user icon

Alonso krijgt gridstraf van 35 plaatsen

  • Gepubliceerd op 27 aug 2016 08:00
  • comments 19
  • Door: Mathijs Carolus

Het verhaal van het weekend in België tot dusver is de motorwissel van Lewis Hamilton. Het zat er al een tijdje aan te komen dat de drievoudig wereldkampioen in Spa of Monza een motorwissel moest laten doen vanwege gebrekkige betrouwbaarheid aan het begin van het seizoen. Hamilton zal echter niet helemaal achter aan starten met een gridstraf van 31 plaatsen. Die twijfelachtige eer komt toe aan McLaren-coureur Fernando Alonso die een straf van maar liefst 35 plaatsen krijgt.

Alonso kwam gisteren tijdens de eerste vrije training al snel naar binnen. Een waterlek bracht zijn sessie ten einde. Honda besloot uit voorzorg de motor te wisselen. Een geluk voor Alonso is dat hij wel gebruik mag maken van een verbeterde versie van de krachtbron. Voor Alonso is het zijn zesde motor van het jaar, volgens de regels mogen de coureurs vijf motoren over een seizoen gebruiken. 

Reacties (19)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 8.311

    Das dan alvast één plaatsje winst voor Hamilton en start hij niet aan de vuile kant.... ;)

    • + 1
    • 27 aug 2016 - 08:06
    • Patrace

      Posts: 2.673

      Volgens mij pakt Hamilton nog meer plaatsen gridstraf omdat hij meerdere motoren heeft gewisseld... dus die schiet niks op met de straf van Alonso.

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 10:09
    • Patrace

      Posts: 2.673

      Oh lezen is ook een vak... vergeet mijn vorige opmerking. :-)

      • + 2
      • 27 aug 2016 - 10:11
    • Toch wel... HAM heeft op dit moment een gridstraf van 55 plaatsen....

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 11:40
  • F1jos

    Posts: 901

    En ook voor de 20 andere rijders.

    • + 0
    • 27 aug 2016 - 08:14
    • mario

      Posts: 8.311

      Denk niet dat Alonso voor pole had kunnen gaan hoor ;)

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 08:21
    • wibi

      Posts: 4.514

      Is niet waar... Er zijn een stuk of 6 auto's die toch voor ALO hadden gekwalificeerd en die hebben er geen zak aan dat de Spanjaard vertrekt van positie 18, 22, 25 of 49...

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 08:22
  • 22 auto's op de grid en 35 plaatsen straf......doet een beetje denken aan de straffen in Amerika. 379 jaar in jail voor een moord.

    • + 1
    • 27 aug 2016 - 08:48
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Mee eens, ik vind dit totaal van de zotte. En als ik Alonso was, dan was ik zo helemaal klaar met McLaren-Honda....

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 08:55
    • wibi

      Posts: 4.514

      ....zonder kans op eerdere vrijlating... En dat zou van mij na een jaartje of 250 best mogen... ;-)

      • + 3
      • 27 aug 2016 - 08:56
    • rufage

      Posts: 167

      35 plaatsen naar achter. Stel dat hij in de kwalificatie de 10e tijd rijdt dan start hij dus als 45e. Dat is vanaf de parkeerplaats buiten het circuit.

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 12:05
  • Kijk, dat is nu typisch Alonso, moet altijd elke dag een wedstrijdje winnen, maakt niet uit waarmee. En deze heeft hij dus van Hamilton gewonnen.

    Overigens dacht ik ergens gelezen te hebben dat Hamilton dt weekend tweemaal zou wisselen, dan zou zijn staf toch nog hoger worden. Weet iemand daar meer van?

    • + 0
    • 27 aug 2016 - 09:32
    • Patrace

      Posts: 2.673

      Ik dacht ook dat Hamilton meer plaatsen straf zou krijgen, want ze geven hem dit weekend sowieso 2 nieuwe motoren. Maar ik weet niet exact welke onderdelen van de motor dat zijn.

      Maar Mercedes geeft pas aan dat ze iets vervangen als ze het daadwerkelijk op de auto hebben gemonteerd. Dus niet vooraf. En het kan best zijn dat hij vandaag weer nieuwe onderdelen krijgt, dus dan loopt zijn straf nog verder op. Op Sky hadden ze het daar gisteren wel over.

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 10:15
    • net bevestigd, Hamilton heeft nog eens 25 plaatsen extra straf

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 11:18
  • harmtim88

    Posts: 123

    Toch wel jammer dat het aantal startplaatsen wat je verliest door een straf niet meegenomen kan worden naar een volgende GP en je er na 1 race alweer vanaf bent. Zal toch leuker zijn, dat het zoals het volgens mij in een andere klasse, weet alleen niet meer welke, over meerdere races verspreid kan worden. Dat als je na de kwalificatie 5de staat je door je straf als 22ste start en dan de rest van de straf bij de volgende GP moet voldoen zodat je daar dan ook weer in het achterveld moet starten. Wordt er toch minder mee "gesjoemeld".

    • + 0
    • 27 aug 2016 - 09:39
  • Dit is ongeveer de startopstelling voor Alonso en Hamilton.
    scontent.xx.fbcdn.(...)5e66018d2fb5fbc&;oe=5847B397

    • + 0
    • 27 aug 2016 - 09:51
  • Nijhuis

    Posts: 653

    Kunnen ze die straf niet aanpassen zodat je geen x-aantal plaatsen straf krijgt, maar x-aantal seconden straf? Bijvoorbeeld in plaats van 5 plekken straf bij een nieuwe unit, krijg je dan 5 seconden straf, opgeteld bij je Q-tijd. In dit geval had Hamilton dus 30 seconden straf gehad. Stel dat tussen hem en de langzaamste (gemeten in Q3) slechts 20seconden zat, dan moet hij vanuit de pits starten, 10 seconden nadat de laatste de startlijn is gepasseerd.

    Maakt het straffen op deze waardeloze regel een stuk interessanter. :)

    • + 0
    • 27 aug 2016 - 11:18
  • Ze moeten gewoon letterlijk 35 plaatsen terug.. . Starten vanaf busstop? ;)

    • + 0
    • 27 aug 2016 - 11:18
  • Cypher

    Posts: 2.157

    Hamilton krijgt 55 plaatsen straf. Rondje achterstand beginnen dus :)

    • + 0
    • 27 aug 2016 - 11:45

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 158
  • Podiums 0
  • Grand Prix 88
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar