FIA roept Stefano Domenicali en Chris Dyer op het matje
- Gepubliceerd op 25 jul 2010 17:19
-
60
- Door: Robin Smeets
Massa's race-engineer Rob Smedley vertelde tegen coureur tijdens de race: "Fernando is sneller dan jou. Laat me weten of je het bericht hebt begrepen." Enkele momenten later liet Massa zijn teammaat Alonso passeren zodat deze de race kon winnen. Teamorders zijn tegenwoordig verboden in de Formule 1 en de FIA zal de zaak gaan onderzoeken.
Houdt F1Today.nl in de gaten voor het laatste nieuws rondom deze gebeurtenissen.
Trending nieuws
-
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.529 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (60)
Login om te reagerenPosts: 176
ik denk een disc voor deze race
Posts: 412
De FIA zal was en zeker weer omgekocht worden. Dit is namelijk de vertrouwde Ferrari manier
Posts: 10.412
ja ze nemen sigaren mee. pfff
Posts: 1.725
Komaan Charlie maak je onsterfelijk.
Posts: 11.414
Komaan f60 maak jezelf weer eens onsterfelijk belachelijk
Posts: 15
De wedstrijdleiding heeft in een verklaring laten weten dat artikelen 39.1 en 151c van het sportreglement zijn overtreden. In deze artikelen staat dat teamorders verboden zijn in de Formule 1 en dat een deelnemer het imago van de sport geen schade mag toebrengen.
En dit heeft ferrarie wel gedaan ! Durf de regels te kennen van de Formule 1 !
Posts: 5.745
@Patrickl, dat is toch geen uitdaging voor hem (f60)...
Posts: 2.222
Fernando is sneller dan jou, wil je even bevestigen dat je dat mee hebt gekregen / begrepen?
Oftewel, wij willen even zeker weten dat je weet dat je F.A er langs moet laten. omg!!!
Ben nog steeds blij met de stappen die Ferrari gezet heeft, maar er zit zo\'n dubbelgevoel aan zo op deze manier, bah:(
Beide rijders schrappen uit de wedstrijd, want ik zeg dit niet graag, maar Massa heeft er aan meegewerkt, dus de teamorder in de praktijk mogelijk heeft gemaakt.
Zo, mijn Ferrari shirt lag nog een keer snel bij de vieze was toen ik dat zag haha. Dit kan en mag gewoon niet en hier ligt een uitgelezen kans voor Jean Todt om te laten zien dat hij niet partijdig is....
Posts: 10.412
of topic. het team van renault gehoord aan adres van petrov? klonk een beetje geïrriteerd zal wel laatste jaar voor hem zijn...
Posts: 182
Nee Alonso fan zo krijg je ons niet op een ander idee.
En Alonso vraagt er gewoon openlijk om.
(hij kan Filippe namelijk op de baan niet op een normale manier inhalen)
Posts: 10.412
is niet nodig.... jij als Schumacher fan kan je beter stil houden over deze zaak. of ben je net fan?
Posts: 180
massa heeft inderdaad meegewerkt.
Maar wat moet hij anders!?!? Dan had hij een nieuw stoeltje kunnen zoeken.
Posts: 85
Tja mensen dit is nu de reden waarom ze Massa daar gehouden hebben i.p.v. Kimi. Massa heeft een contract getekend om te rijden als 2e rijder indien de situatie er om vraagt. Verder wel erg stom van Ferrari om het zo te spelen inclusief Alonso zijn opmerkingen in het begin van de race wederom.....
Posts: 1.725
Teamorders zijn zowel dit jaar als voorbije jaren onbestraft gelaten, ik denk dat ze het hoogstens op een boete houden.
Posts: 1.650
Net zoals Michael en David zeiden op de BBC : er zijn altijd teamorders geweest en dat zal zo blijven. David zei ook dat diegene die dat ontkent, duidelijk liegt !
Ik vond het jammer voor Felipe maar ik begrijp de beslissing van Ferrari.
Schumacher zei dat er tijdens vorige races ook al reamorders waren... Kijk als een team beslist een coureur met een mindere auto te laten rijden dan is dat ook een teamorder...
Vind het al bij al jammer maar waarschijnlijk heeft Fernando een contract waarin vermeld staat dat hij de eerste piloot is. Massa heeft bijgetekend en de waarschijnlijk zo\'n clausule ondertekend...
Posts: 5
natuurlijk is dit een teamorders, teamorders gebeurd overal in de wielsport,voetbal enz...alonso was duidelijk sneller dan massa men ga toch geen risicos pakken,alonso staat in de kampioenschap voor massa ,alonso is gewoon sneller en teamorder zal er altijd zijn en ferrari moest het op deze manier doen klaar en duidelijk en toch legaal rob smedley zeg tegen massa alonso is sneller begrijp je dat? tis toch geweldig klaar en duidelijk teamorders en toch legaal liever zo dan dat schijnheilig gedoe van anderen teams .massa is duidelijk nr2 dat weet toch iedereen daar is niks mis mee of zie ik het anders?
Posts: 2.049
De FIA en de stewards gaan deze kans niet laten liggen om Ferrari te straffen. Ferrari heeft hard uitgehaald naar hun en die zullen dat niet vergeten zijn. Zowieso kunnen ze dit niet onbestraft laten voorbij gaan; het is gewoon schadelijk voor de sport, zulke teamorders. Ze moeten wel hard straffen om geloofwaardigheid te behouden.
Posts: 2.181
Ik weet het niet zo zeker,Ik denk dat FIA Ferrari niet zal bestraffen.
Posts: 35
Ik weet niet waarom maar ik heb zo het gevoel dat Ferrari niet bestraft gaat worden. Ik vind het echter wel triest dat dit is gebeurd. Als hij sneller was had hij er ook op eigen kracht langs kunnen gaan, maar dat wilde Ferrari toch niet? Hadden ze in het begin van het jaar niet geroepen dat ze niet wilde dat de coureurs elkaar in het tweede deel van de race zouden inhalen ofzoiets? We zien wel wat er gebeurd. Erg triest in ieder geval.
Posts: 5
Sinds deze belachelijke regel is ingevoerd is ie overtreden door ieder team die het nodig achtte. Maclaren op kop. ik begrijp alleen niet dat het team van Ferrari geen meer discrete manier kon bedenken, zoals andere teams dat voordien al deden.
Vettel dient voor zijn start een straf te krijgen. Het is niet de eerste keer dat hij jongens van de baan rijdt. Als Vettel start zoals het hoort komt Massa nooit aan kop
Posts: 35
Nu geweest je dus eigenlijk dat als Vettel een goede start had gehad, dat Ferrari dan nooit dit teamorder doorgegeven zou hebben? Dus volgens jou moet Vettel bestraft worden omdat Ferrari een overduidelijk teamorder door geeft op de radio? Als je het dan doet, doe het dan goed. En doe het liever gewoon helemaal niet! Dat is ook beter voor de sport.
Posts: 35
Geweest = beweer, typfoutje ;-).
Posts: 10.412
idd die gek duwde alonso bijna in de muur...
Posts: 1.966
Moet hem wel gelijk geven in het feit dat Vettel nogal agressief start de laatste races en er niets om geeft als hij een andere coureur de muur in duwt..Wij riepen dit al net na de start. Vorige keer deed hij dit bij Webber, maar gelukkig heeft hij tot nu toe telkens zichzelf er mee te pakken...Heeft natuurlijk verder niets met de teamorder te maken, Alonso was er op eigen kracht toch ook wel langs gekomen, zij het met meer risico, maar dat willen we allemaal zien toch??
Posts: 3.091
Vettel liet genoeg ruimte voor Alonso anders was er wel een touche geweest of had Alonso er niet langs gekund. En Massa had de schone lijn dus had hij een prima kans om op kop te komen, ook als Vettel niet naar rechts gegaan was.
Posts: 880
Mee eens. Als je de beste coureur bent, zorg je maar dat je de rest inhaalt OP DE BAAN. Dat is racen.
Oké, ik ben fan van Massa. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet uit zat te kijken naar een topgevecht tussen de twee coureurs. Dat is ons wel mooi even ontnomen. Als Fernando hem daarin fair verslagen had, had ik even gevloekt (ben wel nog altijd fan :p) maar daarna was het goed geweest. Dit is op geen enkele manier goed te praten. Het ging hier niet om het kampioenschap of een tweede plaats. Massa deed het in Brazilië 2007 vrijwillig, om Kimi het kampioenschap te geven. Begrijpelijk. Dit niet.
Edit: vond het trouwens ook sneu voor Smedley. Je hoorde aan zijn stem dat hij het er moeilijk mee had over de radio.
Posts: 2.712
Ze zullen wel een strafpenalty krijgen van 25 sec.
Posts: 5
Kijk dit zijn duidelijk teamorders .....jammer genoeg zijn er nu Mcclaren en redbulboys die dit niet kunnen verdragen.Ik geef wel toe dat ferrari het beter anders aangepakt had bijv verremmen voor de hairpin.
Teamsorders zullen er altijd zijn en niet alleen bij ferrari.
Spaar brandstof
Let op je banden
Je remmen worden te warm
en nog meerdere dingen die opgenomen kunnen worden als teamorders.
Posts: 435
Nu snap je waarom Kimi weg moest en Massa contract verlenging kreeg, Kimi had dit nooit toegelaten, Massa was gewend tweede rijder te zijn.
Dit was ook wel een heel duidelijk, voornamelijk hoe Massa aan de kant ging, dat wordt een flinke straf hoop ik, massa had verdiend gewonnen.
Posts: 15.285
Ja, dat is wel jammer dat Kimi er niet meer reed, die had een dikke middelvinger opgestoken. Kimi is tenminste een eerlijke rijder.
Als Alonso niet op eigen kracht Massa kan inhalen, verdient hij het ook niet om te winnen. Het lijstje met beste coureurs dient even bijgesteld te worden met op de laatste plaats Alonso.
Ik heb meestal niet zo\'n hoge pet op van Massa, maar hij was vandaag goed bezig en dan wordt ie zo gruwelijk met een honkbalknuppel in z\'n kont genaait door Ferrari.
Uit de uislag schrappen, enige passende straf.
Posts: 880
NobleF1
Ferrari has been fined $100,000 and referred to the World Motor Sport Council for team orders and bringing sport into disrepute
(Twitter)
Posts: 540
$100,000? dat is niets...
Posts: 1.725
moesten ze elk team beboeten voor teamorders dan was de FIA rijker dan rijk.
Posts: 2.049
\"and referred to the World Motor Sport Council for team orders and bringing sport into disrepute
\"
Dus de zaak komt nog voor bij de WMSC?
Posts: 540
Het team van Ferrari heeft een boete van honderdduizend dollar gekregen voor de manier waarop het team Fernando Alonso de race in Duitsland liet winnen. Felipe Massa reed aan de leiding, maar moest de Spanjaard voorbij laten.
De wedstrijdleiding heeft Ferrari dus schuldig bevonden en heeft de zaak ook doorverwezen naar de mondiale autosportraad van de FIA, die deze zaak nu ook zal gaan besprkeen. De uitslag van de Duitse Grand Prix blijft ongewijzigd.
Posts: 2.049
Antwoord op mijn eigen vraag: ja dus.
Posts: 412
Wat een juridische bullshit weer. Verbiedt dit team in het regelement klaar.
Posts: 78
yep boete 100.000 dollar
daar liggen ze echt niet wakker van ofzo
Posts: 880
Klopt, maar dit is dus dezelfde aanklacht bij de WMSC als McLaren in 2007 bij SpyGate. Het is dus nog maar het begin.
Posts: 1.725
Jean \"let Michael pass for the championship\" Todt is de baas van de WMSC.
Posts: 880
Kan wel zijn. Maar Jean Todt is voorzitter en niet degene die alle stemmen uitbrengt.
Posts: 86
wat een gezeur er over .. hoe ze het hebben gedaan is niet zo heel slim.. maja volgens mij hadden ze het beter bij de pitstop kunnen doen . mooi rustig aan de bandjes wisselen was het ook goed gekomen of een keer wijd gaan bij de eerste bocht was het ook klaar geweest.
Posts: 86
dus alonso houd zijn puntjes mooi zo..
Posts: 2.049
Ferrari mag nu gaan bibberen; de WMSC is niet mals met haar straffen. Voor de duidelijkheid: ik wil enkel gerechtvaardigheid, geen overkill-straffen.
Posts: 540
De uitslag van de Duitse Grand Prix blijft ongewijzigd.
Posts: 2.049
Voorlopig. De WMSC is bevoegd om punten af te pakken.
Posts: 10.412
alonso gefeliciteerd...:P
Posts: 412
Hoop dat die crinimeel nooit meer wint
Posts: 1.652
Ferrari krijgt een geldboete van 100.000 opgelegd
Posts: 2.712
Ferrari boete 100.000 dollar
Posts: 81
Belachelijk om hiervoor zo\'n boete uit te delen!! Ferrari heeft gewoon gehandeld zoals ze moet handelen in zo\'n situatie. Dat doet elk team. Ben benieuwd wat de WMSC gaat doen. Mijn inziens krijg je dit toch als FIA / WMSC toch nooit onder controle. Teams zullen dit altijd blijven doen. Forza Ferrari.
Posts: 35
De boete is juist een erg lichte straf. Tuurlijk zullen ze het nooit onder controle krijgen, maar jij vind dus blijkbaar dat iedereen maar overduidelijk teamorders uit moet gaan delen? Als Alonso sneller was, dan had hij Massa ook op eigen kracht in kunnen halen!
Posts: 39
alonso kan niet op eigen kracht zijn teamgenoot inhalen.
daar moeten zijn criminele vriendjes hem bij helpen
Posts: 2.181
Ik vraag me alleen af of hij zo trots op zichtzelf is *-)
Posts: 1.966
Dit is natuurlijk onzin, alleen is ons nu het moment ontnomen waarin dit wel had kunnen gebeuren (Alonso die Massa ook ECHT inhaalt)...
Posts: 439
Er was zeker een gevecht gekomen tussen Massa en Alonso als ze dit niet hadden gedaan. Het is natuurlijk spijtig voor de toeschouwers, en voor Massa maar ik begrijp Ferrari wel ergens.
Ze kunnen echt geen risico meer nemen nu ze zo ver achter staan in het kampioenschap dus moesten ze ofwel zeggen tegen Massa dat hij Alonso moest voorlaten, ofwel tegen Alonso dat hij niet meer mag aanvallen.
Dan vindt ik het eerste logischer vermist Alonso duidelijk de betere rijder is(kijk alleen al naar de qualificaties). en bovendien staat hij hoger geklasseerd.
Zeer moeilijk keuze voor Ferrari maar ik zou hetzelfde gedaan hebben hetzij iets subtieler
Posts: 10.412
idd massa had al een paar keer een blokkerend wiel enzv.(de foutjes kwamen)
Posts: 69
Dit lijkt mij eerder een reden of Massa eruit te knikkeren. Teamorder of niet, zo\'n opzichtige actie brengt Ferrari flink in diskrediet en zou zo maar een ontbindende voorwaarde in Massa\'s contract kunnen triggeren.....
Ik zou het niet pikken als ik Domenicali zou zijn!
Posts: 10.412
hij heeft ze idd verraden.
Posts: 4.951
Als de FIA slim is zeggen ze tegen Ferrari (en alle andere teams) dat teamorders welsiwaar verboden zijn maar dat als je ze toch toepast je ze dan niet zo opvallend moet doen als in deze race. Gewoon even een rempunt missen en klaar is kees en niemand die daar wat van kan zeggen.