user icon

Russische official bespot grid penalty-systeem

  • Gepubliceerd op 09 sep 2015 16:54
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Igor Ermilin, een toonaangevende official bij de Grand Prix van Rusland en een adviseur van president Vladimir Poetin, heeft de vloer aangeveegd met de reglementen voor motoren in de Formule 1. Op Monza wemelde het van de grid penalty's vanwege ongeoorloofde motorwissels.

Coureurs krijgen meer strafplaatsen dan er auto's op de grid staan. Ermilin deelde aan persbureau Iszvestia mede: "Ik heb er geen beschaafde woorden voor over. Het is kunstmatig en druist compleet tegen de belangen van de sport in. Dat is de aardigste manier waarop ik het kan zeggen."

"Het zijn de stomste regels die de internationale autosportbond FIA ooit bedacht heeft. Ik haat ook het feit dat coureurs maar een beperkt aantal krachtbronnen mogen gebruiken per seizoen. Dat slaat gewoon helemaal nergens op."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Zo iemand moet niemand serieus nemen. Blijkbaar is hij vergeten wat er gebeurde toen fabrikanten onbeperkt motoren konden gebruiken.

    • + 0
    • 9 sep 2015 - 17:01
    • Ja, toen hadden we een top geluid, snelheidsrecords, verschillende concepten (V8-10-12) met verschillende blokhoeken, etc.

      • + 13
      • 9 sep 2015 - 17:05
    • Nightwish

      Posts: 184

      Onbeperkt is niet goed, maar het is natuurlijk ook belachelijk dat McLaren in hun eentje dit seizoen al bijna meer strafplaatsen heeft gekregen dan het totaal aantal startplaatsen over het hele seizoen te verdienen zijn. Dat wil zeggen, als ze allemaal ingediend moeten worden en worden doorgeschoven als dat niet gaat dan staat McLaren altijd achteraan, waar ze ook kwalificeren (even gechargeerd)

      • + 0
      • 9 sep 2015 - 17:11
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Vergeet alleen niet dat de beperking op het aantal motoren een belangrijke factor is waardoor de kleinere teams ook mee kunnen blijven draaien, zowel financieel als sportief.

      • + 0
      • 9 sep 2015 - 17:17
    • ja, eerst peperdure krachtbronnen invoeren, en vervolgens het aantal motoren beperken en idiote gridstraffen uitdelen, de f1 is er echt beter op geworden.

      Meneertje Igor heeft gewoon gelijk, krankjorum...

      • + 1
      • 9 sep 2015 - 19:23
    • Wat is er nou belachelijk aan die limiet op de motoren? Het is hooguit belachelijk dat Honda en Renault niet in staat zijn om een motor op te leveren die dat aankan terwijl Mercedes en Ferrari zonder moeite wel een motor neer zetten die daartoe in staat is.

      Nogmaals, ik had ook graag meegedaan aan de wereldkampioenschappen atletiek in China, maar met mijn 100 meter tijd van 2 minuten kwam ik niet in aanmerking. Belachelijk! Dat begrijpt toch niemand?

      • + 0
      • 9 sep 2015 - 20:03
    • Calvinh en oh grote kenner F1Osaurus, denk je nu echt dat Mercedes, Ferrari, Renault en Honda ook maar 1 motor minder bouwen dan 10 jaar terug?

      • + 0
      • 9 sep 2015 - 23:27
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Ik weet het niet, maar ik weet wel dat de factuur voor kleinere teams lager wordt als zij bijvoorbeeld 5 motoren in een jaar kopen ten opzichte van 10, en dat zij dan een betere kans hebben sportief gezien dan wanneer de topteams er wel elk weekend een vers blok in kunnen leggen.

      • + 0
      • 10 sep 2015 - 00:52
    • Dat zou je denken ja dat de prijs omlaag gaat, maar de prijs per unit is hoger. Want de R&D blokken moeten ook betaald worden he... En dat word wel doorberekend

      • + 0
      • 10 sep 2015 - 00:55
  • "Het is kunstmatig en druist compleet tegen de belangen van de sport in dat er een race in Rusland wordt gehouden. Dat is de aardigste manier waarop ik het kan zeggen."

    • + -1
    • 9 sep 2015 - 17:05
    • En wat wil jij daarmee zeggen?

      • + 0
      • 9 sep 2015 - 18:20
    • Waarom Skibeest? We hebben een Russische coureur dus dat lijkt me al reden genoeg.

      • + 0
      • 9 sep 2015 - 19:47
    • Wat mij betreft een een gp in Rusland gewoon op zn plaats, we hebben een Russische coureur en het is een betrekkelijk nieuwe en grote markt die interessant kan zijn.
      Staat los van het feit dat Tilke weer een draak van een baan heeft weg geflanst waarop geen fatsoenlijke race mogelijk is

      • + 1
      • 10 sep 2015 - 08:31
    • Dat klopt, de baan is ronduit waardeloos.

      • + 0
      • 10 sep 2015 - 10:40
  • JaapB

    Posts: 1.180

    Feit is wel dat hij gewoon gelijk heeft. De F1 verkeerd in moeilijkheden zegt iedereen maar als je dan leest dat afgelopen jaar gewoon 300+ miljoen als dividend wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders dan is er toch gewoon iets goed verkeerd in de F1.
    Dit is gewoon wachten tot het gaat klappen en dan komt er pas veranderingen.

    • + 2
    • 9 sep 2015 - 17:09
  • Q3FI

    Posts: 517

    Ik zeg: een standbeeld voor die man!

    Dat heeft verder niets met de Russische GP te maken. Hij heeft gewoon gelijk, de penalty regels zijn volkomen dwaas.

    • + 1
    • 9 sep 2015 - 17:56
  • jan-snel

    Posts: 30

    Wat ik mij afvraag word er nu inderdaad minder geld uitgegeven als een aantal jaren geleden voordat die motor regels er waren?
    Zijn hier cijfers van bekent?

    • + 0
    • 9 sep 2015 - 18:08
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Ik heb recentelijk nog een lijstje voorbij zien komen waarin de teambudgetten stonden afgezet tegen verkregen punten... En daarin stonden ook verwijzingen naar budgetten van voorgaande jaren.

      • + 0
      • 10 sep 2015 - 14:45
  • Het zijn effectief kutregels, die man heeft gelijk maar onbeperkt testen en een onbeperkt aantal motoren is ook niet te verdedigen. Niet moeilijk dat er geen andere motorenleveranciers zich willen engageren in F1...

    • + 0
    • 9 sep 2015 - 18:29
  • Ti2

    Posts: 237

    Ik heb het vandaag proberen uit te leggen (nadat hij mij wielrennen heeft uitgelegd, da's eigenlijk ook best cool als je t volgt). Hij begreep er geen kond van. Ridikuul.

    • + 1
    • 9 sep 2015 - 19:19
    • Hij kond er zeker geen touw aan vastknopen.

      • + 0
      • 10 sep 2015 - 08:53
  • TDZ

    Posts: 1.296

    Dan maar gauw die GP in Rusland schrappen. Adviseer dat maar aan je Opperhoofd. Het is dat ik geen enkele GP wil missen maar als er een zou af moeten vallen mag het deze zijn.

    • + 0
    • 9 sep 2015 - 19:34
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Goh... een Rus die iets zinnigs zegt!

    • + 0
    • 9 sep 2015 - 19:57
  • race-eend

    Posts: 168

    Geniaal van die Rus zeg. Wanneer komen er F1 auto's met een lada of een Liaz motor? Hebben we daarna weer over stomme regels en beschaafde woorden okee?

    • + 0
    • 9 sep 2015 - 22:17
  • JM_K

    Posts: 932

    Ik vind niet dat hij gelijk heeft. De motoren zijn nu door de techniek vele malen duurder dan jaren geleden. Alles is veel duurder geworden. omdat alles nu tot in de puntjes moet kloppen. De sport is veel professioneler geworden waardoor details belangrijkers zijn en deze kosten in verhouding veel meer.

    Wil je nog met kleine teams draaien denk ik wel dat je beperkingen moet opleggen. Kijk maar naar de budgetten van de kleine teams tov de grotere.
    Men heeft makkelijk praten maar uiteindelijk gaat het in het totaal wel om tientallen/honderden miljoenen. Dus wil je overleven vind ik het logisch dat bepaalde keuzes vanuit financieel ipv sportief belang worden gemaakt.
    Wanneer je in de F1 (alles duurste sport) alles vrij geeft zou het sws een ongelijken strijd opleveren.
    Maar ze zouden wel bv de teams die het zwaarder hebben iets meer ontwikkelingsvrijheid mogen geven om de verschillen niet al te groot te maken.

    • + 0
    • 10 sep 2015 - 08:18
  • ErikB

    Posts: 2

    Hulde aan deze man! Op deze manier gaat de Formule 1 naar de klote, weg met die kunstmatige regels.

    • + 0
    • 10 sep 2015 - 09:13

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar