40
    • Ik lees via andere bronnen: Het circuit van Monza is een low downforce circuit, en in die omstandigheden voegt de F-Duct niets toe aan de prestaties van de auto. Door het er af te halen kan men meer gewicht gebruiken om de balans juist te krijgen.

      • + 0
      • 23 aug 2010 - 19:38
  • Mmm interessant. Misschien is het omdat de achtervleugel \'kleiner\' is voor hoge topsnelheid banen, en daardoor de F-duct geen duidelijke werking meer heeft.

    • + 0
    • 23 aug 2010 - 18:45
  • De renstal uit Woking kiest er echter voor om zich volledig te focussen op een speciaal aërodynamisch pakket dat het team meeneemt naar het Italiaanse circuit. \"We racen er komend weekend wel mee in Spa, maar niet in Monza\", aldus een woordvoerder van McLaren

    • + 0
    • 23 aug 2010 - 19:34
  • ARW

    Posts: 1.092

    Heeft geen nut omdat achtervleugel bijna helemaal horizontal staat. De extra luchtstroom naar achtervleugel creeert nauwelijks downforce.

    • + 0
    • 23 aug 2010 - 19:49
  • Heee :) oke, maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik het begin te begrijpen.

    • + 0
    • 23 aug 2010 - 20:43
  • gp

    Posts: 4.935

    Dit geeft de indruk dat ze nu wel een goed alternatief hebben. oei oei, fans van Webber, Vettel of Alonso. Dit zou wel eens heel slecht nieuws voor hun kunnen zijn! Want als hamilton een goede auto heeft is hij heel moeilijk te verslaan.

    • + 0
    • 23 aug 2010 - 20:56
    • Op Monza heb je gewoon geen alternatief nodig. Het werk van de F-duct wordt door de speciale achtervleugel die ze meenemen al bijna gedaan dat ze door hem niet te gebruiken waarschijnlijk winst kunnen boeken.

      • + 0
      • 24 aug 2010 - 01:44
    • Als Schumacher een goede auto heeft, is hij NIET te verslaan..
      Beetje cafe praat dit, maar jij begint ermee.. GP!

      • + 0
      • 24 aug 2010 - 09:34
    • Waarom zou Rosberg er dan ook niet gewoon voor zitten?

      • + 0
      • 24 aug 2010 - 14:25
  • mario

    Posts: 15.285

    F-duct maakt op deze baan ook niet het grote verschil omdat de achtervleugel al zo plat ligt dat er weinig meer gestalled kan worden.

    • + 0
    • 24 aug 2010 - 10:55
  • gp

    Posts: 4.935

    Schumacher WAS niet te verslaan met een goede auto.

    • + 0
    • 24 aug 2010 - 12:57

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar