user icon

Jos verbood Max om in te halen op rechte stukken

  • Gepubliceerd op 26 aug 2016 12:12
  • comments 39
  • Door: Rob Veenstra

Dat Jos Verstappen een grote hand heeft gehad in de opleiding van zoon Max tot Formule 1-coureur was al bekend. De vader van de Red Bull Racing-rijder heeft in Metro een tipje van de sluier gelicht over zijn aanpak. Max Verstappen mocht van Jos bijvoorbeeld alleen in de bochten en op onverwachte plekken inhalen, anders zou het te makkelijk worden.

Jos Verstappen legt in Metro uit: "Ik heb hem destijds in de karting ook verboden op het rechte stuk in te halen, omdat het te gemakkelijk was. Hij moest het ergens anders doen. Ik zei: je moet anderen inhalen waar ze het niet verwachten. Want inhalen doe je niet impulsief, daar denk je over na."

"Ik herinner me wat dat betreft nog een race in Genk, voor het Europees kampioenschap. Max haalde een topcoureur tussen twee rechterbochten in. Die jongen was zo van streek dat Max meteen een gat van twintig meter had. Want die jongen had nooit verwacht dat hij daar voorbij gestoken zou worden. Zulke inhaalacties, daar doet hij het voor."

Reacties (39)

Login om te reageren
  • BramG44

    Posts: 424

    heerlijk

    • + 4
    • 26 aug 2016 - 12:15
    • Wat heb je gekookt?

      • + 5
      • 26 aug 2016 - 12:15
    • BramG44

      Posts: 424

      een beetje formule 1, smaakt naar meer, dat had ik vier weken niet gegeten...

      • + 8
      • 26 aug 2016 - 12:17
    • Een beetje van Max(i), en een beetje van je zelf.

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 13:50
    • gabini

      Posts: 808

      Blikje Redbull erbij en klaar!

      • + 0
      • 26 aug 2016 - 19:56
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Of achterstevoren rijdend op het rechte stuk. Daarvan raakt de concurrentie ook van streek.

    • + 4
    • 26 aug 2016 - 12:15
    • bredab

      Posts: 38

      lol

      • + 0
      • 26 aug 2016 - 13:02
    • Patrace

      Posts: 2.713

      Wel even zwaaien naar auto's die achter je rijden dan. :-)

      • + 0
      • 26 aug 2016 - 13:13
    • Hahaha

      • + 0
      • 26 aug 2016 - 13:14
  • themack

    Posts: 558

    Ik zie Jos in de toekomst wel andere talenten begeleiden!

    • + 2
    • 26 aug 2016 - 12:16
    • xcite

      Posts: 180

      dochter, klein zoon misschien andere echt niet. ik denk dat we Jos volgend jaar weer op Le Mans zien.

      • + 0
      • 26 aug 2016 - 12:23
    • joop

      Posts: 1.113

      Ik niet eerlijk gezegd............ Max is zijn zoon, dus dat ligt anders voor Jos, maar of hij anderen kan begeleiden..........mmmmmm, weet ik zo nog net niet..

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 12:23
    • Wie durft het om zijn kinderen bij Jos onder te brengen?

      • + 4
      • 26 aug 2016 - 12:38
    • Ik niet.

      • + 3
      • 26 aug 2016 - 12:41
    • Njah, hij heeft Giedo natuurlijk ook begeleid, maar de band die Jos en Max samen hebben, is ws wel heel belangrijk geweest en zal hij niet zomaar met een 'vreemde' hebben

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 12:42
    • Rimmer

      Posts: 8.744

      Als Jos in de toekomst al iemand begeleidt dan is het zijn schoondochter; richting het altaar.

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 12:46
    • @RIMMER: Volgens mij heb je het niet begrepen... De VADER van de bruid brengt haar naar het altaar niet de vader van de bruidegom....

      • + 5
      • 26 aug 2016 - 12:50
    • dat regelt Jos wel...

      • + 0
      • 26 aug 2016 - 12:54
    • Drunt

      Posts: 432

      Haha +111111 @ Pietje2013!!

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 13:01
    • lars75

      Posts: 8.908

      Het begeleiden van Giedo is gestopt na diens Wereldtitel in de karting. Jos heeft hem toen geadviseerd het Duitse F3 pad te volgen, maar het team rond Giedo vond het FR2.0 pad beter. Persoonlijk denk ik dat Giedo daar een grote misser begaan heeft die zijn verdere carrière beïnvloed heeft en dat hij beter het pad van Jos had kunnen kiezen.

      • + 0
      • 26 aug 2016 - 14:07
  • Geweldig om te lezen, "inhalen op de rechte stukken is te makkelijk".
    En wat is Max een held dat hij het ook nog (succesvol) doet, de opdracht geven is makkelijk maar het uitvoeren is een ander verhaal.

    • + 0
    • 26 aug 2016 - 12:30
    • Blijkbaar moest Jos dus toch iéts verzinnen om het karten uitdagend genoeg voor zijn talentvolle zoon te houden! Uit dit stukje blijkt dat Max zijn aanvallen grondig voorbereid en niet zozeer spontaan uitvoert.

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 07:41
  • Rimmer

    Posts: 8.744

    Ik kan mij zelfs nog een race in Maleisië herinneren waarin Max een topcoureur binnendoor inhaalde. Die was zelfs nog meer van slag en viel bijna compleet stil en verloor minstens 30 meter!

    • + 0
    • 26 aug 2016 - 12:43
    • Gij bedoelt de heer Ericsson in China? In Maleisië haalde Max wel 2x Ricciardo in. De enige topcoureur die hij binnendoor inhaalde was Sainz, maar die viel niet stil daarna. Dat doet Sainz trouwens nooit.

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 12:49
    • Zou tijd worden dat Sainz wel eens stilvalt. Zijn we van dat geouwehoer en gemekker van hem verlost!

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 12:57
  • En ik maar denken dat het aan de motor in de Toro Rosso lag dat Max er steeds niet voorbij kon komen op het rechte stuk. ;-)

    • + 7
    • 26 aug 2016 - 12:45
    • Het is eigenlijk de schuld van Jos dat Max vorig jaar geen wereldkampioen is geworden, want hij moest van Jos steeds wachten tot hij in de bochten kon inhalen

      • + 2
      • 26 aug 2016 - 12:49
  • Geniaal van Jos.

    • + 0
    • 26 aug 2016 - 12:54
  • Dit verhaal was toch allang bekend? Dat een sufferdje als Metro dat nu schrijft, wilt toch niet zeggen dat het nieuws is?

    • + 3
    • 26 aug 2016 - 12:55
    • inderdaad, ik had dit ook al ergens gelezen/gehoord.

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 13:06
    • Ik wilde inderdaad het zelfde zeggen haha

      • + 1
      • 26 aug 2016 - 13:08
    • Inderdaad.

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 07:21
  • Ik hoop dat Jos eigenlijk nog eens een biografie schrijft over zijn carrière, maar ook zeker over de aanpak van Max zijn carrière.

    Ander mooi stukje was de reactie van Max na de GP van Canada waarin hij Rosberg achter zich liet. Hij vond het niet bijster moeilijk om te verdedigen op de rechte stukken aangezien hij met zijn vader hier in de karts al regelmatig op geoefend had. Max in een langzamere kart en Jos in een veel snellere kart.

    Overigens denk ik dat er naast hele mooie anekdotes ook ongetwijfeld minder leuke kanten in de opvoeding zijn geweest. Om topsporter moet je veel laten en dat is zeker als kind erg lastig lijkt mij.

    • + 1
    • 26 aug 2016 - 13:00
  • bvbal79

    Posts: 241

    tussen die 2 rechter bochten zat geen recht stuk? Heeft Max dan niet goed geluisterd, hij had in de bocht moeten inhalen :)

    • + 0
    • 26 aug 2016 - 13:58
  • Hamilton zegt eigenlijk ook dat hij in het karten heeft "geoefend" op het inhalen:
    "I had a really bad go-kart when I started and always had to start last because it was so bad - and then I drove through the field."

    www.formula1.com/e(...)s-hamilton-q-a.html

    • + 1
    • 26 aug 2016 - 14:57
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.914

    Iedere topsporter zou eigenlijk het boek The Art of War moeten lezen van de man die in mijn nickname staat op dit forum. Wat Jos hier verteld is een klassieke regel van oorlogsvoering waar Sun-Tzu voor het eerst mee kwam (op 'papier'). Geniale zetten en strategieën die iedere topsporter naar zijn sport kan vertalen. De grootste sporters hebben dit boek al kunnen gebruiken, dus mocht Max hem nog niet hebben gelezen raad ik het hem zeker aan!

    • + 0
    • 26 aug 2016 - 18:57
  • De reactie van Max, als er gevraagd wordt naar zn inhaal acties, is toch altijd dat hij daar eigenlijk NIET over nadenkt maar intuïtief doet...

    • + 0
    • 26 aug 2016 - 21:38
    • Mogelijk is het een tweede natuur geworden en heeft hij niet door hoeveel rekensommetjes zijn hersenen maken...?

      • + 0
      • 27 aug 2016 - 07:45
  • Maxiplus

    Posts: 399

    Benieuwd wat Jos Max over de vrouwtjes geleerd heeft.

    • + 0
    • 27 aug 2016 - 11:54

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar