user icon

McLaren gelooft heilig in het 'size zero'-concept

  • Gepubliceerd op 19 jan 2016 09:13
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Het team van McLaren stapt niet af van het zogenaamde 'size zero'-concept. Dat verklaarde racing director Eric Boullier aan Autosport. McLaren koos bij de verpakking van de Honda-aandrijflijn voor een krappe oplossing in combinatie met agressieve aerodynamica aan de achterkant van de bolide. Volgens sommigen droeg dat bij aan een aantal van de problemen in 2015.

Boullier heeft echter geen spijt. "Nee, totaal niet. Om te winnen moet je het anders doen dan de concurrentie. Door een ander te kopiëren kom je er niet. We wisten dat we even door de zure appel heen moesten bijten, we wisten alleen niet dat de appel zo zuur zou zijn. Maar we beseften ook dat we aan oplossingen moesten werken die beter zijn dan die van de teams die nu de dienst uitmaken. We gaan er dan ook zeker mee door."

Peter Prodromou begint ondertussen steeds meer zijn stempel op de aerodynamica te drukken. Boullier: "De grootste invloed van Peter is dat hij een andere manier van denken over aerodynamica teweeg heeft gebracht, hij heeft er een nieuwe filosofie ingeslepen. Daarmee hebben we een grote stap voorwaarts gezet. Het functioneert goed, de auto wordt beter en beter. De nieuwe wagen is nu al beter dan zijn voorganger, dus het heeft er alle schijn van dat we flinke progressie zullen boeken."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Droopy

    Posts: 631

    Ben benieuwd

    • + 1
    • 19 jan 2016 - 09:21
  • "De nieuwe wagen is nu al beter dan zijn voorganger"

    Hoe weet hij dat? Die nieuwe auto heeft nog geen meter gereden...

    • + -2
    • 19 jan 2016 - 09:27
    • storm

      Posts: 90

      zijn ook gevaarlijke uitspraken dit, als straks blijft dat het in de praktijk flink tegenvalt dan duikt de media hier weer bovenop en mag hij verklaren waarom hij toch niet beter is.

      • + 0
      • 19 jan 2016 - 09:45
    • Politik

      Posts: 7.029

      Hij zal dat beweren op basis van de gegevens die van beide auto's in de simulator verzameld zijn.

      • + 3
      • 19 jan 2016 - 09:52
    • Kennie

      Posts: 2.576

      Dit is gewoon standaard McLaren taal aan het begin van het seizoen. Ik hoop dat McLaren een stap kan maken, het afgelopen jaar was gewoon genant. We zullen de eerste test moeten afwachten...

      • + 0
      • 19 jan 2016 - 09:58
    • @NBT, is er iemand boos op je, bijna bij alles wat je schrijft verschijnt er een minnetje, een + van mij, niks mis met je commentaar. Maar ik denk zelf dat ze in de simulator wel dicht bij de werkelijkheid kunnen komen, zelfs zonder een meter te rijden, meten is weten.

      • + -1
      • 19 jan 2016 - 12:09
  • Kevin

    Posts: 5.005

    Heb er veel vertrouwen in!

    • + 1
    • 19 jan 2016 - 09:34
    • PD130

      Posts: 115

      Ik niet, maar ik hoop van harte dat ze weer vooraan mee doen!

      • + 1
      • 19 jan 2016 - 10:23
    • Ik ook niet, teveel van dit soort uitspraken gehoord de laatste jaren.

      Maar ik hoop wel dat ik geen gelijk krijg :)

      • + 0
      • 19 jan 2016 - 12:16
    • Weinig vertrouwen maar veel hoop hier. Was vroeger McL fan; zou t graag weer worden in n natuurlijk proces.

      • + 0
      • 19 jan 2016 - 14:14
  • Patrace

    Posts: 2.713

    Wel de goede benadering. Inderdaad de concurrent kopiëren brengt je nooit een voorsprong ten opzichte van die concurrent. Dus moet je wat anders doen en risico's nemen. En dat kan wel eens slecht uitpakken.
    Nu gewoon keihard werken om het om te keren. Ik verwacht wel een flinke stap vooruit van McLaren.

    • + 1
    • 19 jan 2016 - 09:47
  • Algarve

    Posts: 522

    Volgens mij probeert iedereen in principe een size-zero concept aan te houden. Het was ook altijd één van de uitgangspunten van Renault en RBR ivm Newey's eisen inzake packaging. Honda's Turbo en MGU-H waren afgelopen jaar te klein en inefficient en moeten voor dit jaar groter en beter worden. Vanwege de doorontwikkeling van de motor jaar op jaar zal dit vast niet een veel groter totaalpakket opleveren.

    • + 1
    • 19 jan 2016 - 09:51
  • Aldus de man die een ras-oplichter op nog geen 50cm van hem vandaan niet herkent.

    Ik ben fan van McLaren, maar de stap om Eric Boullier heb ik nooit begrepen en zal ik waarschijnlijk nooit begrijpen.

    • + 0
    • 19 jan 2016 - 10:42
  • Maximo

    Posts: 6.830

    Ik denk dat 2 jaar gelden de winst lag in het vermogen met een goed chassis, maar nu zullen we gaan zien dat het PK's voordeel van Mercedes beetje bij beetje aan het verdwijnen is en dat nu het chassis weer belangrijker wordt om het verschil te maken.

    Als Honda het voor elkaar krijgt om de benodigde stappen te maken dan geloof ik dat "size-zero" en het vasthouden aan hun kennis daarmee weleens een erg groot voordeel kan zijn in 2016/2017.

    • + 1
    • 19 jan 2016 - 14:09

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar