user icon

Fernando Alonso: "Ik heb vertrouwen in Ferrari"

  • Gepubliceerd op 07 jun 2010 08:34
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Ferrari beleefde in Turkije een teleurstellend weekend. De 800ste Grand Prix liep voor de Italiaanse renstal uit op een grote tegenvaller. Coureurs Felipe Massa en Fernando Alonso kwamen geen moment in de buurt van de overwinning. McLaren en Red Bull Racing waren vele malen sterker.

Sinds de winst in de seizoensopening in Bahrein gaat het steeds minder bij Ferrari. De concurrentie ontwikkelt zich sneller en beter. Alonso stelt zich strijdvaardig op en gelooft in zijn team. “In Istanbul waren we niet snel genoeg en het is zaak om onmiddellijk te reageren. Het kampioenschap ligt nog helemaal open. Ik sta vierde met veertien punten achterstand. Het is wel duidelijk dat we een sprong moeten maken met de ontwikkeling van de auto. In de eerste vier races konden we ons meten met onze rivalen, sinds we terug zijn in Europa is dat niet langer het geval.”

“Toen ik tegen Ferrari racete bewonderde ik de capaciteit om terug te komen, om te reageren van dit team altijd. Ze produceerden meestal de beste ontwikkeling tijdens een seizoen. De mensen zijn nog steeds hetzelfde, dus ik zie geen reden waarom dat dit jaar niet zou kunnen. Ik heb vertrouwen in Ferrari en in de wil om te winnen die iedereen van dit team bezit.”

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Toch denk ik dat McLaren, zoals de Britten mooi zeggen, een \"higher rate of development\" heeft.

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 08:59
  • Na Ferrari zit in een delema , dit team zie ik de komende jaren niet winnen als ze zo door gaan op dit niveau het kan toch niet waar zijn dat de auto van 2010 zo slecht is terwijl ze al vroeg 2009 zijn begonnen met het ontwikellen ervan. Maar daar ligt het probleem denk ik niet ze hebben niet de juiste mensen meer om de auto door te ontwikkelen. Dus als deze pizascooter wilt winnen moet men maar hervormingen door voeren

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 09:10
    • Werner

      Posts: 1.650

      De auto was/is absoluut niet slecht. In het begin van het seizoen was hij zelfs de enigste die aan de Red Bull gewaagd was en hij ging ook beter om met de banden dan de Bulls + gelijkaardige of zelfs betere racepace. Dus het is absoluut niet zo dat ze een slechte wagen hebben geproduceerd. Ze hebben de boot gemist met de updates. Daar heeft vooral Mc Laren gescoord.
      En dat geleuter van niet de juiste mensen hebben enz.... vind ik niet juist. Ik denk eerlijk gezegd ook dat er een factor \"geluk\" meespeelt. Je kunt je focussen op bepaalde eigenschappen en trachten oplossingen te vinden en uiteindelijk de bal mis slaan. Als een update niet werkt (je kunt niet testen) dan moet je opnieuw beginnen. Kijk Newey is een toptalent maar ook hij heeft het niet altijd voor elkaar gehad. En wat dacht je van Brawn/Mercedes ? Iedereen hier ging ervan uit dat Michael wist dat hij een bolide had om mee te winnen enz....

      Ik ben als Ferrai-fan dik teleurgesteld dat ze niet zijn mee-geëvolueerd met Mc Laren maar ben ervan overtuigd dat ze terugkomen. Misschien zal het al te laat zijn, mischien ook niet maar doen alsof dat allemaal zo evident is, is gewoonweg belachelijk. Ferrari is een team dat alles zèlf maakt en dat ook altijd heeft gedaan. Ze maken een van de beste en meest begeerde sportwagens ter wereld, gebruik makende van high tech know how waar iedereen (vriend en vijand) heel veel respect voor heeft.

      • + 0
      • 7 jun 2010 - 09:36
  • Het zou pas nieuws zijn als Alonso zei dat hij GEEN vertrouwen in Ferrari had...

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 09:18
    • Lol, ja zoals Prost toendertijd. Die kon mooi zijn koffers pakken :)

      • + 0
      • 7 jun 2010 - 09:50
  • Toch opvallend dat, sinds er weer een meerderheid Italiaans bestuur is, Ferrari toch minder accuraat overkomt. De hoogtij dagen van het team beleefde het onder niet-Italiaanse structuren. Luca daargelaten, maar hij heeft ook minder invloed op de ontwikkeling.

    Daarnaast zie je ook dat Ferrari het erg moeilijk heeft met het testverbod. Het was toch het team met de meeste testkilometers per seizoen. Ze konden erg goed met data omgaan, maar die bron is inmiddels aardig opgedroogd. Ook het reduceren van windtunneltijd mogen we niet vergeten.

    Hierbij had ik wel meer verwacht van Williams. Die zijn toch al aardig lang met CFD bezig. Maar daar zie ik toch te weinig van terug.

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 11:19
  • Even off-topic: op de officiele Formula 1 website staat een video verslag van de race in Turkije waarbij je Lewis hoort vragen aan zijn team of Jenson hem gaat passeren omdat hij merkt dat laatstgenoemde steeds dichterbij komt. Vandaar dat zure gezicht van Lewis.

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 11:20
  • Tifoso

    Posts: 2.866

    Probleem van Ferrari is dat er niet zoveel getest mag worden. Voorheen konden ze daardoor sneller achter komen of iets wel/niet een verbetering is. Nu kan je pas in de VT testen of het een positief effect heeft.

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 13:18
  • kimi2010

    Posts: 31

    Heeft Ferrari ,nog vertrouwen in die Alonso????

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 14:23
    • Fusy

      Posts: 2.181

      Het is een moeilijk situatie van beide kanten, en vertrouwen is er wel,ze moeten alleenaan de auto werken om races te kunnen winnen,hopelijk..

      • + 0
      • 7 jun 2010 - 16:39
    • Fusy

      Posts: 2.181

      Moeten ze elkaar vertrouwen..

      • + 0
      • 9 jun 2010 - 23:05
  • moet jij niet rally volgen ??

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 14:50
  • kimi2010

    Posts: 31

    Je maakt hier reclame voor sigaretten!!! je weet dat dit bij wet verboden is of niet soms?? ( grapje ) Ja en met veel plezier volg ik nu de WRC. Het is met veel plezier dat ik deze tak van de autosport bekijk en wees eerlijk veel actie in de F1 heb je nog niet gehad behalve wat in Turkye . Ook is de WRC heel wat toegankelijker dan de F1 en ook heel wat goedkoper.

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 19:36
  • Werner

    Posts: 1.650

    Ik denk dat Ferrari het inderdaad heel erg moeilijk heeft met het niet testen. Ze hebben immers hun eigen circuit met alle faciliteiten en misschien moet de structuur ook verder aangepast worden aan de nieuwe (voor mij absurde) regelementen.
    Maar stellen dat de F10 een slechte auto is/was is compleet belachelijk want wat was dan de Mercedes ?
    Het ligt zo verschrikkelijk dicht bij elkaar dat het mijns inziens nog moelijker is geworden om terug te komen of uit te lopen op de concurrentie.
    Iedereen heeft het maar over die slechte Ferrari\'s maar niemand hoor je bijna iets zeggen van Williams... Dat was/is toch ook een icoon geweest ? Vinden jullie dat dan ook niet jammer dat ook zij niet kunnen terugkomen ? Volgens mij zou elk team veel beter af zijn om weer te kunnen testen ook de nieuwe teams !

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 20:34
  • Vergeet niet dat Ferrari betrouwbaarheids problemen had/heeft dit jaar. Daar heeft veel tijd in gezeten om dat op te lossen na de blowup van Alonso, en de andere problemen. Daarom hebben ze nog meer achterstand opgelopen. Ze kregen problemen die ze in de winter niet hadden. En ja Ferrari heeft vertrouwen in alonso en hij kan het ook, in mijn ogen is hij de beste. Niet alles was zijn fout dit jaar en met Massa gaat het ook niet goed, Alonso staat nog boven hem ondanks de fouten. Dus niet zeuren over Alonso.

    • + 0
    • 7 jun 2010 - 22:05
  • Kimi 1

    Posts: 34

    Voor aanvang van het seizoen al gezegd dat de combi FA-FM en SF geen potten zou kunnen breken. Na het vertrek van Todt, Schumacher en Brawn is het bergafwaarts gegaan.
    Dankzij Kimi toch nog een titel kunnen halen in 2007 maar nu hij weg is is de koek echt op.
    Enige oplossing lijkt mij wat meer Duits of Engels bloed binnen de teamleiding, Alonso er snel weer uit en een Duitse of Engelse coureur erin. Voor dit seizoen echter te laat.

    • + 0
    • 8 jun 2010 - 13:02

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 79
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit