user icon

Ocon vaker in vrijdagtrainingen voor Renault F1

  • Gepubliceerd op 18 mei 2016 12:47
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

Esteban Ocon maakte afgelopen vrijdag tijdens de eerste vrije training voor de Spaanse Grand Prix voor het eerst zijn opwachting voor Renault. De Fransman voegde daar gisteren nog een testdag aan toe. De regerend GP3-kampioen liet weten dat meer vrijdagtrainingen voor hem in het verschiet liggen.

Ocon deelde aan Autosport mede: "Ja, ik zal vaker tijdens vrije trainingen bij Grands Prix in actie komen. Ik weet hoeveel vrijdagtrainingen ik voor mijn rekening zal nemen, maar ik mag het nog niet vertellen. Het zijn er meerdere." Renault zal per weekend bepalen of Kevin Magnussen of Jolyon Palmer zijn plek tijdelijk af moet staan.

Nicholas Latifi krijgt van de Franse renstal één vrijdagtraining, terwijl Sergey Sirotkin ook terug zal keren in de RS16 na zijn eerdere optreden in Rusland. Ocon is in elk geval blij met de opgedane ervaring. "Het is goed om kilometers te maken en veel ronden te rijden, zowel voor het team als voor mij. Ik ben bezig om een racestoeltje voor 2017 te bemachtigen en dan zijn dit soort ervaringen mooi meegenomen. Ik weet niet of het gaat lukken, maar de Formule 1 is mijn doel voor volgend jaar."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Ik vraag me af bij welke renstal. Dat zou betekenen dat Mercedes hem ergens zal onder moeten brengen. Renault heeft liggen slapen door hem niet eerder vast te leggen. Of zie ik het verkeerd?

    • + 0
    • 18 mei 2016 - 12:56
    • Trulla

      Posts: 1.423

      Mercedes zal waarschijnlijk enkel een 'optie' contract met Ocon hebben. Ocon is dus denk ik vrij om te gaan waar hij wil, tenzij Mercedes de optie licht. Althans ik vermoed iets in die trant.

      • + 0
      • 18 mei 2016 - 13:11
    • Sarkis

      Posts: 81

      Niet direct Renault te verwijten, die waren nog geen constructeur toen Ocon bij Mercedes tekende. Ocon kwam oorspronkelijk uit de Lotus Junior stal (Genii Capital), waardoor hij in zijn kampioensjaar in de F3 ook met Lotus livery reed.

      Banden met Lotus/Genii zijn toen ergens begin vorig jaar verbroken. Was me niet helemaal duidelijk wat de omstandigheden waren; financien bij Lotus waren uiteraard niet best, maar gezien zijn talent zou je toch zeggen dat ze hem juist zouden moeten behouden. (Maar ja, daarom had je dus vorig jaar de Aderly Fongs en Carmen Jorda's rondlopen bij Lotus) Heeft toen een Mercedes contract getekend, die hem vervolgens vorig jaar bij ART hebben ondergebracht en dit jaar in de DTM, en uitgeleend aan Renault als test coureur.

      • + 0
      • 18 mei 2016 - 13:14
    • zou dus interessant zijn om te weten dat als Renault een zitje voor volgend jaar aan Ocon wil aanbieden, of mercedes dwars kan gaan liggen...ofwel kunnen ze het contract van Ocon afkopen...ben benieuwd.

      • + 0
      • 18 mei 2016 - 13:22
    • Trulla

      Posts: 1.423

      Mercedes kan alleen dwars gaan liggen door Ocon daadwerkelijk een stoeltje in de Mercedes aan te bieden.

      • + 0
      • 18 mei 2016 - 13:45
    • of door hem nog een jaar onder te brengen bij DTM. Zo fantastisch doet hij het daar nog niet....

      • + 0
      • 18 mei 2016 - 13:48
  • Dale U

    Posts: 1.010

    Hopelijk wat vrolijker als in zijn F3 tijd, wat een chagrijn was hij toen.

    • + 0
    • 18 mei 2016 - 12:56
    • Het is in het echt een hele vrolijke jongen, hij is alleen heel competitief en gefrustreerd als hij niet wint. Ik mag dat wel, sport is emotie en als je verliest mag je van mij ook best tonen dat je er de balen van hebt.

      Hamilton krijgt deze kritiek ook wel eens als hij 2e wordt, ik vind dat juist mooi die winnaarsmentaliteit. 2e is de eerste verliezer en ik vind het juist mooi om die emotie te zien ipv een niet-gemeende glimlach.

      • + 0
      • 18 mei 2016 - 13:28
  • Er zijn dadelijk minder rijders die niet op vrijdag hebben getest voor Renault dan wel...

    • + 0
    • 18 mei 2016 - 13:03
  • IRBoNZi

    Posts: 159

    Zal mooi zijn om weer een talent in te laten stappen. Hoop dat hij alleen niet bij een Manor terecht komt. Anders zie je er toch weinig van talent zoals bij een Wehrlein. Beetje achteraan meerijden is zonde, maar goed je kan niet allemaal instappen bij een middenmoot.

    • + 0
    • 18 mei 2016 - 13:23
    • idd, maar ik zie liever een Button dan een Palmer...dus een talent ipv F1 rijders die het niet waar maken.

      • + 0
      • 18 mei 2016 - 13:35
  • Palmer zal op de schop gaan en Ocon zal zijn zitje inpikken

    • + 0
    • 18 mei 2016 - 13:44
  • Waarom vandaag Ocon plotseling vervangen door Wehrlein? Vragen, vragen, vragen.

    • + 0
    • 18 mei 2016 - 13:50
  • Dp1998

    Posts: 994

    horen jullie dat mclaren die laten hun testrijders dus wel kilometers maken want die vinden ontwikkeling dus wel belangrijk

    • + 0
    • 18 mei 2016 - 20:00
  • Volgend jaar is binnen top 10 finishen de bedoeling en dan graag met een fransman erbij, of hij of Grosjean, die denk ik stopt bij Haas, naast een zak geld zoals de rus

    • + 0
    • 19 mei 2016 - 09:40

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 20 jan 1991 (30)
  • Geb. plaats Horsham, Groot Brittannië
  • Gewicht 78 kg
  • Lengte 1,79 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov